HIC SRS
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2016 16:47 #1104936
door Adrian Maarleveld
HIC SRS is gemaakt door Adrian Maarleveld
Afgelopen zaterdag in de auto van Adriaan de storing van de aansluiting van het KVS controle lampje nagelopen.
Pinnetje in de C-stekker zat een positie verkeerd.
Vervolgens testen en toen bleek er rook achter het instrumentenpaneel vandaan te komen.
Dat was de aanwijzing voor de 2e fout. Er was een draad getrokken vanaf plus richting kvs-sensor.
Dit was de oorzaak van de rook bij de test. Printplaat van het instrumentenpaneel leek nog in orde, ingebakken zekering was ook heel.
De draad aangesloten op aard wat de bedoeling is.
Nieuwe test KVS lampje deed het goed.
Controle lampjes lichten ook op bij contact aan, dus het dynamo bekrachtigingscircuit deed het ook nog.
Ook de rookontwikkeling was verdwenen.
Toen het donker werd ontdekte Adriaan dat de instrumenten verlichting het niet deed.
Vandaag de klok bekeken en bleek de brand gewoed te hebben vlak bij de HIC module en het SRS controle lampje in een compenent onder de printplaat.
Op het 97 - 98 schema staat in de tekening een rechthoekje, ook bij het dynamo controle lampje naar de aarde voorziening voor de test van de lampjes bij contact aan.
Op het schema van 94 ontbreken deze twee rechthoekjes.
Bij de andere controle lampjes zie je het vertrouwde diode symbool om de lampjes te laten branden bij contact aan.
Het zal te maken hebben met gewijzigde functie van het dynamo laadlampje in de latere modellenreeks.
Om Adriaan weer verlichting te geven bij zijn snelheid in het donker, heb ik een draadje op de printplaat ter overbrugging gesoldeerd.
Er hoort denk ik een component tussen, waarschijnlijk een diode.
De diodes en de HIC controle zitten achterop de printplaat.
Hierbij een foto van de HIC component en de component die ik overbrugd heb.
Foto is van een 940 96 diesel.
Er staat iets op van:N4004 en daar onder 19424
Op het internet vind ik geen informatie over het HIC controle IC, de vierkante component met 4 pootjes.
De andere component wel met de opgegeven nrs moet wel een diode zijn.
Graag schieten met commentaar en extra info.
Pinnetje in de C-stekker zat een positie verkeerd.
Vervolgens testen en toen bleek er rook achter het instrumentenpaneel vandaan te komen.
Dat was de aanwijzing voor de 2e fout. Er was een draad getrokken vanaf plus richting kvs-sensor.
Dit was de oorzaak van de rook bij de test. Printplaat van het instrumentenpaneel leek nog in orde, ingebakken zekering was ook heel.
De draad aangesloten op aard wat de bedoeling is.
Nieuwe test KVS lampje deed het goed.
Controle lampjes lichten ook op bij contact aan, dus het dynamo bekrachtigingscircuit deed het ook nog.
Ook de rookontwikkeling was verdwenen.
Toen het donker werd ontdekte Adriaan dat de instrumenten verlichting het niet deed.
Vandaag de klok bekeken en bleek de brand gewoed te hebben vlak bij de HIC module en het SRS controle lampje in een compenent onder de printplaat.
Op het 97 - 98 schema staat in de tekening een rechthoekje, ook bij het dynamo controle lampje naar de aarde voorziening voor de test van de lampjes bij contact aan.
Op het schema van 94 ontbreken deze twee rechthoekjes.
Bij de andere controle lampjes zie je het vertrouwde diode symbool om de lampjes te laten branden bij contact aan.
Het zal te maken hebben met gewijzigde functie van het dynamo laadlampje in de latere modellenreeks.
Om Adriaan weer verlichting te geven bij zijn snelheid in het donker, heb ik een draadje op de printplaat ter overbrugging gesoldeerd.
Er hoort denk ik een component tussen, waarschijnlijk een diode.
De diodes en de HIC controle zitten achterop de printplaat.
Hierbij een foto van de HIC component en de component die ik overbrugd heb.
Foto is van een 940 96 diesel.
Er staat iets op van:N4004 en daar onder 19424
Op het internet vind ik geen informatie over het HIC controle IC, de vierkante component met 4 pootjes.
De andere component wel met de opgegeven nrs moet wel een diode zijn.
Graag schieten met commentaar en extra info.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2016 17:20 #1425237
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic IN 4004 GI9424
Even de printplaat verder gelicht.
Op de andere diodes staat hetzelfde nr.
Replacement is dus heel makkelijk.
Dit vind ik oa voor de nrs:
pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view...CHENG-YI/IN4004.html
en
pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view...57/VISHAY/GI910.html
Uit de beschrijving wordt ik niet veel wijzer. Dat komt dor mijn gebrek aan kennis van de componenten.
Op de andere diodes staat hetzelfde nr.
Replacement is dus heel makkelijk.
Dit vind ik oa voor de nrs:
pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view...CHENG-YI/IN4004.html
en
pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view...57/VISHAY/GI910.html
Uit de beschrijving wordt ik niet veel wijzer. Dat komt dor mijn gebrek aan kennis van de componenten.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2016 17:34 #1425238
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Respect!
Ik heb respect voor wat jij hier allemaal omschrijft Adrian.
Ik snap niets van diodes en HIC controle.
Ik stond er afgelopen zaterdag met mijn neus op, ik ruik het bijna nog.
Maar, dan ben ik wel een beetje trots op mijzelf dat ik zo een koelwaterniveau signalering zelf met succes heb aangesloten in mijn 940.
Wel met een nieuw tankje met bedrading van Timen en een uitgebreide beschrijving, dat dan weer wel.
Groeten,
Ik snap niets van diodes en HIC controle.
Ik stond er afgelopen zaterdag met mijn neus op, ik ruik het bijna nog.
Maar, dan ben ik wel een beetje trots op mijzelf dat ik zo een koelwaterniveau signalering zelf met succes heb aangesloten in mijn 940.
Wel met een nieuw tankje met bedrading van Timen en een uitgebreide beschrijving, dat dan weer wel.
Groeten,
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2016 18:34 #1425239
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Wat is HIC Adrian?
Piet
Wat is HIC Adrian?
Piet
Piet
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2016 18:51 #1425240
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic HIC
Staat op het schema van de printplaat: bladz 154 van het wiring diagram 940 97-98
Component 4/5 SRS controle, het beslist of het SRS waarschuwingslampje moet gaan branden. Wie weet ook iets met de foutcodes voor SRS. Het is een IC.
Component 4/5 SRS controle, het beslist of het SRS waarschuwingslampje moet gaan branden. Wie weet ook iets met de foutcodes voor SRS. Het is een IC.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2016 21:12 #1425243
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic 4/4
Zou het chipje op de foto niet de 4/4 rheostaat chip kunnen zijn?
Als die uitgefikt is dan is het logisch dat de instrumentverlichting het niet meer doet.
Voor die 1N4004 diode ben ik niet zo bang, die is behoorlijk overgedimensioneerd.
Je hebt het rheostaat chipje nu overbrugd zodat de verlichting het weer doet.
Maar het dimmen zal wel niet meer werken als mijn theorie klopt.
Piet
Als die uitgefikt is dan is het logisch dat de instrumentverlichting het niet meer doet.
Voor die 1N4004 diode ben ik niet zo bang, die is behoorlijk overgedimensioneerd.
Je hebt het rheostaat chipje nu overbrugd zodat de verlichting het weer doet.
Maar het dimmen zal wel niet meer werken als mijn theorie klopt.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2016 08:46 #1425256
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die diode is inderdaad niet zo spannend, en denk ik ruim voldoende om de spanning tegen te houden en stroom door te laten.
Kun je een meer detail foto geven van dat andere chippie, plus plaatsen welke tekst er exact op staat (incl. spaties, hoe tekst evt over meerdere regels verdeeld is).
Kun je een meer detail foto geven van dat andere chippie, plus plaatsen welke tekst er exact op staat (incl. spaties, hoe tekst evt over meerdere regels verdeeld is).
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2016 11:39 #1425264
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Dimmer werkt
Piet, de dimmer werkt (gelukkig) nog prima na de overbrugging die Adrian erop heeft gesoldeerd.
Adriaan
Adriaan
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2016 13:33 #1425266
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 4/4
De rheostaat 4/4 zit links achterop geschroefd, ter hoogte van de klok onder stekker B. Het is een rechthoekig doosje met een aparte printplaat er in.
Samen met de schuifweerstand verzorgt de rheostaat de lichtsterkte van de dash. Ik denk dat de rheostaat voor een vaste voltwaarde zorgt ongeacht het aantal werkende lampjes.
Nog een tip voor de oudere modellen wanneer je niet tevreden bent met de lichtopbrengst van het dashboard, dan verbind je in de dimmer de zwarte en de blauwe draad. Dat omzeilt de dimmer en zorgt voor boordspanning op de verlichting. De dashverlichting licht dan net zo maximaal op als in de latere modellen.
De 2 diodes die op het schema onterecht als een rechthoekje staan zijn er in de laatste jaren aan toegevoegd. Foutje van de tekenaar die de documentatie moest updaten. Dat is een bekend verschijnsel. Altijd een beetje wantrouwen koesteren tov documentatie en testen. Het is nooit geheel correct of compleet.
De modificatie geldt denk ik vanaf 95. Oudere modellen laten wanneer de dynamo niet meer laadt een batterij aan controle lampjes oplichten. Met de modificatie licht alleen het batterijlampje op. Spannend is het dus niet.
Op het IC van de HIC staat achterop:
-020
NF07
De HIC zie ik voor het eerst gedocumenteerd op het schema van 91. Waarschijnlijk zit het in de Yazaki dash en niet in de VDO.
Samen met de schuifweerstand verzorgt de rheostaat de lichtsterkte van de dash. Ik denk dat de rheostaat voor een vaste voltwaarde zorgt ongeacht het aantal werkende lampjes.
Nog een tip voor de oudere modellen wanneer je niet tevreden bent met de lichtopbrengst van het dashboard, dan verbind je in de dimmer de zwarte en de blauwe draad. Dat omzeilt de dimmer en zorgt voor boordspanning op de verlichting. De dashverlichting licht dan net zo maximaal op als in de latere modellen.
De 2 diodes die op het schema onterecht als een rechthoekje staan zijn er in de laatste jaren aan toegevoegd. Foutje van de tekenaar die de documentatie moest updaten. Dat is een bekend verschijnsel. Altijd een beetje wantrouwen koesteren tov documentatie en testen. Het is nooit geheel correct of compleet.
De modificatie geldt denk ik vanaf 95. Oudere modellen laten wanneer de dynamo niet meer laadt een batterij aan controle lampjes oplichten. Met de modificatie licht alleen het batterijlampje op. Spannend is het dus niet.
Op het IC van de HIC staat achterop:
-020
NF07
De HIC zie ik voor het eerst gedocumenteerd op het schema van 91. Waarschijnlijk zit het in de Yazaki dash en niet in de VDO.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2016 12:44 #1425303
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan
Kan helaas niets vinden met deze gegevens. Maar als het nu werkt dan is er ook eigenlijk geen probleem?
Moderators: Jerry Stam