Automatische raamdichtmaker, zou dat te doen zijn?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 19:31 #1409369 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ruit
Waarom zou de sensor op de ruit moeten zitten ?
Onder de parafaan zit ruimte zat.daar kun je een liggende,hangende,een vol lopende enz. sensor maken toch?
www.conrad.nl/nl/kemo-m152-regensensor-190351.html

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 19:46 #1409372 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zichtbaar
Hallo Henk
Er moet vocht op de sensor van Conrad vallen, dus moet ie zichtbaar blijven.  En dat wil ik niet.
groetjes
Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 20:26 #1409373 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Regen sensor
Dat is inderdaad zo'n ding tegen de voorruit, waar in veel gevallen de achteruitkijk spiegel aan vast zit.
Dat ding werkt op de lichtval door de ruit, een regen druppel verstoort dat, door te wissen probeert tie z'n originele waarde weer te behalen.
Elke keer dat je hem in schakelt "ijkt" tie zichzelf......., je kan instellen hoe schoon je de ruit wil hebben.
Kortom; niet eenvoudig, die sensor tegen de ruit is noodzakelijk, en dat vind je niks (je weet niet wat je mist)
Van die plastic wind kappen, is dat niks voor je?
Hiermee kan je de ruiten op een kier laten staan in de regen, zonder dat het in-regent.
Hotelletje opzoeken? Ik ben twee koppen kleiner als jou, vindt die Volvo nou niet echt relaxt slapen.......
En ik slaap overal.......Thuis in een bed van 120 Cm breed (met z'n tweeën)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 20:59 #1409378 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Andre Nee, die
Hallo Andre
Nee, die windkappen wil ik niet.  Net zo min als in een hotel slapen (bij dit soort weekendjes).
Rugleuning omklappen, zelfopblazende matras schuin achterin, slaapzak erop, kussen erbij dat ik voor dit doel extra bij de Action gekocht heb, klaar.  Goed, het mocht wat langer zijn, maar op zich gaat het heel aardig.
groetjes
Mathy
PS ik heb ook nog een plaid/deken van de Action in de auto liggen.  Als ik die over de stoelen leg, komt er via de voorkant niet heel veel licht meer binnen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 22:11 #1409388 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic drukkerij
Hoi Mathy,
Ik denk toch echt dat je een sensor nodig hebt die op water reageert.
Toen ik jaren geleden nog in de drukkerij werkzaam was hadden we een luchtbevochtigings installatie hangen om een bepaalde luchtvochtigheid bij een bepaalde temperatuur te realiseren (bijv. 55% luchtvochtigheid bij 20 graden celcius) dit alles om het papier in de fabrieksconditie te houden.
Deze luchtbevochtiger werkt aangestuurd door een hygrostaat. deze stuurde een set waterverstuivers aan die dan een zeer fijne waternevel door de lucht blies. Omdat warme lucht meer vocht kan vasthouden dan koude lucht spreken we van relatieve vochtigheid.
In jouw geval zou je in theorie een hygrostaat willen hebben die bij een bepaald luchtvochtigheidspercentage je ramen automatisch sluit. Je begrijpt 'm al verschillen in temperatuur doen het vochtigheidspercentage toe- of afnemen.Daarom zeg ik, je zult een sensor moeten vinden die op regen/water reageert.
Ik hoop dat het waarom van een regensensor hiemee duidelijk is geworden.
Groet, Rob

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 22:23 #1409392 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ???
Hallo Rob
Waar heb ik dan gezegd dat ik geen luchtvochtigheidsmeter wil gebruiken?  Ik wil geen regensensor die achter de ruit geplaatst moet worden of op een andere zichtbare plek.  De relatieve luchtvochtigheit kun je ook ergens onder de auto meten.  Bijvoorbeeld achter de grille of bumper.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 22:47 #1409393 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hygrometer
ik heb alleen geprobeerd aan te tonen dat een hygrostaat je niet zal helpen vanwege het feit dat het percentage vocht in de lucht nogal kan vershillen in relatie tot de temperatuur van de lucht.
Je zult een een sensor (niet perse een regensensor)moeten hebben die anslaat op 100 % water. Het is dus 1 of 0 danwel aan of uit.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 22:59 #1409394 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Omrekening
Hallo Rob
Er zal toch wel een apparaatje zijn, dat temperatuur en luchtvochtigheid meet en die omzet in relatieve luchtvochtigheid?
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 23:23 #1409397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Mathy,Verschil in
@Mathy,

Verschil in luchtvochtigheid voor een bui en tijdens een bui is volgens de link niet zo groot. 100% luchtvochtigheid is in wolk. Als je een hygrometer buiten hangt zal deze tijdens een regenbui niet merkbaar een andere waarde aan gaan geven.

Ik ben bang dat optisch de beste methode is.

Offffff, wat ik ooit eens las voor op een boot, een aspirientje op een ring leggen en dan het Luik met een pen laten leunen op het aspirientje. Gaat het regenen, smelt het aspirientje en gaat je dak dicht.

De luchtvochtigheids regelaars in een drukkerij werken met een hele fijne nevel waardoor het water vrij snel waterdamp wordt. Net als vroeger de waterbakken aan de radiators.

Ik denk dat na de regenbui, als de regen weer verdampt eerder de luchtvochtigheid toe neemt dan tijdens een bui.

@mathy en Andre , ik had een aantal jaar geleden een Nissan Micra '88 met daarin op de plek van de passagier stoel een bed. 2 meter lang en een prima luchtbed er op. Houten steunen aan de voorkant op voetenbodem van de passagier. Halverwege steunend op de plat gedraaide rugleuning en achter de voeten op de achterbank.

Relatief comfortabel.

Deze constructie heb ik later ook in een Seat Ibiza '96 en een Hyundai lantra gebruikt. Slaapt prima! Alleen omkleden in de avond is geen punt zo donker als het dan is, maar in de ochtend kan het minder zijn. Constructie gebruikte is toen voornamelijk als vervanger van een Bob :)

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 23:24 #1409398 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Twee wijzers
Je ziet die dingen wel eens ophangen, met twee wijzers.
Één wijzer is van de thermometer, de andere van de hygro meter. De één links de ander rechts.
Deze wijzers kruisen elkaar. Op de schaal erachter kan je dan zien in hoeverre het "behagelijk" is.
(Ik denk dat deze meters uitgevonden zijn voor mensen in de "overgang" oid, dat voel je toch zelf wel)
Maar goed, dan kan je nog niet zien of het regent of sneeuwt!
@Mathy; als ik het zou moeten maken; ik kocht bv bij Sensor partners een aantal benodigde sensoren (temp. hygro. en neerslag)
Een mini PLCtje (Siemens logo 12 Volt DC) met de nodige analoge ingangen.
Ging een avondje achter m'n computer zitten en knutselde een programmatje in elkaar.
Maar dan vrees ik dat het weer uit de klauwen gaat lopen qua €uro's

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC