Dynamo laadt niet bij

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 16:00 #1099949 door V700 register
Dynamo laadt niet bij is gemaakt door V700 register
Ik heb weer eens wat. Ik zie net dat het laadstroomlampje flauw brandt, en bij toenemen van toerental (bijna) uitgaat. Of ik wel of geen stroomverbruikers aanzet maakt geen verschil.
Thuisgekomen motor uitgezet, spannningsmeter opgezocht, motor opnieuw gestart (accu lijkt al leger) en spanning op de accupolen gemeten: 11.9 Volt. Dynamo laadt dus niet bij. Hogere toeren lijken geen effect te hebben. Ik geloof niet dat de snaar slipt.
Achterop de dynamo zit een dikke draad naar motorblok, 0 V. Dunne rode draad 5.8 V. Aansluiting achter kunststof kapje 11.8 V.
O ja, het is een 940 LPT uit '98. Dynamo is al eens vernieuwd en zit er nu 125K of zo in. Toen ging trouwens niet alleen de laadstroomlamp fel branden, maar ook de ABS lamp en nog wat meer geloof ik.
Waar moet ik het zoeken? In de dynamo of ergens anders?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 16:35 #1399410 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic dynamo
Dat de relatief nieuwe dynamo nu al de geest zou geven lijkt me stug tenzij je een look-a-like hebt gekocht. Ik verdenk toch je snaarspanning of de borstels van de dynamo alhoewel na 125K dat ook naar mijn idee te snel zou zijn. Ook zou ik de accu zelf aan een beter onderzoek onderwerpen en meet de spanning eens in koude toestand.(hoe oud is ie?)

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 18:46 #1399422 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Regelaar
Ik zou zo zeggen; de regelaar vervangen.
Kan best, borstels versleten bij 125.000 Km.
Als het de vorige keer een nieuwe dynamo was, die je gemonteerd had, zal de sleepring nog wel goed zijn.
Blaas, om te beginnen, eens flink met perslucht in de achterkant van de draaiende dynamo.
Kan ook zijn dat de koolborstels blijven hangen door het stof/slijpsel.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 18:59 #1399421 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Dikke kabel van dynamo
Ik zou ook eens de dikke massa kabel van de dynamo aan beide zijden lossen, opschuren en weer monteren.  Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een redelijk nieuwe dynamo en accu.
Na het meten van de spanning op verschillende plekken met een lopende motor, bleek dat ik veel laadspanning verloor tussen dynamo en blok.  (Meten tussen pluspool en aansluitpunt op dynamo en tussen pluspool en massa op blok) Was niets anders dan een aanzienlijke overgangsweerstand.  Na het verwijderen, opschuren van de contactvlakken en weer monteren, ging de laadspanning opeens met "volts" omhoog.  Het is een eenvoudige handeling die ook als het je nu niets zou helpen, geen kwaad kan.
Onderstaand een deel van een mail die ik aan Hooftman gestuurd had.  Ik was daar langsgereden voor dit probleem.  Ze hadden toen zowel de accu als de dynamo gecontroleerd en voor beide onderdelen geconstateerd dat ze OK waren.  Alle acties zonder enige kosten overigens++++Op dinsdag 05-06-2012 ben in in de ochtend bij jullie langs geweest omdat ik een probleem met het bijladen van de accu had in mijn 940 (B230FK).
Jullie hebben toen naar zowel de accu als de dynamo gekeken en geconstateerd dat deze beide nog goed functioneerden. Dat was op zich natuurlijk goed nieuws maar nog geen oplossing. Zoals besproken ben ik zelf nog eens verder op zoek geweest. Het vermoeden dat misschien het aantal afnemers (telefoon, navigatie etc.) te groot zou zijn kon ik niet helemaal plaatsen omdat ik daar al de laatste jaren mee rijdt.Woensdagavond maar eens de multimeter gepakt en de kluskleren aangedaan. Bij een draaiende motor stond er maar 12.4~12.6V over de polen van de accu dus die werd niet voldoende bijgeladen. Uiteindelijk bleek de massakabel van de dynamo naar het blok de oorzaak te zijn. Bij de dynamo stond er nog 14.1V op (pluspool accu massaconnector), 20 cm verderop bij het blok was daar nog maar 12.6V van over. Na het los en weer vast draaien van de bout en het opschuren van de contactvlakken staat er nu een weer een gezonde 13.9 V over de accupolen bij draaiende motor. Het probleem is nu verleden tijd, starten gaat ook een stuk enthousiaster dan de laatste dagen. Wellicht dat jullie nog iets kunnen met deze informatie als er nog eens zo'n "oude" baksteen langskomt met een soortgelijk probleem. In elk geval bedankt voor de verder prima afhandeling van dit geval en zeker tot een volgende keer

++++

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 19:10 #1399423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met die kilometers is het
Met die kilometers is het heel aannemelijk dat de koolborstels versleten zijn. dat is samen met de spanningsregelaar 1 setje dat makkelijk te vervangen is. De laatste keer dat ik zo'n setje kocht (65A dynamo) kostte dat iets van 20 Euro (origineel Bosch).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 19:27 #1399425 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koolborstels, spanningsverlies
Spanningverlies: ik heb de spaning gemeten achterop de dynamo naar de min van de accu, daar heb ik ook maar 11.8 V gemeten. Bij overgangsweerstanden zou je daar toch een hogere spanning moeten meten? Maar schoonmaken van contacten ed kan natuurlijk geen kwaad.
V-snaar spanning: de spanning zou strakker kunnen, maar ik hoor geen slippen. Nou zegt dat misschien niet zoveel, maar ook bij in-/uitschakelen van extra verbruikers geen enkel verschil in de felheid van het laadstroomlampje.
Koolborstels/spanningsregelaar: ik heb nog niet in de schema's gekeken, maar is die enkele dunne draad achterop de dynamo verbonden met de laadstroomcontrolelamp op het dashboard? Daar meet ik bij draaiende motor nog geen 6 V, dus dat zou kloppen met de zwak brandende laadstroomlamp. Bij alleen contact aan brandt de laadstroomlamp wel fel rood.
Bij mijn weten is dit een 90A dynamo van de laatste serie 940, is de spanningsregelaar/bostelset ook los te vervangen of geïntegreerd in de dynamo?
Super trouwens, al die snelle antwoorden.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 20:40 #1399433 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Laadstroom lampje
Het laadstroomlampje staat in serie met de rotor wikkelingen, het is de stroom begrenzing voor de rotor wikkeling.
Wat je daar meet zegt dus niet zoveel..............(D+)
Spannings regelaar/borstelset; er zijn in deze auto's twee soorten dynamo's gemonteerd geweest; een Bosch en een Japanner (merk?)
Voor de Bosch is er zeker een losse regelaar te koop, voor de Japaner ook wel denk ik.
Het vermogen is dacht ik van beide 100 Ampère.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 21:23 #1399434 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bosch

Rversteeg schreef : Spanningverlies: ik heb de spaning gemeten achterop de dynamo naar de min van de accu, daar heb ik ook maar 11.8 V gemeten. Bij overgangsweerstanden zou je daar toch een hogere spanning moeten meten?

Als je van plus dynamo naar min accu meet zou je iets van 14.4V moeten meten, dat is de max laadspanning. Alles wat daar onder zit komt door overgangsweerstand waar spanning over staat. Als je 11.8V meet, is de som van de overgangsweerstanden 2.6V. 11.8V op de accu is te weinig om te laden.

Rversteeg schreef : V-snaar spanning: de spanning zou strakker kunnen, maar ik hoor geen slippen.

Deze snaar zet je (in het algemeen) snel te strak is mijn indruk. De regel voor een paar mm indrukken gaat niet op voor de grote afstand tussen de poelies waar bij deze overbrenging sprake van is. Als je bij koude start geen slippen hoort is de spanning goed.

Rversteeg schreef : Bij mijn weten is dit een 90A dynamo van de laatste serie 940, is de spanningsregelaar/bostelset ook los te vervangen of geïntegreerd in de dynamo?

Bosch is sowieso 100A en los leverbaar. Kost volgens mij wel wat meer dan 2 tientjes. Andere merk is Denso dacht ik? Ik heb ooit eens een verhaaltje geschreven over wisselen van de koolborstels/regelaar voor de Bosch, zie <a href="/node/30351" target="_blank">hier</a>. Boschnummer van de dynamo is 0 123 500 005, je vindt dit nummer bovenop op de kap die achterop de dynamo zit. Als je voor de auto staat, met je knieën tegen de bumper zeg maar, en naar de dynamo kijkt zie je het wel staan. Het Bosch nummer van de regelaar die bij dynamo -005 hoort is 1 197 311 234. Als ik het me goed herinner zijn de koolborstels en regelaar één geheel maar zeker weet ik het niet meer (was januari 2010).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 21:51 #1399436 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overgangsweerstanden
Zoals ik nu heb gemeten, heb ik dus de overgangsweerstanden in de massa gemeten (vanaf dynamo naar min pool van accu). Ik zal nog eens rechtstreeks op de plus en min van de dynamo meten, maar de 5.8 V op de laadstroomcontrolelamp is natuurlijk ook niet goed.
Ik ga morgen de dynamo er maar afhalen en de koolborstels bekijken.
Alleen jammer dat dit nu weer komt bovenop een defect LPi pomp (nog te vervangen), lekke kachelradiator (net vervangen) en waterlekkage (nog niet gevonden). Na 13 jaar en 500K komt de overweging om te gaan vervangen dan steeds dichterbij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 22:03 #1399437 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet wat je meet :)
Weet wat je meet :) Bij meten is het goed om na te denken wat je precies meet.
Meest inzichtelijk denk ik is de spanning plus accu-min accu te meten en plus dynamo-min dynamo. Het verschil van deze waarden is het totaal van alle overgangsweerstanden.
Als je van plus dynamo naar plus accu meet, meet je de overgangsweerstand in de plus kabel. Meet ook van massa dynamo maar massa van het blok, de weerstand tussen blok en auto (metalen deel) en van hetzelfde punt naar de min van de dynamo. Hopelijk komt ergens een grote waarde naar voren die je aan kunt/moet pakken. Een kleine spanningsval, 0.1, max 0.2V, is denk ik niet abnormaal en niet echt de moeite waard om aan te pakken. Een kleine overgangsweerstand heb je snel en als er 10A loopt geeft een weerstand van 0.01 ohm al een spanningsverschil van 0.1V.Niet om je bang te maken maar weet je zeker dat je geen lekke koppaking hebt? Misschien de moeite waard om dat te weten voor je besluit om te gaan investeren. Lekke radiateur + koelwaterverlies kan daar wel op wijzen. Hoeft niet natuurlijk, een radiateur zal na 5 ton van zn eigen ook wel aan vervanging toe zijn.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC