Tweede dynamo en/of accus
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2013 01:06 #1098556
door V700 register
Tweede dynamo en/of accus is gemaakt door V700 register
Beste Allemaal,
Het is even geleden dat ik op het forum ben geweest maar dat heeft te maken met de emigratie van mijn vrouw en kinderen. Ik kom veel in Zweden omdat mijn vrouw en kinderen daar wonen. Nu gaan de beide volvo limousines (940) naar Zweden toe, aangezien we ze niet meer in Nederland nodig hebben. Nu heb ik een paar vragen aan jullie die misschien wat ongebruikelijk zijn maar ik loop tegen de energie voorziening aan van de beide limousines. Van beide auto's moet de dynamo vervangen worden, zijn bijna versleten en nu zag ik op internet dat mensen soms ook twee dynamo's in hun auto plaatsen om zo twee 100% gescheiden energie bronnen hebben, een voor het starten van de auto met de basis motor management en de andere voor interne speeltjes zoals interne verlichting en versterkers.
Nu zou ik dat graag willen realiseren en de mogelijkheid hebben om de extra accu te kunnen gebruiken als start accu als de start accu leeg is. Ik weet dat het ook met een dynamo gaat echter 70A is niet echt veel en een lege accu in de middle of nergenshuizen is geen pretje.
Wie van jullie heeft er goede ervaringen met een tweede accu die ook dienst kan doen als start accu en het liefst met een twee of derde dynamo. Daarnaast wilde ik vragen of jullie goede adressen weten voor onderdelen in Zweden, volvo is immers een zweeds merk en de prijzen liggen daar anders dan hier in NL. Alvast heel hartelijk dank voor jullie reacties.
Met vriendelijke groeten,
Maarten Storm
Het is even geleden dat ik op het forum ben geweest maar dat heeft te maken met de emigratie van mijn vrouw en kinderen. Ik kom veel in Zweden omdat mijn vrouw en kinderen daar wonen. Nu gaan de beide volvo limousines (940) naar Zweden toe, aangezien we ze niet meer in Nederland nodig hebben. Nu heb ik een paar vragen aan jullie die misschien wat ongebruikelijk zijn maar ik loop tegen de energie voorziening aan van de beide limousines. Van beide auto's moet de dynamo vervangen worden, zijn bijna versleten en nu zag ik op internet dat mensen soms ook twee dynamo's in hun auto plaatsen om zo twee 100% gescheiden energie bronnen hebben, een voor het starten van de auto met de basis motor management en de andere voor interne speeltjes zoals interne verlichting en versterkers.
Nu zou ik dat graag willen realiseren en de mogelijkheid hebben om de extra accu te kunnen gebruiken als start accu als de start accu leeg is. Ik weet dat het ook met een dynamo gaat echter 70A is niet echt veel en een lege accu in de middle of nergenshuizen is geen pretje.
Wie van jullie heeft er goede ervaringen met een tweede accu die ook dienst kan doen als start accu en het liefst met een twee of derde dynamo. Daarnaast wilde ik vragen of jullie goede adressen weten voor onderdelen in Zweden, volvo is immers een zweeds merk en de prijzen liggen daar anders dan hier in NL. Alvast heel hartelijk dank voor jullie reacties.
Met vriendelijke groeten,
Maarten Storm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2013 01:22 #1391948
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Tweede Accu
Je kan het maken zoals in een Camper of boot; een speciaal scheidings relais ertussen.
Koppeld beide accus pas aan elkaar als nr. één op spanning is. (zonder spannings verlies, zoals bij een diode blok)
In geval van nood, koppeld tie bijde accu's aan elkaar tijdens starten.
Kijk een op de side van Samlex. Hier heb ik goede ervaringen mee. (Samlex = Victron)
Ik heb er tientallen gemonteerd, probleemloos!
Koppeld beide accus pas aan elkaar als nr. één op spanning is. (zonder spannings verlies, zoals bij een diode blok)
In geval van nood, koppeld tie bijde accu's aan elkaar tijdens starten.
Kijk een op de side van Samlex. Hier heb ik goede ervaringen mee. (Samlex = Victron)
Ik heb er tientallen gemonteerd, probleemloos!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2013 01:27 #1391949
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Speciaal relais.
je hebt een zogenaamd scheidingsrelais nodig. Ik had er altijd 1 van Bosch. Ze zijn niet goedkoop, (ik betaalde er in 1980 50 gulden voor) maar het is een robuust relais dat minimal een miljoen kilometers is meeverhuist in opvolgende auto's.
Ben nu wat ouder en heb geen 27MC bakkies, Yaesu scanners of 200Watt versterker meer in de auto:-D
Kijk hier even voor meer informatie:
www.stroomwinkel.nl/t-tips-startenlichtaccu.aspx
En investeer in twee nieuwe spanningsregelaars voor je dynamo's, desnoods zet je er ook nog een nieuwe sleepring in. Is wel soldeerwerk, maar als zelfvoorziener in Zweden niet helemaal verkeerd om te weten hoe dat moet.
Update: Hallo André, je bent me 3 minuten voor:-)
Ben nu wat ouder en heb geen 27MC bakkies, Yaesu scanners of 200Watt versterker meer in de auto:-D
Kijk hier even voor meer informatie:
www.stroomwinkel.nl/t-tips-startenlichtaccu.aspx
En investeer in twee nieuwe spanningsregelaars voor je dynamo's, desnoods zet je er ook nog een nieuwe sleepring in. Is wel soldeerwerk, maar als zelfvoorziener in Zweden niet helemaal verkeerd om te weten hoe dat moet.
Update: Hallo André, je bent me 3 minuten voor:-)
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2013 01:35 #1391950
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Stroomwinkel
@Boy; inderdaad...
Deze bedoel ik dus; <a href=" www.stroomwinkel.nl/c-168-intelligent-relais.aspx "> www.stroomwinkel.nl/c-168-intelligent-relais.aspx maar dan van Samlex, de 130 Ampère uitvoering.
Deze bedoel ik dus; <a href=" www.stroomwinkel.nl/c-168-intelligent-relais.aspx "> www.stroomwinkel.nl/c-168-intelligent-relais.aspx maar dan van Samlex, de 130 Ampère uitvoering.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2013 08:28 #1391953
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 100A
100A dynamo terugzetten en 70-74 Ah accu plaatsen zou toch voldoende moeten zijn lijkt me? In een benzinemodel past dacht ik niet groter dan die 70 Ah, in diesels kun je tot 100 Ah gaan. Over welke temperaturen gaat het eigenlijk?
Die geluidsfiguren plaatsen een tweede accu omdat ze grote piekstromen nodig hebben en (denken) het (te) horen in het geluid als de geleverde stroom van de ene accu niet voldoende is. Voor starten in de kou zouden genoemden dynamo en accu genoeg moeten zijn lijkt me, met niet al te dikke olie. Wellicht is anders een standkachel op motorbrandstof of elektrische motorverwarming (op 220V) een betere oplossing. T wordt nog wel even prutsen denk ik om een extra dynamo kwijt te raken. Heeft een eigen poelie en snaar nodig denk ik? Als je de 3 groeven in de krukaspoelie al opgebruikt hebt wordt het even zoeken.
Die geluidsfiguren plaatsen een tweede accu omdat ze grote piekstromen nodig hebben en (denken) het (te) horen in het geluid als de geleverde stroom van de ene accu niet voldoende is. Voor starten in de kou zouden genoemden dynamo en accu genoeg moeten zijn lijkt me, met niet al te dikke olie. Wellicht is anders een standkachel op motorbrandstof of elektrische motorverwarming (op 220V) een betere oplossing. T wordt nog wel even prutsen denk ik om een extra dynamo kwijt te raken. Heeft een eigen poelie en snaar nodig denk ik? Als je de 3 groeven in de krukaspoelie al opgebruikt hebt wordt het even zoeken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2013 08:35 #1391954
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor die ene keer in 10 jaar
Voor die ene keer in 10 jaar at je de 2e accu nodig hebt om op te kunnen starten zou ik niet al te moeilijk doen en een simpel setje startkabels in de auto leggen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2013 19:29 #1391970
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10 maanden
Dan moet er wel een auto in de buurt zijn en dat lijkt me nu net het probleem bij TS. Dat ervaar ik overigens 1x in de 10 maanden 's-ochtends (erg) vroeg voor de deur ook dus dat loont zeker wel (weinig km's en onvermijdelijke sluipstroom) dus het onderwerp interesseert me. Dit jaar ga ik eerst proberen mijn oude (2 jaar en nu al redelijk heen) op de druppellader binnen te zetten zodat ik in de winter een tweede volle startaccu heb igv nood.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2013 01:35 #1392007
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Buiten temperatuur -40
Alvast super dank voor jullie reacties. De temperatuur kan dalen tot -40 graden, das best behoorlijk. Een standkachel zat ik ook aan te denken en deze dan ook de accu's op een bepaalde ondergrens houden alsmede de andere vloeistoffen. Het is inderdaad een bezine motor en ik heb nu een 70A erop zitten.
100A gaat begrijp ik niet lukken? Komt dat door de bevestiging of gaat de riem slippen? Wat is daar de renden van. Een alternator geeft geen stroom af als er niets te laden valt dacht ik.
Een startkabel zou inderdaad een mooie optie zijn als er een auto in de buurt is, echter daar zit nu meestal het probleem... die ontbreekt in 99% van de gevallen. Het liefst zou ik de accu met dynamo dubbel uitvoeren, echter dat laaste zou denk ik niet makkelijk zijn. Het alternatief van laden met behulp van electronica met mogelijk de tweede te gebruiken als backup is dan een betere oplossing. Ik ga de voorgestelde website nog eens beter door lezen.
Als jullie nog meer opties hebben, heel graag.
Maarten
100A gaat begrijp ik niet lukken? Komt dat door de bevestiging of gaat de riem slippen? Wat is daar de renden van. Een alternator geeft geen stroom af als er niets te laden valt dacht ik.
Een startkabel zou inderdaad een mooie optie zijn als er een auto in de buurt is, echter daar zit nu meestal het probleem... die ontbreekt in 99% van de gevallen. Het liefst zou ik de accu met dynamo dubbel uitvoeren, echter dat laaste zou denk ik niet makkelijk zijn. Het alternatief van laden met behulp van electronica met mogelijk de tweede te gebruiken als backup is dan een betere oplossing. Ik ga de voorgestelde website nog eens beter door lezen.
Als jullie nog meer opties hebben, heel graag.
Maarten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2013 08:26 #1392012
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry mischien druk ik me
Sorry mischien druk ik me niet duidelijk uit;
- een 2e accu plaatsen en opladen kan, doen ze ook bij heel veel campers dus daar kun je ook een schema vandaan zoeken. Bij goed aansluiten voorkom je ook dat de ene accu de andere kan leegtrekken.
- voor alleen laden heb je niet zo'n hele dikke draad nodig, voor ontladen voor bv radio/aanhanger/ voorverwarming ook niet
- voor starten via die 2e accu heb je wel een dikke draad nodig. Starten via die 2e accu hoef je eigenlijk alleen te doen als je 1e accu defect is geraakt of leeg is geraakt. Hoe vaak komt dat nu voor? Dus voor dat geval bedoel ik: pak een paar startkabels
- een 2e accu plaatsen en opladen kan, doen ze ook bij heel veel campers dus daar kun je ook een schema vandaan zoeken. Bij goed aansluiten voorkom je ook dat de ene accu de andere kan leegtrekken.
- voor alleen laden heb je niet zo'n hele dikke draad nodig, voor ontladen voor bv radio/aanhanger/ voorverwarming ook niet
- voor starten via die 2e accu heb je wel een dikke draad nodig. Starten via die 2e accu hoef je eigenlijk alleen te doen als je 1e accu defect is geraakt of leeg is geraakt. Hoe vaak komt dat nu voor? Dus voor dat geval bedoel ik: pak een paar startkabels
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2013 12:49 #1392018
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Spannings regelaar
Bij - 40 graden zou ik in elk geval een spannings regelaar monteren met een temperatuur voeler onder de accu.
Zoals veel Volvo's in dit soort landen geleverd worden.
De laadspanning is bij - 40 C veel hoger dan bij + 40 C
Zoals veel Volvo's in dit soort landen geleverd worden.
De laadspanning is bij - 40 C veel hoger dan bij + 40 C
Moderators: Jerry Stam