Dynamo?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2015 20:47 #1103683 door V700 register
Dynamo? is gemaakt door V700 register
Heren,
De laaste weken startte mijn 960 II in de ochtend vaak moeizaam. Het kwam maar langzaam op gang, te weinig vermogen in de accu. Een tweede of derde keer op dezelfde dag starten was geen probleem, die eerste keer wel. Afgelopen week heeft de auto een paar dagen stil gestaan. Na 4 dagen geen sjoege meer. De klok en de binnenverlichting deden het nog, maar de startmotor gaf geen enkele reactie. Accu te leeg.

Het vreemde is dat de accu (origineel Volvo) nog geen half jaar oud is. Ik verdenk eerder de dynamo. Er staat 307 KKM op de teller en dit is de eerste dynamo. Tijdens het rijden brandt het laadlampje niet. Accuspanning met contact uit 12,4 volt, met lopende motor 13,7. Wat denken jullie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2015 22:36 #1417753 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Dit klinkt toch als een accu die niet meer wil
De laadspanning is ok, 13,7 is helemaal niks mis mee. Als je dynamo problemen heeft gaat je acculampje en je abs lampje branden, dat is niet aan de hand.

Ik heb ooit een vergelijkbare situatie gehad. Koud starten matig tot slecht, de 2e of 3e keer starten op dezelfde dag ging prima. In eerste instantie de dynamo verdacht en ook de koolborstels (regelaar) vervangen. Dat hielp even en toen kwam precies hetzelfde probleem weer terug.

Vervolgens de accu vervangen door een Exide van 72Ah, in mijn 940 zit standaard een 60Ah, en sindsdien geen enkel probleem meer gehad. Dat is al weer een paar winters geleden. Afgelopen zondag nog 40 km gereden met een trailer achter de auto, zonder dynamo (v-snaar gebroken, zie ander draadje). Eerste reactie van mijn garagist: nou, die accu is in ieder geval prima.

Wat je nog kunt controleren is of er lekstromen zijn. Alles uitschakelen en dan meten hoeveel stroom de accu nog moet leveren. Er kan natuurlijk ergens een sluipverbruiker zitten, die je accu in iets langere tijd wel leeg trekt.

Succes!

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2015 08:01 #1417763 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede tip
Ik ga hiermee verder. Wat is een normale stroomsterkte als er geen sleutel in het contactslot zit. Heeft iemand daar getallen bij?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2015 09:00 #1417764 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mili amperes
Hangt er een beetje vanaf welke accessoires je hebt. Maar het moet in de orde van mili-amperes liggen. 100 mA lijkt me wel een bovengrens, daarboven is het echt teveel.

Begin met meten wel met het ampere bereik om te voorkomen dat je de zekering van het mili ampere bereik van je meter opblaast.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2015 09:10 #1417765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mili amperes
Hangt er een beetje vanaf welke accessoires je hebt. Maar het moet in de orde van mili-amperes liggen. 100 mA lijkt me wel een bovengrens, daarboven is het echt teveel.

Begin met meten wel met het ampere bereik om te voorkomen dat je de zekering van het mili ampere bereik van je meter opblaast.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2015 09:39 #1417766 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekeringen
Je zou ook over de zekeringen kunnen meten ipv direct aan de accu. Dus één voor één de zekeringen er uit halen en stroom meten over de aansluiting.
Nog eenvoudiger, na thuiskomst vanavond een accuklem lostrekken en kijken of die het morgenochtend wél goed doet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2015 10:07 #1417767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je over de zekeringen meet let dan zeker op dat je eerst het meetbereik voor amperes gebruikt. Als de meetwaarde lager is dan het grootste mili ampere bereik dan kun je omschakelen naar de mili ampere bereik. Mocht het rode waarschuwingslampje in het portier branden omdat je die niet helemaal dicht hebt dan kan de stroom wat hoger uitvallen.

Vergeet je radiocode niet.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2015 12:14 #1417771 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Accu jong
Mijn originele Volvo accu heeft het ook nog geen jaar volgehouden. Mijn S90 wilde ook niet starten, de startmotor ging nog net een slagje traag rond. Daarvoor ook al een paar keer wat moeizaam starten.
Vervolgens de accu gemeten, en die bleek gewoon stuk. Dus ik kreeg onder garantie een nieuwe.

Dus ook al is je accu nog niet zo oud, gewoon even door laten meten. Een nieuwe accu wil nog niet zeggen dat die ook goed is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2015 16:47 #1417773 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Startcappaciteit
Als je toch een nieuwe accu nodig mocht hebben, kijk dan ook eens naar de startcappaciteit. Ik heb ook een Exide van 64 Ah en 640EN (= Startcappaciteit (CCA)). En accu's hebben ook een productiedatum (meestal ingeslagen in de polen). Misschien is je nieuwe accu toch iets ouder :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2015 23:02 #1417782 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
voor de reacties. Ik ga dit weekend aan het meten en de accu nog eens nader bekijken.
Gisteravond heb ik de auto gestart met startkabels aan een andere auto. Daarna een paar kilometer gereden. Vanmiddag startte hij wel, maar niet overtuigend. Moest vandaag gelukkig wat verder rijden, dus de accu was goed opgeladen.

En dan die radio.... Het is geen goed idee om uit je hoofd tijdens het rijden die code in te voeren. Driemaal fout en dus de hele radio geblokkeerd. In de handleiding staat dat je na twee uur weer een code in kan voeren. Helaas, nu 28 uur later staat er nog steeds alleen maar "Off" in het display. Iemand???

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC