verklikker einde koelcapaciteit
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2014 13:24 #1101287
door Adrian Maarleveld
verklikker einde koelcapaciteit is gemaakt door Adrian Maarleveld
Wanneer de temperatuur in de gehele radiateur oploopt onder zware omstandigheden dan wordt het oppassen geblazen om oververhitting te voorkomen. De fan gaat wel vollekracht draaien om maximale koelcapaciteit te leveren, toch kan onder zware omstandigheden, bijvoorbeeld heet weer, file, bergop, met een caravan rijden, zeer zwaar beladen of intensief turbogebruik de temperatuur nog verder oplopen.
Je kunt met je neus op de tempmeter rijden, makkelijker is het om een verklikkerlampje te hebben bij overschrijding van een bepaalde temperatuur in de onderste buis van de radiateur. Veel heb je er niet voor nodig: een temperatuur bewaker(sensor) en een verbreekrelais, wat aansluitdraad en een paar stekkers. De sensor is er voor temperatuur overschrijding van bijvoorbeeld 90 graden en in stappen van 5 graden hoger en lager. De sensor verbreekt het contact vrij nauwkeurig bij de opgegeven temperatuur en schakelt weer terug wanneer de temperatuur weer ongeveer 10 graden lager is.
Via de sensor laat je een stroompje door het spoeltje van het verbreekrelais lopen. Hiervoor is slechts een laag aantal ampere nodig en dat kan de sensor prima aan. Met het verbreekrelais sluit je een aardeverbinding richting het verklikkerlampje net zoals de niveausensor doet. Ik gebruik hetzelfde lampje, het icoontje is al voorbereidt er staat het kvsvaatje op, een fan en een tempmeter.
Een LPT schakelt de fan op een vrij laat tijdstip in. De temperatuur in de gehele radiateur loopt in de file bij een lpt dan ook aardig op. Of de keus voor een 90 graden sensor de juiste is moet nog blijken. Ik heb meteen een versie van 80 95,100 en 105 graden besteld.
www.conrad.nl/ce/nl/product/507856/Tempe...-90-C-1-NC250-VAC2-A
www.conrad.nl/ce/nl/product/504142/Autor...-A-1428-VDC-700360-W
Je kunt met je neus op de tempmeter rijden, makkelijker is het om een verklikkerlampje te hebben bij overschrijding van een bepaalde temperatuur in de onderste buis van de radiateur. Veel heb je er niet voor nodig: een temperatuur bewaker(sensor) en een verbreekrelais, wat aansluitdraad en een paar stekkers. De sensor is er voor temperatuur overschrijding van bijvoorbeeld 90 graden en in stappen van 5 graden hoger en lager. De sensor verbreekt het contact vrij nauwkeurig bij de opgegeven temperatuur en schakelt weer terug wanneer de temperatuur weer ongeveer 10 graden lager is.
Via de sensor laat je een stroompje door het spoeltje van het verbreekrelais lopen. Hiervoor is slechts een laag aantal ampere nodig en dat kan de sensor prima aan. Met het verbreekrelais sluit je een aardeverbinding richting het verklikkerlampje net zoals de niveausensor doet. Ik gebruik hetzelfde lampje, het icoontje is al voorbereidt er staat het kvsvaatje op, een fan en een tempmeter.
Een LPT schakelt de fan op een vrij laat tijdstip in. De temperatuur in de gehele radiateur loopt in de file bij een lpt dan ook aardig op. Of de keus voor een 90 graden sensor de juiste is moet nog blijken. Ik heb meteen een versie van 80 95,100 en 105 graden besteld.
www.conrad.nl/ce/nl/product/507856/Tempe...-90-C-1-NC250-VAC2-A
www.conrad.nl/ce/nl/product/504142/Autor...-A-1428-VDC-700360-W
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2014 14:42 #1406010
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuke
Leuke oplossing.Bij de sensor staat inschakeltemperatuur 65 graden en uitschakeltemperatuur 90 graden. Brandt het lampje dan ook als de temperatuur van de koelvloeistof onder de inschakeltemperatuur van 65 graden is?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2014 17:41 #1406013
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic sensor
De sensor maakt contact zolang de temperatuur de 90 graden niet overtreft. Boven de 90 graden wordt het contact verbroken. Dat gaat behoorlijk precies. Bij afkoeling moet de temperatuur behoorlijk dalen voordat er weer contact wordt gemaakt.
Deze sensor is dus niet geschikt voor extra schakeling van de fan. Wel voor een verklikkerlampje leek me. Je hebt dan een bepaalde grens overschreden. Moet het even rustiger aan doen voor er weer flink gas wordt gegeven. De radiateur kan dan ook redelijk snel afkoelen.
Deze sensor is dus niet geschikt voor extra schakeling van de fan. Wel voor een verklikkerlampje leek me. Je hebt dan een bepaalde grens overschreden. Moet het even rustiger aan doen voor er weer flink gas wordt gegeven. De radiateur kan dan ook redelijk snel afkoelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2014 19:49 #1406014
door V700 register
realiseer je, dat de temperatuur in het koelsysteem van een 940 lpt oploopt tot 103 graden en dan pas de fan op stand twee gooit.
heb je een schakeling die bij 90 of meer aanschakelt, is deze dus continu in werking
de vraag is, of dat efficientietechnisch gezien, wenselijk is
Beantwoord door V700 register in topic laag
realiseer je, dat de temperatuur in het koelsysteem van een 940 lpt oploopt tot 103 graden en dan pas de fan op stand twee gooit.
heb je een schakeling die bij 90 of meer aanschakelt, is deze dus continu in werking
de vraag is, of dat efficientietechnisch gezien, wenselijk is
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2014 21:01 #1406016
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zeg ...
Volvo heeft hier toch zelf over nagedacht? Als het te warm wordt stopt de aircopomp er toch al mee, om maar wat te noemen?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2014 10:17 #1406020
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Volvo ontwerp
Bas de sensor zit op de onderste(retour) radiateur buis en schakelt niet de fan.
In het instructieboekje geeft Volvo een halve pagina tekst om oververhitting te voorkomen op warme dagen, welke instructie aardig overeenkomt met mijn tekst.
In de beschreven situaties zie je het in de praktijk ook vaak mis gaan.
Bovendien is het risico dat er iets mis gaat met de installatie van een auto van rond de 20 jaar groter.
In alle drie de auto's met een frisse technische staat(ook voor de diesel qua koeling dan) heb ik een tempmetertje op de onderstebuis van de radiator zitten en een verklikkerlampje wanneer de fan aan staat. Op warme dagen(boven de 30 graden) op de snelweg is het na 50 km, bij beide lpt's, ruim boven de 70 graden op dat metertje en gaat de fan continue aan. Bij voldoende rijwind is er dan steeds nog weinig aan de hand. De diesel houdt het koeler, daar scoor ik bij 36 graden buiten temp boven de 70 graden op het metertje.
Voor aanpassing van de inschakelmomenten van de fan heb ik een ander projectje lopen:
www.volvo700vereniging.nl/node/52269
www.volvo700vereniging.nl/node/52431
In het instructieboekje geeft Volvo een halve pagina tekst om oververhitting te voorkomen op warme dagen, welke instructie aardig overeenkomt met mijn tekst.
In de beschreven situaties zie je het in de praktijk ook vaak mis gaan.
Bovendien is het risico dat er iets mis gaat met de installatie van een auto van rond de 20 jaar groter.
In alle drie de auto's met een frisse technische staat(ook voor de diesel qua koeling dan) heb ik een tempmetertje op de onderstebuis van de radiator zitten en een verklikkerlampje wanneer de fan aan staat. Op warme dagen(boven de 30 graden) op de snelweg is het na 50 km, bij beide lpt's, ruim boven de 70 graden op dat metertje en gaat de fan continue aan. Bij voldoende rijwind is er dan steeds nog weinig aan de hand. De diesel houdt het koeler, daar scoor ik bij 36 graden buiten temp boven de 70 graden op het metertje.
Voor aanpassing van de inschakelmomenten van de fan heb ik een ander projectje lopen:
www.volvo700vereniging.nl/node/52269
www.volvo700vereniging.nl/node/52431
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2014 15:08 #1406022
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Adrian, weten wat er gebeurt
Adrian, weten wat er gebeurt in het koelcircuit is uiteraard handig. Maar dat bijvoorbeeld de temperatuur oploopt tijdens filerijden, merk ik ook zonder verklikkerlampje wel wanneer ik de fan voel aanslaan. Ideaal zou zijn wanneer het koelsysteem - bijvoorbeeld bij filerijden - zelf de temperatuur niet zo hoog zou laten oplopen, alvorens de fan in standje 1 en 2 in te schakelen. Dan zou de pomp onafhankelijk van het toerental van de motor sneller moeten kunnen draaien, eventueel in combinatie met de fan. Bij BMW is dat het geval door toepassing van een elektrische waterpomp die digitaal wordt aangestuurd. Geen storinggevoelige thermostaat en geen pk-vretende, mechanische waterpomp die via een snaar wordt aangedreven. En een meer constante bedrijfstemperatuur zonder 'spikes'.
Adriaan
Adriaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2014 16:10 #1406023
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @adrian hoe heb je het
@adrian hoe heb je het metertje wat de retour uit de radiator meet aangesloten ? Dwz waar heb je de sensor gemonteerd ? Vind het wel interessant.
En wat voor metertje heb je gebruikt ?
En wat voor metertje heb je gebruikt ?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2014 18:20 #1406026
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic metertjes
Een eenvoudige buitentemperatuurmeter bewijst al een jaar of 10 zijn nut in mijn diesel.
Zoiets als deze:
www.conrad.nl/ce/nl/product/853397/Therm...atch-IJswaarschuwing
Basetech
Alleen zonder voltmeter en stopwatch, wel met min en max registratie voor binnen en buiten. Bij de Hema heb ik ze ook zien liggen. Kost iets van 5 euro. Ik plak ze op de richel van het dashboard boven de kachelbediening, sensordraad verdwijnt achter het dashboardkastje en trek ik voorzichtig door het schutboard. Met een tie-rap bind ik de sensor op de onderstebuis vlakbij de radiator. Helaas gaat de meter slechts tot 70 graden en toont daarna HI in het scherm.
Die fan hoor en voel je zeker aanslaan, echter dan heb je nog wel reserve. Het gaat erom om te weten wanneer de capacitiet echt op is. Daarna kan de stijging nl ongecontroleerd verder gaan. Hetgeen desastreus kan zijn voor de motor.
Zo'n electrische fan is natuurlijk mooi maar buiten budget en wanneer heb je de functie echt nodig?
Het tijdstip van inschakelen is enigszins bij te regelen met de ECT waarde truuk. Hierin moet je niet te ver gaan. Doe je dat dan gaat de ecu denken dat de motor oververhit is en gaat extra brandstof bijspuiten terwijl dit nog lang niet nodig is.
Daarom heb ik op de 940 dit apparaatje bij geplaatst:
www.conrad.nl/ce/nl/product/191249/Kemo-...0-C?ref=searchDetail
Deze schakelt heel nauwkeurig in en uit. Ook met een sensor op dezelfdeplek.
Er zitten er nu drie om het hoofd koel te houden.
Zoiets als deze:
www.conrad.nl/ce/nl/product/853397/Therm...atch-IJswaarschuwing
Basetech
Alleen zonder voltmeter en stopwatch, wel met min en max registratie voor binnen en buiten. Bij de Hema heb ik ze ook zien liggen. Kost iets van 5 euro. Ik plak ze op de richel van het dashboard boven de kachelbediening, sensordraad verdwijnt achter het dashboardkastje en trek ik voorzichtig door het schutboard. Met een tie-rap bind ik de sensor op de onderstebuis vlakbij de radiator. Helaas gaat de meter slechts tot 70 graden en toont daarna HI in het scherm.
Die fan hoor en voel je zeker aanslaan, echter dan heb je nog wel reserve. Het gaat erom om te weten wanneer de capacitiet echt op is. Daarna kan de stijging nl ongecontroleerd verder gaan. Hetgeen desastreus kan zijn voor de motor.
Zo'n electrische fan is natuurlijk mooi maar buiten budget en wanneer heb je de functie echt nodig?
Het tijdstip van inschakelen is enigszins bij te regelen met de ECT waarde truuk. Hierin moet je niet te ver gaan. Doe je dat dan gaat de ecu denken dat de motor oververhit is en gaat extra brandstof bijspuiten terwijl dit nog lang niet nodig is.
Daarom heb ik op de 940 dit apparaatje bij geplaatst:
www.conrad.nl/ce/nl/product/191249/Kemo-...0-C?ref=searchDetail
Deze schakelt heel nauwkeurig in en uit. Ook met een sensor op dezelfdeplek.
Er zitten er nu drie om het hoofd koel te houden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2014 19:42 #1406028
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Net
zoals Adrian heb ik ook een electrische fan op de diesel erbij gezet. Ik heb het contact gebruikt wat al standaard in de waterslang zit, welke van het thermostaathuis naar het brandstoffilter en naar de brandstofpomp gaat.
Schakelt ook in en uit, zoals Adrian beschrijft maar het uitschakelen kan voor sommige erg lang duren. Ik heb er persoonlijk geen enkele moeite mee, maar dat is een kwestie van smaak.
Schakelt ook in en uit, zoals Adrian beschrijft maar het uitschakelen kan voor sommige erg lang duren. Ik heb er persoonlijk geen enkele moeite mee, maar dat is een kwestie van smaak.
Moderators: Jerry Stam