Schuif/kanteldak probleem VERHOLPEN
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2015 10:48 #1416365
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Check
Hedwig heeft vast het part# van de motor. Komt dat overeen wat ik verwacht, dan moet de truuc van Hedwig werken om het dak handmatig te openen of te sluiten. Zoniet dan is er wat stuk in de bediening van motor naar schuifmechanisme.
Ook de electrische raambediening gaat via het overloadrelais. Om het overloadrelais te testen druk je eerst een tijdje op de schakelaar voor de bediening van het dak.
Met een proeflampje kun je controleren of de stroomtoevoer uitgaat. Kijk even in het schema waar. Bij de motor lijkt me een goede.
Daarna direct op een raambediening.
Ook de electrische raambediening gaat via het overloadrelais. Om het overloadrelais te testen druk je eerst een tijdje op de schakelaar voor de bediening van het dak.
Met een proeflampje kun je controleren of de stroomtoevoer uitgaat. Kijk even in het schema waar. Bij de motor lijkt me een goede.
Daarna direct op een raambediening.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
01-03-2015 11:17 #1416366
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Zit het relais bij de motor?
Zit het relais bij de motor? (zit bij mij ter hoogte van de achterbank boven het plafond). Ik heb een andere constructie dan die van Hedwig (bij mij zit de motor achter het schuifdak ipv er voor).
Ik zou graag willen weten waar ik dat overloadrelais moet lokaliseren, om te kunnen testen.
Hedwig: mocht je een onderdeel nummer weten, dan hou ik me aanbevolen.
Drukken op de schakelaar van de dakbediening geeft geen sjoege.
Er zit geen klik/weerstand meer in de schakelaar, je hoort niets meer.
Elektr. ramen doen het allemaal gewoon.
Ik zou graag willen weten waar ik dat overloadrelais moet lokaliseren, om te kunnen testen.
Hedwig: mocht je een onderdeel nummer weten, dan hou ik me aanbevolen.
Drukken op de schakelaar van de dakbediening geeft geen sjoege.
Er zit geen klik/weerstand meer in de schakelaar, je hoort niets meer.
Elektr. ramen doen het allemaal gewoon.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2015 11:57 #1416367
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schema
I.h.k.v. 'wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan' heb ik er destijd expres één gezocht zonder schuif-kanteldak. Maar daar schiet jij nu niet zoveel mee op 
Het schema voor de 940 kun je downloaden vanaf <a href=" volvo700vereniging.nl/node/42548 ">hier. TP3933032 940 1997-1998. Schuif-kanteldak op blz. 182/183.
Het relais wat je zoekt zit overigens in de relaisbak achter de zekeringen. Het is relais J, links op de eerste rij.
Maar je schrijft volgens mij zelf gewoon dat de schakelaar stuk is (of lees ik het verkeerd), dus die zou ik dan eerst eens beter bekijken of uit elkaar halen.

Het schema voor de 940 kun je downloaden vanaf <a href=" volvo700vereniging.nl/node/42548 ">hier. TP3933032 940 1997-1998. Schuif-kanteldak op blz. 182/183.
Het relais wat je zoekt zit overigens in de relaisbak achter de zekeringen. Het is relais J, links op de eerste rij.
Maar je schrijft volgens mij zelf gewoon dat de schakelaar stuk is (of lees ik het verkeerd), dus die zou ik dan eerst eens beter bekijken of uit elkaar halen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2015 12:00 #1416368
door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic O.D. motor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
01-03-2015 13:29 #1416369
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bedankt voor de schema's
Bedankt voor de schema's Pietje Precies en het onderdeelnummer Hedwig.
We gaan er morgen mee aan de slag.
I..d.d. onduidelijke omschrijving/verkeerd gelezen, ik bedoel: De schakelaar is niet kapot als je hem doormeet, maar geeft geen
sjoege meer als je er op drukt.
groet,
Pascal
We gaan er morgen mee aan de slag.
I..d.d. onduidelijke omschrijving/verkeerd gelezen, ik bedoel: De schakelaar is niet kapot als je hem doormeet, maar geeft geen
sjoege meer als je er op drukt.
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
02-03-2015 08:39 #1416378
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic motortje
Vandaag doorgemeten en de bekabeling krijgt gewoon stroom. Het lijkt er dus op dat het motortje van het dak de geest gegeven heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
02-03-2015 12:41 #1416385
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Het lek is boven water
Het lek is boven water. De motor krijgt stroom, inwendig draait/zoemt het, maar het tandwiel draait niet. Binnenin het motortje is dus iets niet in orde. Daardoor is het zwarte kastje doorgebrand. Motor moet dus vervangen worden, wil ik schuifdak kunnen blijven gebruiken. Alles is uit het dak gehaald.
Ik wil nu kijken wat het kost om het eventueel te vervangen.
Dus op zoek naar een (gebruikte) motor type : ITT 404.175 12V 891.10.201 en een regelkastje Vermeulen/Hollandia sunroofs soft touch systeem FMVSS 118.
Als iemand iets weet, hou ik me aanbevolen.
Ik zal Webasto ook vragen om een prijsopgave, maar ik denk dat ik daar niet vrolijk van zal worden. Voordeel is dat het binnendak er af is, dus eventueel een ander motortje monteren is dan plug and play.
Een ander bijkomend voordeel is dat het dak nu weer dicht is. M.b.v. een schroevendraaier op het motortje is dit handmatig gelukt.
Ik wil nu kijken wat het kost om het eventueel te vervangen.
Dus op zoek naar een (gebruikte) motor type : ITT 404.175 12V 891.10.201 en een regelkastje Vermeulen/Hollandia sunroofs soft touch systeem FMVSS 118.
Als iemand iets weet, hou ik me aanbevolen.
Ik zal Webasto ook vragen om een prijsopgave, maar ik denk dat ik daar niet vrolijk van zal worden. Voordeel is dat het binnendak er af is, dus eventueel een ander motortje monteren is dan plug and play.
Een ander bijkomend voordeel is dat het dak nu weer dicht is. M.b.v. een schroevendraaier op het motortje is dit handmatig gelukt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
03-03-2015 16:27 #1416414
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Webasto
Ik ben vanmorgen naar de hoofdvestiging van Webasto geweest in Kampen.
Webasto heeft destijds Vermeulen/Hollandia schuifdaken overgenomen.
Ze hebben mij daar geweldig geholpen. Auto in de werkplaats gereden. Monteurs kwamen kijken naar de netheid waarmee mijn "antieke" Vermeulen/Hollandia dak is afgewerkt, ze dachten eerst zelfs dat het dak fabrieks-af was. Zo'n oud type dak hadden sommigen nog niet eerder "Live" gezien.
Mijn type dakmotortje en scru-kastje waren al jaren niet meer in de handel. Gelukkig was er een monteur van de oude stempel die beide onderdelen (nieuw) in zijn restantenbak had liggen. Ze lagen daar al jaren, zijn nooit eerder gebruikt en zullen ook waarschijnlijk nooit een andere bestemming krijgen, behalve als ze er een liefhebber mee kunnen helpen. Ik ben de gelukkige.
Voor vijf tientjes mocht ik beide onderdelen overnemen, "neem maar mee uit de matsbak", zeiden ze. Deze onderdelen zijn geplaatst en doorgemeten, de hardware werkte. Alleen het dak bedienen met de schakelaar op het dashboard, lukte niet. De ene keer deed ie het wel, dan weer niet. Het dak kon zijn nul-stand niet vinden. Waarschijnlijk was de schakelaar of de bekabeling toch niet goed meer. Juiste schakelaar was ook niet meer te verkrijgen, tot dat een monteur ergens toch nog een passende schakelaar vond. Deze schakelaar getest door rechtstreeks 12V vanuit een accupack erop te zetten en het dak werkte als vanouds: tochtstand, open- dichtschuiven, en auto-close als je de sleutel uit het contact haalt. De rest van het dak is tevens geïnspecteerd; het functioneerde nog prima, is fluisterstil en is nog goed om nog jaren plezier van te hebben.
Om alles uit te sluiten heeft Henk ,de inbouwspecialist, een nieuwe stroomkabel rechtstreeks tussen deze schakelaar en het motortje getrokken, zodat er geen tijd verloren gaat aan het uitpluizen waar in de kabelboom de storing zit. De oude kabel is doorgeknipt. Het bleek dat achter de oude schakelaar de boel al aardig aan het verpulveren was, dus geen wonder dat het dak storingen gaf.
Kortom: tegen relatief geringe kosten heb ik nu compleet nieuwe hardware en kan ik weer met het dak open rijden. Ze zijn er 4 uur mee bezig geweest en ik kreeg vanmiddag bericht dat de auto weer klaar is. Morgen haal ik de auto op en ga hem verder afbouwen; hemel en kapjes terugplaatsen enz.. T.z.t. zal ik een paar foto's ervan plaatsen.
Ik ben erg tevreden over deze service van Webasto!
Bijgevoegd nog foto's van het kapotte motortje met de plaats waar je d.m.v. een schroevendraaier het dak in noodgevallen kunt openen en de zwarte Skru die ook vervangen is.
Webasto heeft destijds Vermeulen/Hollandia schuifdaken overgenomen.
Ze hebben mij daar geweldig geholpen. Auto in de werkplaats gereden. Monteurs kwamen kijken naar de netheid waarmee mijn "antieke" Vermeulen/Hollandia dak is afgewerkt, ze dachten eerst zelfs dat het dak fabrieks-af was. Zo'n oud type dak hadden sommigen nog niet eerder "Live" gezien.
Mijn type dakmotortje en scru-kastje waren al jaren niet meer in de handel. Gelukkig was er een monteur van de oude stempel die beide onderdelen (nieuw) in zijn restantenbak had liggen. Ze lagen daar al jaren, zijn nooit eerder gebruikt en zullen ook waarschijnlijk nooit een andere bestemming krijgen, behalve als ze er een liefhebber mee kunnen helpen. Ik ben de gelukkige.
Voor vijf tientjes mocht ik beide onderdelen overnemen, "neem maar mee uit de matsbak", zeiden ze. Deze onderdelen zijn geplaatst en doorgemeten, de hardware werkte. Alleen het dak bedienen met de schakelaar op het dashboard, lukte niet. De ene keer deed ie het wel, dan weer niet. Het dak kon zijn nul-stand niet vinden. Waarschijnlijk was de schakelaar of de bekabeling toch niet goed meer. Juiste schakelaar was ook niet meer te verkrijgen, tot dat een monteur ergens toch nog een passende schakelaar vond. Deze schakelaar getest door rechtstreeks 12V vanuit een accupack erop te zetten en het dak werkte als vanouds: tochtstand, open- dichtschuiven, en auto-close als je de sleutel uit het contact haalt. De rest van het dak is tevens geïnspecteerd; het functioneerde nog prima, is fluisterstil en is nog goed om nog jaren plezier van te hebben.
Om alles uit te sluiten heeft Henk ,de inbouwspecialist, een nieuwe stroomkabel rechtstreeks tussen deze schakelaar en het motortje getrokken, zodat er geen tijd verloren gaat aan het uitpluizen waar in de kabelboom de storing zit. De oude kabel is doorgeknipt. Het bleek dat achter de oude schakelaar de boel al aardig aan het verpulveren was, dus geen wonder dat het dak storingen gaf.
Kortom: tegen relatief geringe kosten heb ik nu compleet nieuwe hardware en kan ik weer met het dak open rijden. Ze zijn er 4 uur mee bezig geweest en ik kreeg vanmiddag bericht dat de auto weer klaar is. Morgen haal ik de auto op en ga hem verder afbouwen; hemel en kapjes terugplaatsen enz.. T.z.t. zal ik een paar foto's ervan plaatsen.
Ik ben erg tevreden over deze service van Webasto!
Bijgevoegd nog foto's van het kapotte motortje met de plaats waar je d.m.v. een schroevendraaier het dak in noodgevallen kunt openen en de zwarte Skru die ook vervangen is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
03-03-2015 20:34 #1416424
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Leuk
Hallo Kogelman
Leuk verhaal! Geweldig dat er nog mensen zijn die kennis, kunde en onderdelen hebben.
Maar is het "scru" of "skru"? En waar staat dat voor?
groetjes
Mathy
Leuk verhaal! Geweldig dat er nog mensen zijn die kennis, kunde en onderdelen hebben.
Maar is het "scru" of "skru"? En waar staat dat voor?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
03-03-2015 21:18 #1416431
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Scu
Hallo Mathy, ik bedoel de SCU (Sunroof Control Unit). Excuus voor de verwarring. De SCU is dat platte zwarte kunststof kastje op de foto. Het bevat een stukje elektronica die het dak aanstuurt, bijv. het automatisch sluiten van het dak als je de sleutel uit het contact haalt zodat je niet per ongeluk de auto met open dak achter laat als je parkeert.
Er werkt daarin Kampen trouwens ook ene Pieter van Laarhoven, die ook actief is op dit forum (ik heb hem niet persoonlijk ontmoet, hij was vandaag niet op de zaak), dus met het "Volvo-hart" zit het daar bij Webasto wel goed.
groet,
Pascal
Er werkt daarin Kampen trouwens ook ene Pieter van Laarhoven, die ook actief is op dit forum (ik heb hem niet persoonlijk ontmoet, hij was vandaag niet op de zaak), dus met het "Volvo-hart" zit het daar bij Webasto wel goed.
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam