Lh 2.4 ECU tot '95(?) geen software voor aansturing van electrische koelvin?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2016 20:24 #1425283
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Das vreemd...
De LH unit uit mijn '89-er en '90er 760 V6's stuurden allebij de ventilator aan, lage en hoge snelheid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2016 21:20 #1425285
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Daarom...
Daarom... Vindt het zelf ook vreemd. Heb twee ECUs geprobeerd. Een daarvan geeft op een gegeven moment (als de motor echt super warm is) een foutcode aan van temperatuursensor waarde buiten bereik. Heb drie andere sensoren geprobeerd maar veranderde niets.
Beide ECUs sturen de electrische vin niet aan.
Groeten,
Gerben
Beide ECUs sturen de electrische vin niet aan.
Groeten,
Gerben
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2016 22:20 #1425287
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic schema's
740 en 940 schema's geven vanaf 92 een cooling fan met twee snelheden, gestuurd door ecu en sensoren op de condensor.
940 91 schema wil niet openen bij mij. lees fout.
De 760 schema's hebben alleen een fan met 1 snelheid? Deze schema's zullen de auto's met enkele fan voor de radiateur betreffen.
Wat zat er op de 740 turbo? efan of visco?
940 91 schema wil niet openen bij mij. lees fout.
De 760 schema's hebben alleen een fan met 1 snelheid? Deze schema's zullen de auto's met enkele fan voor de radiateur betreffen.
Wat zat er op de 740 turbo? efan of visco?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2016 22:47 #1425288
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Adrian,
Nu breng je mij aan het twijfelen over de twee standen bij de 760. Ik weet echter 100% zeker dat de 760's uit 89 en 90 aangestuurd worden door de ECU. Je kon die ventilator aansturen middels een test procedure door korstsluiten van pinnen op de ECU dat ik al eens gedaan had. De hele test diagnose doorlopen totdat ik er achter kwam dat het probleem in de brandstofdruk regelaar lag. Die fan slaat sowieso in bij aanzetten van de airco na korte tijd. Een lage snelheid twijfel ik nu aan. Hij wordt aangestuurd door de ECU. En dat was een LH 2.2. LH 2.4 zal niet veel anders zijn, zeker niet bij inschakelen van de airco, dat MOET gebeuren anders worden de drukken te hoog in de condensor (die grote radiateur voor de grille).
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2016 23:24 #1425292
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Wat was het?
Robert, je zult je vast wel herinneren welke combinatie van fan en of visco er in zat.
Eentje achter de radiateur zoals een efan.
Of een visco erachter, de grote van de 760, en een enkele fan voor de condensor, die was ook specifiek 760.
Eentje achter de radiateur zoals een efan.
Of een visco erachter, de grote van de 760, en een enkele fan voor de condensor, die was ook specifiek 760.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2016 00:49 #1425294
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De 760
De 760 heeft een mechanische visco ventilator aangedreven door de snaren op de krukas. Doorvoor, net achter de grille, zit een electrische fan. Die had dacht ik twee standen, maar daar twijfel ik nu aan. 1 stand wel, die wordt ingeschakeld door de ECU. Betrof LH 2.2. Airco aan en het ding ging vrij snel in beweging.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2016 00:52 #1425295
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Net achter de grille
is dus tegen de klimbim van radiatoren aan

- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2016 11:33 #1425301
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic historie efan
Robert,
Dat was inderdaad een fan met enkele snelheid.
Ik heb er een ingebouwd gehad in mijn diesel bij eigen inbouw airco met aansturing fan door tempcontact van de airco, plus handmatig.
De fan in de 760 werd aangestuurd door ecu en tempswitch, deze moet of in de radiateur of in aircoleiding gezeten hebben. Zie schema, bijgevoegd als document.
Bij introductie van de efan met twee snelheden, in 91 werd deze eerst aangestuurd door de ECC en motronic in de 960 zie beschrijving ECC.pdf in de vraagbaaak. Iets met een heuristische controle over meerdere parameters. Dit is in de 960 tot 95 zo gebleven dacht ik. Staat in introductie document modeljaar 91: TP31703/1
ECC is in 92 in de 940 geïntroduceerd. Daar wordt de fan aangestuurd op basis van motortemperatuur via ecu, wie weet een aparte ecu voor airco modellen, en thermo contacten op de condensor.
Ik heb het idee foto's gezien te hebben van vroegere auto's met efan. Misschien in een 780 of 740 turbo. Maar daar twijfel ik over. Hedwig weet vast meer.
Voor Gerben:
Zet je een efan op een auto zonder airco dan is lowspeed voldoende. Je kunt highspeed eventueel handmatig aansturen.
enkele links die ik tegen kwam:
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=1572&page=14
www.fcpeuro.com/products/volvo-engine-co...witch-push-in-274962
volvo700vereniging.nl/node/51677
Dat was inderdaad een fan met enkele snelheid.
Ik heb er een ingebouwd gehad in mijn diesel bij eigen inbouw airco met aansturing fan door tempcontact van de airco, plus handmatig.
De fan in de 760 werd aangestuurd door ecu en tempswitch, deze moet of in de radiateur of in aircoleiding gezeten hebben. Zie schema, bijgevoegd als document.
Bij introductie van de efan met twee snelheden, in 91 werd deze eerst aangestuurd door de ECC en motronic in de 960 zie beschrijving ECC.pdf in de vraagbaaak. Iets met een heuristische controle over meerdere parameters. Dit is in de 960 tot 95 zo gebleven dacht ik. Staat in introductie document modeljaar 91: TP31703/1
ECC is in 92 in de 940 geïntroduceerd. Daar wordt de fan aangestuurd op basis van motortemperatuur via ecu, wie weet een aparte ecu voor airco modellen, en thermo contacten op de condensor.
Ik heb het idee foto's gezien te hebben van vroegere auto's met efan. Misschien in een 780 of 740 turbo. Maar daar twijfel ik over. Hedwig weet vast meer.
Voor Gerben:
Zet je een efan op een auto zonder airco dan is lowspeed voldoende. Je kunt highspeed eventueel handmatig aansturen.
enkele links die ik tegen kwam:
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=1572&page=14
www.fcpeuro.com/products/volvo-engine-co...witch-push-in-274962
volvo700vereniging.nl/node/51677
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2016 11:44 #1425302
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic foutje
In 760 schema staat ECC control ipv ecu control.
Moderators: Jerry Stam