Sensor dubbel aftakken, waarden nog correct?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2015 23:37 #1423279 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Uiteraard, maar om te kopen
Uiteraard, maar om te kopen zijn die niet heel goedkoop en om zelf te maken best wel ingewikkeld.
Voorbeeld: www.gmc-instruments.nl/index.php?mid=TlR...amp;pid=TmpNMU1RPT0=

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2015 13:01 #1423326 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic cheap
Je hangt een digitale voltmeter aan de sensor. Die beïnvloedt de tempmeter niet merkbaar. Wel heb je een nauwkeuriger waarneming van je temperatuur. Alleen met een andere getalswaarde dan Celsius. Kwestie van een aantal waarnemingen doen en je weet wat de waarde betekent. Handig om in je dashboardkastje te stoppen. Twijfel je aan je temperatuurmeter dan controleer je de voltwaarde.
Op de voltmeter neem ik bijvoorbeeld waar: 1,2v bij 60 graden, 0,85 bij 87 graden, 0,75 bij 92 graden en 0,55 bij 102 graden. Je tempmeter staat bij al deze temperaturen keurig in het midden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2015 21:20 #1423346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 't Wordt een aparte sensor
Yep, dat dus: het wordt een aparte sensor.
Vanmiddag even de test vervolledigd:
- sensor alleen naar LPG-computer: prima
- sensor alleen naar digitale meter: prima (lijkt het)
- sensor parallel naar beiden: LPG schakelt eerder over, digitale meter geeft te lage waarde
Vanmiddag heb ik de LPG-sensor een middagje aan alleen de meter gehangen, en deze geeft nu veel nuttigere waarden lijkt het. Ik weet overigens niet precies waar de sensor van de Volvo-ECU zit, maar op de plek van de LPG-sensor lijkt de temperatuur veel sneller op te lopen dan op de plek van de ECU-sensor, of de sensor reageert logaritmisch in plaats van lineair. De gemeten waarde liep in de bovenste koelslang (rechtstreeks uit het motorblok, achterop) op tot rond de 120 graden, terwijl de ECU op dat moment niet verder kwam dan 92 graden. Maximaal gemeten waarde was ook rond die 120 graden, terwijl de ECU niet hoger kwam dan 103 graden: daarna sloeg de koelventilator aan, zoals het hoort. De temperatuur rechtstreeks uit de motor liep daarbij veel langzamer terug, eigenlijk pas bij veel rijwind kwam deze weer rond de 90 graden (waarbij de ECU-waarde rond de 75 graden was (en ja, thermostaat nog steeds konstant open)).
Reden dat ik de LPG-sensor wilde testen/gebruiken, is dat er bij de meter zo'n €5,- eBay-sensor zat, waardoor ik vooringenomen dacht/denk dat de 'Landi-Renzo-sensor' sowieso beter is. Of die wat betreft meetkarakteristiek ook bij de meter past, is de vraag. Maar in ieder geval geeft hij meer aan dan de in-dash-Volvo-wijzer. Kortom: in ieder geval een eigen sensor voor de meter. Misschien nog eens testen met de eBay- en Landi-Renzo-sensor in een kopje warm wordend water, dat is natuurlijk een betere test. Voor nu twee Landi-Renzo-sensoren besteld (één reserve of voor een liefhebber van hier), misschien na de test de eBaysensor monteren als dat beter (b)lijkt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC