Kortsluiting accu, rook en nog net geen vuur...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2013 12:49 #1397734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je met startkabels de +
Als je met startkabels de + van de ene op de - zet van de andere en dat met de andere startkabel ook zo doet (+ accu 1 op - accu 2 en - accu 1 op + accu 2 inderdaad) zet je je accu's in serie met de startkabels als weerstand. Aangezien de startkabels niet veel weerstand hebben maak je dus zo goed als kortsluiting.
Dat daarbij de accu's ook nog op de auto zijn aangesloten maakt niets uit dat is dan een apart aansluitschema. Maakt zelfs zover niet uit dat het er niet toe doet of die klemmen van de auto nu wel of niet zijn aangesloten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2013 13:11 #1397735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Door
Door het aan- en loskoppelen van de startkabels is de stroom abrupt veranderd, wat spannnigspieken kan geven. Die kunnen schadelijk zijn voor andere elektrische onderdelen, ik zou me daar echter niet teveel zorgen over maken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2013 13:57 #1397737 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Bedankt voor de response heren!, Idd de - op de + en de + op de -.
Op aanraden van Paul A zal ik dit weekend ook nog even controleren of o.a. de accu en dynamo nog goed zijn.Voorlopig start/laad ie nog goed...
Ik heb de indruk dat doordat mijn kontakt niet aanstond ( vaak start je toch de motor voor wat extra power) er me een hoop ellende bespaard is gebleven.
Mijn overbuurman heb ik nog niet gesproken, ben benieuwd of hij nog problemen ondervonden heeft.En ja , hij had dunne kabels gebruikt...
Groeten Rudiger

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2013 22:55 #1397837 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Oit.
Ooit, zo'n 2 jaar geleden, stond "KHT" met een lege accu. Mijn 16V had ik toen ook nog. Dus die opgestart en ernaast gezet. Accukabels aangesloten en de 16V laten draaien..
In "KHT" gestapt om te gaan voorgloeien...gloeien dus..en toen starten. Ja! "KHT" sloeg aan. Maar... Mijn 16V was afgeslagen en was ook niet meer aan de praat te krijgen!
Ik kreeg later een tik op de vingers van een lokale garage toen ik mijn verhaal vertelde: Het gloeien en starten van zo'n Diesel trekt zo verschrikkelijk veel stroom dat de Dynamo van de tegenpartij flink moet bijpompen, zodra de Diesel aanslaat, jaagt die zijn eigen Dynamo aan en een mechanische Diesel heeft verder ook nergens stroom voor nodig... Het voertuig van de tegenpartij (mijn 16V) krijgt hierdoor een enorme stroom-piek, door zijn eigen Dynamo en de Dynamo van de Diesel die aansloeg.
Deze stroompiek zorgde ervoor dat mijn LMM doorfikte. Zonder LMM starte mijn 16V weer, liep wel beroerd. (doh..) met een andere LMM was het weer goed. (Nog mazzel gehad dat mijn ECU of EZK niet is doorgebrand)
Zo'n Diesel start ik sindsdien alleen maar met een andere Diesel, of de (benzine)motor uit!

Anekdote: Ook ooit eens de Mercedes 500 SEC (Met een 5+ liter V8 erin) van een maatje, willen overstarten. Hij had een lege accu. De 740 (met een 8V ) ervoor en de startkabels er maar aan. Zodra de startmotor van die V8 rondging, sloeg de 740 af. Hahaha.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC