Accu leeg, eigen schuld of slechter wordende accu?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2015 23:14 #1422261 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verder goed
Dank voor de reacties! Sinds het starten met kabels en daarna rijden zaterdag heeft hij het verder gewoon goed gedaan, elke dag starten en lopen. Zal hem binnenkort toch even laten testen denk ik, gewoon voor de zekerheid en eventueel vervangen om zo in ieder geval weer winterklaar te zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2015 09:36 #1422266 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe accu, verstandig
Ik had precies zo'n verhaal. Auto twee uurtjes met alarmlichten laten staan en accu leeg. Accu met kabels gestart, maar wel alvast een nieuwe accu gekocht. Starten ging daarna weer prima en uit tijdgebrek / laksheid de oude accu niet gewisseld, zodat ik een paar zomerweken rond reed met de nieuwe accu in de kofferbak. Totdat er iets groots vervoerd moest worden en de accu thuis in de gang kwam te staan. Twee weken later een weekendje er op uit en halverwege de reis was de pret in één keer helemaal uit. Zonder kabels niet meer te starten, ook niet direct na afzetten. Je kunt je waarschijnlijk de huiselijke spanning enigszins voorstellen als reisplannen aangepast moeten worden aan een motor die niet meer uitgezet kan worden terwijl er thuis een nieuwe accu in de gang staat.....
Gewoon vervangen dus, accu's zijn slijtdelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2015 14:46 #1422275 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oja, accu's zijn verder ook
oja, accu's zijn verder ook rare dingen want ze kunnen gewoon goed uit een testmeting komen en toch verrot zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2015 15:14 #1422276 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bekend :(
Ik heb geen idee hoe laat mijn accu is, althans, mijn, die van de tank dus.. Ik denk 2009 maar zeker weten, nope. Twee zomers terug na een verhuizing, twee uur pechlampjes (plus die van een aanhanger) exit. ANWB, stress want de aanhanger moest voor 17 uur terug zijn in Abcoude, ANWB (Altijd vrij snel, maar niet in Bijlmer op die zonnige zaterdag..) Alles is goed gekomen en het advies was een nieuwe accu. Maar ach, je denkt er niet elke dag aan en het ging de hele winter goed.
Vandaag was ik bij een poetsbedrijf, bijgepraat, sleutel omdraaien en nee hoor. Controle lampjes werden niet zwakker bij het (niet) starten. Poets bedrijf had start-hulp, klemmen er op en whoppa. Goede timing van de tank toch?

Er komen al wat APKkosten aan en af en toe moet de auto even onderworpen worden aan een kosten, baten en emotie-analyse.
Hoe kan ik controleren of de dynamo en aanhangsels goed zijn, gewoon zelf met mijn multimeter? Ik heb na het incident 20 kilometer gereden, zonder verlichting, boodschappen gehaald en de motor startte als vanouds. Wie?

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2015 16:45 #1422286 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Dynamo testen
De dynamo test je door de motor te starten en daarna over de accupolen de spanning te meten. Die hoort 13.2V te zijn. (of in elk geval boven de 13V, maar niet te ver er boven)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2015 21:24 #1422302 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank Jan
Dat ga ik morgen proberen. Ik ben benieuwd!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2015 08:57 #1422311 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic datum accu
De leeftijd (datum) van de accu staat op een van de polen geponst. Weet niet meer zo welke, maar ik denk de min pool

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2015 09:07 #1422312 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe accu
Heb hetzelfde gehad met een jaar oude accu, Dynamo was goed, maar accu snel leeg.
er zit volgens mij twee jaar garantie op en heb gratis een nieuwe gekregen. Probleem opgelost. Was overigens een Volvo accu met volgens de garage een productie fout.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2015 13:33 #1422317 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 13.44
Dus dat lijkt me een goede score. Motor sloeg meteen aan, hopelijk straks ook weer.
Met een beetje mazzel is de accu vandaag binnen, anders morgen. Ik denk dat ik de oude accu maar mee terug neem, altijd handig om (opgeladen...) te hebben als de stroom uitvalt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC