Schuif/kanteldak probleem VERHOLPEN

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-02-2015 18:54 #1103374 door Pascal Kogelman
Schuif/kanteldak probleem VERHOLPEN is gemaakt door Pascal Kogelman
Vanmiddag in het zonnetje rijdend wilde ik mijn schuifdak even openen. Schakelaar ingedrukt en het dak kwam enkele cm omhoog om na 4 seconden te stoppen met omhooggaan (hij was toen nog niet volledig omhoog).
Wat ik ook probeerde met de schakelaar, zo dood als een pier. Zowel omhoog als omlaag als openschuiven. Er was niets te horen en te zien, de schakelaar gaf ook geen weerstand.
Zekering 10 is oke, of zit er nog normaliter een relais of andere zekering? Schakelaar doorgemeten, werkt ook. Ik gok de motor stuk of anders een geleiderail kapot.
Auto staat momenteel binnen bij de garage (met een deels open dak buiten staan is niet zo handig bij huis), waar ze er maandag mee verder willen gaan.
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt om zo veel mogelijk info hierover te vinden.
Vragen:
* waar zit de motor en hoe komen we daarbij?
* heeft iemand hier een elektr. schema van?
* dien ik daarvoor de gehele hemel te verwijderen, of kan dit door het deels te verwijderen?
* mochten wij er zelf niet uitkomen: weet iemand een deskundig bedrijf mbt schuifdaken in de buurt van Zwolle?
Alvast bedankt voor jullie input.
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-02-2015 19:22 #1416334 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Ter aanvulling:
Ter aanvulling:
Ik heb nog even gekeken naar mijn schuif/kanteldak. Het functioneerde tot nu toe verder prima. Dit staat op het plaatje:

Styled and manufactured by Vermeulen/Hollandia type: TVS no: 320363

Misschien weet iemand hier meer over dit type dak(motor), of heeft een beschrijving?

groet,
Pascal

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-02-2015 19:28 #1416335 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic handslinger
Ik vroeg me af of er bij mij ook een handbedieningsmogelijkheid om het dak te openen/sluiten zit?

Ik heb nergens een slinger of afdekkapje kunnen ontdekken. Of er moet onder het kapje van de centrale plafonnière een systeem zitten om met een schroevendraaier het dak aan te draaien, maar dat ik ik nu niet controleren omdat de auto niet bij huis staat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2015 21:28 #1416344 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Kogelman
Je zou eens op de site van Lukkien in Apeldoorn kunnen kijken hij doet ook Volvo en Saab ...Ik ben daar een paar jaar geleden goed geholpen met mijn schuifdak van mijn toenmalige Saab

Succes
Groet Marcel

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-02-2015 09:16 #1416347 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bedankt voor de tip Marcel,
Bedankt voor de tip Marcel, ik heb inmiddels gezocht op internet en uitgevonden dat er een Webasto dealer in Kampen zit. Dat is niet al te ver weg voor mij.
Vermoedelijk heb ik een Webasto/Hollandia type 700.
Ik wil eerst proberen of ik het dak handmatig kan sluiten zodat er geen regen in kan vallen. Dit schijnt te kunnen met een soort inbussleutel.
Wie kan mij vertellen waar de plek zit waar ik een soort sleutel in kan steken om het dak dicht te draaien?

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2015 10:51 #1416348 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Of het je kan helpen weet ik
Of het je kan helpen weet ik niet maar bij de 780 zit het zo:
Emergency moon roof operation
If, because of an electrical fault (e.g. a blown fuse) it is not possible to operate the moon roof electrically, then it is possible to operate it manually.
First, using a Phillips-head screwdriver, remove the two screws that secure the moon roof motor cover to the headliner. Then using a screwdriver, depress the white plastic clutch pin in the center of the motor screw (see illustration) and turn the screw to close or to open the roof as desired.

Groeten,
Hedwig

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2015 17:14 #1416352 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Pascal,
Pascal,

Ik heb deze week een hemel in een Rover 800 vervangen, die heeft ook de mogelijkheid het schuif/kanteldak handmatig te bedienen. Maar de toegang tot de motor lijkt net op een bevestigingsclip van de hemel, ongeveer 2.5 cm in doorsnee en er kan een platte schroevendraaier in. Die zit ergens midden voor in de hemel, een kwart slag los en je kunt de dakmotor met de hand bedienen.

Zo'n Rover 827 in goede staat is ook een prachtige auto hoor, eigenlijk een Honda Legend met een onverwoestbare V6 2.7, vol leer en alles er op en er aan en rijdt echt goed. Maar dit ter zijde,

Groeten,

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-02-2015 20:38 #1416354 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Ik heb vandaag de lange
Ik heb vandaag de lange plastic strip aan de bestuurderskant langs het plafond gedemonteerd en de stof aan een kant van het dak aan de rand voorzichtig los gemaakt (zat gelijmd). Nu is er een kier van ongeveer 1 meter lang ter hoogte van de de achterdeur aan de bestuurderskant. Ik kan nu tussen het dak en de hemel kijken en zie recht achter het schuifdak in het midden de zwarte motor van het schuifdak zitten. Ik vermoed dat de motor (of de bedrading ervan) de veroorzaker is (de schakelaar is in orde), omdat het openen van het dak plotseling stopte alsof er een stroomuitval was. Vanwege tijdgebrek heb ik de motor nog laten zitten. Maandag gaan we verder kijken of we de motor kunnen demonteren en testen. Wordt vervolgd.
Nog steeds geen opening gezien om het dak handmatig te sluiten, zit deze misschien in de motor verborgen?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2015 08:55 #1416361 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic overloadrelais
De motor van het schuifdak is aangesloten met de plus via het overloadrelais.
Trek je teveel te lang stroom dan verbreekt het overloadrelais de plus verbinding.
Het is een thermische beveiliging de stroom wordt tijdelijk verbroken, totdat het relais weer afgekoeld is.
Nu is het schuifdak een tijd niet gebruikt en de bediening kan een beetje zwaar gaan.

Controleer het overloadrelais in de relaisbak of zet er een ander in.
Andere componenten op hetzelfde overlaodrelais: electrische stoelbediening, achterruitverwarming en ik dacht de electrische verwarming van de buitenspiegels. Doen die het allemaal nog?

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-03-2015 10:45 #1416364 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic relais
Adrian bedankt voor je reactie. Goede tip. Bedoel je met overloadrelais de zekering (no 10) achter de asbak, deze is nl. voor het schuifdak +verwarmde spiegels etc? Deze zekering is heel, stoelverwarming+verwarmde stoelen werken gewoon.
Waar kan ik dit overloadrelais precies vinden in de auto (kleur? codering?).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC