verklikker einde koelcapaciteit

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2014 20:07 #1406029 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic controle
Ik heb iets eerder geschreven maar moet het niet zo zijn dat u eerst de gehele koeling controleert en dan pas hulpmiddelen gaat toepassen? Of heeft dit slechts een preventief karakter omdat u de temperatuurmeter niet vertrouwd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-06-2014 21:17 #1406032 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic volvo
Test zijn auto's toch voordat ze op de markt komen. Ik heb geen last van een te hete motor. Bij de volvokv club voorzien ze de amazo's van 3 rijen dikke radiateur en een electrische koelvin. Onzin zo zijn ze origineel ook niet geleverd en leverde het vroeger ook geen problemen op. En toen hadden we nog echt seizoenen en zomers waar het lange tijd tegen de 30 graden was.

Leuk al die aanpassingen maar check eerst je koeling.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2014 21:45 #1406034 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic relevantie

krots4 schreef : Ik heb iets eerder geschreven maar moet het niet zo zijn dat u eerst de gehele koeling controleert en dan pas hulpmiddelen gaat toepassen? Of heeft dit slechts een preventief karakter omdat u de temperatuurmeter niet vertrouwd?

Zuiver ter extra controle. De koeling is in alle auto's prima in orde. In de d24 zit zelfs een turbo radiateur. Dat geeft voldoende koelcapaciteit. Zelf merk ik tijdens het rijden ook wel of de motor oververhit raakt. Die temperatuurmeter van Volvo is niet altijd te vertrouwen, dat blijft een zwak punt. Geeft meestal wel in het midden aan, maar heeft ook vaak kuren, waardoor deze meter onbetrouwbaar wordt.
Mijn auto's worden veel gebruikt door familieleden die een auto gebruiken waarvoor hij bestemd is, nl rijden zonder zorgen. En vaak voor vakanties naar warme landen waar temperaturen van 40 graden niet ongewoon zijn.  Op een temperatuurmeter wordt dan niet gekeken. Zelf doe ik dat op een lange rit ook niet continue, hooguit een enkele keer. Een rood lampje valt daarentegen wel op, kan ook simpel uigebreid worden met een bieper. Dan wordt ik nl gebeld met de vraag: "wat betekend dat? en wat moet ik doen?" De kleur van het verklikkerlampje maakt het dan wel duidelijk.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2014 21:47 #1406033 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic efan

Dirk342 schreef : zoals Adrian heb ik ook een electrische fan op de diesel erbij gezet.  Ik heb het contact gebruikt wat al standaard in de waterslang zit, welke van het thermostaathuis naar het brandstoffilter en naar de brandstofpomp gaat.
Schakelt ook in en uit, zoals Adrian beschrijft maar het uitschakelen kan voor sommige erg lang duren.  Ik heb er persoonlijk geen enkele moeite mee, maar dat is een kwestie van smaak.

Op dit moment zit er een 760 airco fan voor de condensor van mijn diesel. Het is een nieuwe replica aangezien de oude fan het begeven had door kortsluiting. Een e-fan heb ik liggen ter vervaning van de visco fan omdat ik dat leuk vind. Ik moet die deze zomer nog installeren. Dan gebruik ik een paar termo contacten om de fan  aan te sturen en een digitale meter op de bovenbuis ter controle. Ik ben de enige die nog in deze oude hobby rond rijd. Dus in deze auto hoef ik niet rekening te houden met medegebruikers en gebruikers instructies.
Wat bedoel je precies met het standaard termo contact dat al in de waterslang naar het brandstoffilter en naar de brandstofpomp gaat? De slang langs de koude startinrichting is me bekend, maar niet een termocontact. Is dit iets van een TDIC?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2014 12:11 #1406045 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk
hier even Adrian, zit idd tussen de slang naar de koudstartinrichting
i487.photobucket.com/albums/rr233/Dirk34..._001_zps0a1c18e9.jpg
En ja, ik weet dat ik weer eens aan de gang moet met de auto, maar de tijd ontbreekt me gewoon ff :(

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2014 21:05 #1407445 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 80 is te laag

Adrian schreef : Een LPT schakelt de fan op een vrij laat tijdstip in. De temperatuur in de gehele radiateur loopt in de file bij een lpt dan ook aardig op. Of de keus voor een 90 graden sensor de juiste is moet nog blijken. Ik heb meteen een versie van 80 95,100 en 105 graden besteld.
www.conrad.nl/ce/nl/product/507856/Tempe...-90-C-1-NC250-VAC2-A
www.conrad.nl/ce/nl/product/504142/Autor...-A-1428-VDC-700360-W

80 graden is te laag:het lampje gaat branden voordat de fan aanslaat. Vervangen door een van 100 graden.
In de andere auto zit er een van 95 daar gaat de fan eerder aan dan het lampje.
Een van 90 en een van 85 graden moeten nog getest worden. Eerst even bestellen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2014 16:51 #1407461 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Dirk
Hey Dirk
Jij heb daar op die plek 2 sensoren zitten! Weet je ook waar diegene het dichtst bij het blok voor is, die is niet aangesloten.
Jaap

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2014 08:00 #1407466 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja

Jaap_Zijpe schreef : Hey Dirk
Jij heb daar op die plek 2 sensoren zitten! Weet je ook waar diegene het dichtst bij het blok voor is, die is niet aangesloten.
Jaap

Hoi Jaap, ja, daar zat de verwarming van het dieselfilterelement op. In het huis waar je het dieselfilter opschroeft zit ook een soort van goeiplug, als de motor koud is (wat hij dus meet dmv dat thermocontact wat je ziet wat vrij is) verwarmt hij de dieselolie.  Is de motor warm schakelt het weer uit.
In Nederland totaal niet nuttig, maar wel leuk dat het erop zit.  Het thermocontact wat je ziet werkt dus precies andersom als degene die wel is aangesloten.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC