HIC SRS

  • ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2016 11:13 #1425379 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Juiste conclusie
Juiste conclusie, Henk. Sterker nog: om te achterhalen wat er precies tussen de twee overbrugde contacten doorgefikt zou kunnen zijn, heeft Adrian bij zijn 98'er vastgesteld dat de weerstand tussen de betreffende punten precies NUL ohm bedraagt. Door de kortsluiting was dus slechts een verbinding onderbroken geraakt en verder nix. Door de overbrugging heeft Adrian die verbinding dus weer hersteld.
Waarom er ter voorkoming van dergelijke defecten niet eerst een zekering doorfikt, blijft voor mij een raadsel. Waarschijnlijk omdat er nog niemand op het raadselachtige idee is gekomen om (zoals ik tijdens schijnbare black out) de minkant van de magneetflotter van het kvs-tankje niet aan massa te verbinden, maar - via een speciaal getrokken draad - aan een (ook nog eens verkeerd) contact op het klokkenhuis...
Eind goed, al goed.

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2016 15:24 #1425387 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic verklaring
He Henk,

Leuk dat je meeleest en denkt. Feedback op electra gebied kunnen we goed gebruiken. Nu dus weer een controle.

Voor de verklaring pak je het schema er bij 940 97 98er bladzijde 154.

Via contactpunt 15 komt de plus stroom ongezekerd op de printplaat via A2.
Direct achter deze aansluiting zit op de printplaat zekering 11/41. Een zekering geldt pas van het punt van de zekering, gelijkstroom van plus naar min.
Hiermee zijn alle componenten voorzien van plus via A2 gezekerd, dit is een snelle zekering. Een 10 amp zekering is veel te zwaar. Een stroom van 10 amp zou de printsporen meteen af laten fikken. Alleen de clock is apart gezekerd in de zekeringskast, hiervoor komt de plus binnen via zekering 11/5 en B4.

In de auto van Adriaan ontdekte ik dat de aansluiting van de KVS sensor op C10 zat en die moet naar C9. Er van uitgaande dat de andere draad van KVS sensor op min was aangesloten, hebben we een test gedaan. Toen brandde er een spoortje van de printplaat af. Dat werd veroorzaakt doordat de tweede aansluiting geknoopt zat aan de BL-R draad van A2. IPV ergens aan aarde. A2 is dus ongezekerd en daarmee ook de foute verbinding via de KVS sensor.

Bij contact aan branden de controlelampjes doordat er via B5 aarde getrokken wordt vanaf de spoel van de dynamo. Op dit moment stond er een plus vanaf C9 rechtstreeks in verbinding met een min vanaf B5. Voila.

Gaat de dynamo draaien dan komt er een plus vanaf B5 naar het lampje waardoor het lampje uitgaat( van beide kanten dezelfde stroom). Het controle lampje gaat dan pas weer branden bij sluiting van de sensor. De plus vanaf B5 maakt dan geen sluiting met C9 omdat er een diode tussen zit(eenrichtingsverkeer).

Op de foto zie je de gestippelde lijn vanaf lampje 8 KVS lampje. De stippellijntjes zijn kruisingen van printplaatbanen die achterlangs gaan. Deze vormen een directe verbinding tussen de soldeer punten. Blijkbaar was dit het zwakste punt in de stroomkring en brandde daarom hier af.

Er zat er dus geen enkele component tussen de soldeerpunten. Die zitten er wel bij de getekende diodes en weerstanden op het schema en op de printplaat.

Een weerstand zie je op de foto vanaf lampje 4 naar rechts opzij gaan. Op het schema is dit een rechthoekje. Op een 98er printplaat zie ik 6 weerstanden. Tot 97 zie je er maar een(1) nl tussen de plus en min van de snelheidsmeter aansluiting. Op het schema van 97-98 staan er twee extra. Echter in werkelijkheid zijn er 6. Ergens is er dus toch nog iets niet juist gedocumenteerd.

De funktie de HIC IC die op alle Yazaki klokken zit is het laten branden van het SRS lampje. De HIC krijgt plus en min, controleert de spannig vanaf de SRS controle en laat eventueel het lampje branden. In een 97-en 98 wordt ook de spanning vanaf B5 gecontroleerd om de controlelampjes te laten branden bij contact aan. Daarvoor ging dat direct vanaf B5. Er is daardoor een verschil in oplichten van de lampjes wanneer de dynamo stuk is voor 97 en daarna.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2016 13:33 #1425779 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic voortschrijdend inzicht
De aangebrachte aansluiting door de eerste prutser was zo gek nog niet. De aansluiting zou werken wanneer er in lampje 7, reserve, een lampje gezeten had.
Wel was de plus niet gezekerd en liep door de motorruimte. Een gezekerde plus kon bijvoorbeeld bij de bobine was afgetakt worden. Toch heeft een min aansluiting de voorkeur.

Het reserve lampje 7, groen symbool 5, is al geaard in de klok. Wil je dit lampje gebruiken voor een signalering via aansluiting C10, daar moet dan een plus op, dan zet je er een snelle zekering tussen. Dat voorkomt het doorbranden van een printbaan.
Die printbanen werken zelf ook prima als zekering. In mijn 740 heb ik er al een paar moeten overbruggen door te gehaast te werken.

Zo prutsen we vrolijk verder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD