Van kwaad tot erger...
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2014 12:37 #1102233
door ADRIAANB234FT
Van kwaad tot erger... is gemaakt door ADRIAANB234FT
Omdat de verlichting achter de temperatuurmeter af en toe uitviel en een klap op het dashboard ook al niet meer hielp, heb ik afgelopen zaterdag het klokkenhuis maar eens gedemonteerd. Het lampje bleek heel, dus een contactprobleem. Lipjes van het fittinkje wat omhoog gebogen en alles weer gemonteerd. 's Avonds bleek niet alleen het betreffende lampje opnieuw uitgevallen, maar ook de gehele linkerkant van het klokkenhuis bleef duister. Zojuist alles weer losgehaald. Alle lampjes zijn heel. En alle stekers en fittingen zijn goed bevestigd. Wie heeft er enig idee waar dat aan kan liggen? Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, maar wat? Het betreft een 945 (LE, 1998).
Adriaan
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2014 12:40 #1411139
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Erg geinteresseerd
Bij mij is het namelijk de rechterkant
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2014 12:44 #1411140
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Bij mij doet de verlichting achter de temperatuurmeter rechts het soms wel/niet. Slaan op het dashboard doe ik niet. Lampje inderdaad ook als gewisseld maar zonder resultaat. Ik vermoed een breukje ergens in de flexibele print?Ook hier een '98.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2014 12:45 #1411141
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Lampjes
Alle lampjes in het instrumentenpaneel worden gezamenlijk gevoed en geaard, dus als de rechterkant het wel doet kan het de zekering niet zijn.
Ik zou als eerste denken aan een slecht contact of een doorgebrand printspoortje op het paneel
Piet
Ik zou als eerste denken aan een slecht contact of een doorgebrand printspoortje op het paneel
Piet
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2014 18:08 #1411154
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Doormeten
Wat me vooral bezighoudt, is dat het zoeken naar de oorzaak van het niet brandende lampje achter de temp. meter tot gevolg had dat nu én de temp. meter én de hele linkerkant van de klokkenwinkel (excl. de buitentemp. meter, aparte voeding) nu niet meer branden.
Is die handel qua elektrische verbindingen dan zó gevoelig dat alleen het demonteren van etc al tot gevolg heeft dat er opeens nieuwe defecten ontstaan?
Vermoed dat vanwege het gelijktijdig uitvallen de twee linker lampjes via één voeding lopen. Hoewel, dat gaat dan kennelijk niet op voor de rechterkant omdat daar alleen de temp. meter niet is verlicht (één lampje, het meest rechtse).
Heb wel vaker bij mijn 740 GL lampjes moeten vervangen, maar verder nog nooit tegen contactproblemen aangelopen. Verschillen die klokken dan (740 en 940), qua robuustheid? Nee toch?
Enige manier om de oorzaak op te sporen, is dus doormeten, lijkt me. Is er online een schema van het klokkenhuis te vinden? (zoekterm is waarschijnlijk niet 'klokkenwinkel'. Wat is wel de juiste zoekterm?)
En in het geval dat etc: weet iemand ook of er ergens een klokkendokter is die dat tegen een redelijke vergoeding vakkundig kan repareren?
Adriaan
Is die handel qua elektrische verbindingen dan zó gevoelig dat alleen het demonteren van etc al tot gevolg heeft dat er opeens nieuwe defecten ontstaan?
Vermoed dat vanwege het gelijktijdig uitvallen de twee linker lampjes via één voeding lopen. Hoewel, dat gaat dan kennelijk niet op voor de rechterkant omdat daar alleen de temp. meter niet is verlicht (één lampje, het meest rechtse).
Heb wel vaker bij mijn 740 GL lampjes moeten vervangen, maar verder nog nooit tegen contactproblemen aangelopen. Verschillen die klokken dan (740 en 940), qua robuustheid? Nee toch?
Enige manier om de oorzaak op te sporen, is dus doormeten, lijkt me. Is er online een schema van het klokkenhuis te vinden? (zoekterm is waarschijnlijk niet 'klokkenwinkel'. Wat is wel de juiste zoekterm?)
En in het geval dat etc: weet iemand ook of er ergens een klokkendokter is die dat tegen een redelijke vergoeding vakkundig kan repareren?
Adriaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2014 18:23 #1411155
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Los contact in voeding?
Hmm, mij toch de volgende keer niet meer laten zien dat het klokkenwerk zo makkelijk eruit gehaald kan worden Adriaan 
Kan het wellicht een los contact in de voeding zijn? ik kan me zo voorstellen dat die lampjes allemaal ergens hun voeding vandaan halen, als ivm een print schakeling links en rechts een aparte stekker hebben dan kan dat een deel van de oorzaak zijn?

Kan het wellicht een los contact in de voeding zijn? ik kan me zo voorstellen dat die lampjes allemaal ergens hun voeding vandaan halen, als ivm een print schakeling links en rechts een aparte stekker hebben dan kan dat een deel van de oorzaak zijn?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2014 21:18 #1411167
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vaag
Klinkt mij als muziek in de oren, zo herkenbaar.
Mijn klokkenwinkel weigert zo nu en dan ook wel qua verlichting, Het enigste wat bij mij heeft geholpen dat het nu zo'n bijna 4 maanden goed gaat is de vittingen vervangen voor andere,Niet verklaren want de oude zagen er ook goed uit en maakte ook goed kontakt met de print maar voorlopig werkt het dus mocht je de oplossing vinden ben ook ik je dankbaar met mijn oude dieseltje.
Mijn klokkenwinkel weigert zo nu en dan ook wel qua verlichting, Het enigste wat bij mij heeft geholpen dat het nu zo'n bijna 4 maanden goed gaat is de vittingen vervangen voor andere,Niet verklaren want de oude zagen er ook goed uit en maakte ook goed kontakt met de print maar voorlopig werkt het dus mocht je de oplossing vinden ben ook ik je dankbaar met mijn oude dieseltje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2014 21:29 #1411170
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Frans Erich
Adriaan, kijk eens op
www.ets1.nl
voor een klokkendokter met veel loftuitingen vanuit deze club.
Groeten,
Lieme Huib
Groeten,
Lieme Huib
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2014 15:03 #1411214
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Zwak excuus
Dank jullie wel voor het meedenken en de suggesties. Als iemand weer eens vertelde dat hij/zij zonder benzine kwam te staan, kon ik slechts met moeite mijn misprijzen onderdrukken. Je hebt daar immers (als die werkt, tenminste) toch een benzinemeter voor? Tot mijn schande moet ik nu bekennen dat ik weliswaar (nog) niet met een lege tank langs de weg stond, maar zojuist, na doormeten van alle betreffende contacten, wel twee kapotte lampjes heb vervangen. Waarna de gehele klokkenwinkel weer verlicht is...Kennelijk zijn die lampjes op leeftijd zo kwetsbaar dat ze bij het demonteren/monteren van het klokkenhuis al de geest geven.Ja, ik weet het: zwak excuus.
Adriaan
Adriaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2014 17:17 #1411222
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Och
Ik heb eens een hele auto binnenstebuiten gekeerd omdat de dimlichten het geen van beide deden. Bleek uiteindelijk ook om gewoon twee defecte lampen te gaan...
Moderators: Jerry Stam