Cruise control werkt niet

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2013 14:20 #1098317 door V700 register
Cruise control werkt niet is gemaakt door V700 register
Heb een 940 classic aangeschaft met niet werkende cruise control (cc); bij volvo dealer is alles nagelopen en we hebben zelf alles ook doorgemeten, dan wel vervangen. Alle electrische bedrading klopt; alles doet het wat het doen moet, maar de vacuumpomp gaat niet aan boven de 40 km. Er zit een Vialle LPI installatie in; kan deze zorgen voor een te lage stroom om de vacuum pomp te laten aanslaan? We hebben de auto op de brug gezet, zodat we de wrking rijdend konden controleren.
Als gezegd, alles is vervangen en doorgemeten en bij de volvo garage had men ook even geen andere oplossing.
Iemand die ook zo'n probleem heeft gehad met een CC (al of niet in combinatie met een Vialle LPI installatie)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2013 15:13 #1390822 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi
LPi heeft er niets mee te maken, die gebruikt wel extra stroom maar dat moet de dynamo wel bij kunnen benen. Mijn CC werkt perfect en ik heb ook LPi.Op de brug schijnt het (testen) niet te willen, de snelheid schommelt teveel. Althans, dat waren de bevindingen van Timen. Wat is er precies vervangen en nagemeten? "Alles", maar er is vast nog iets over het hoofd gezien (anders was de oorzaak al verholpen). Geen vacuumlekken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2013 18:37 #1390838 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cruise control werkt niet
We hebben de diverse onderdelen uitgewisseld; de schakelaar op de stuurkolom, de vacuumpomp, de regelunit. De onderdelen zijn niet nieuw maar de schakelaar is doorgemeten en goed, de pomp werkt en de regelunit is gewisseld voor een exemplaar uit een rijdende auto waarin deze werkte. Uiteraard hetzelfde type. Verder hebben we alle bedrading doorgemeten en alles werkt korrekt. De CC hebben we naderhand ook op de weg gecontroleerd waar deze nog steeds niet werkte.
Het enige wat we nu nog kunnen bedenken is dat het signaal van de snelheidsmeter te zwak is waardoor de CC niet inschakeld vandaar de vraag of de spanning te zwak kan zijn. We hebben niet kunnen uitvinden of de LPi installatie ook dit signaal gebruikt vandaar deze vraag. Wel is het zo dat de uitgaande draad op de snelheidsmeter geel is en bij de stekker van de regelunit een andere kleur heeft dus ergens is een koppeling. de draad werkt wel want doorgemeten.
Heel verhaal zo maar misschien wel wat duidelijker.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2013 22:06 #1390843 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja, veel duidelijker. De pomp draait helemaal niet, hebben jullie dat vast kunnen stellen? De pedaalschakelaartjes staan goed afgesteld (is toch wat kritisch), die zou je ook door kunnen meten. Als het de regeleenheid niet is, en pompje goed is dan is het meestal een ontbrekend snelheidsignaal of een vacuumlek. LPi gebruikt de signalen van de benzine injectoren, het lambdasignaal en het signaal van het relais van de benzinepomp. Dat is het eigenlijk wel. LPi gebruikt dus geen snelheidssignaal (ik ken geen LPG installatie die dat wel doet). Als je LPi wilt uitsluiten kun je de 4 zekeringen van de LPi-installatie bij de accu losnemen, het LPi systeem doet dan helemaal niets meer. Maar de storing zal dan blijven ben ik bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2013 10:59 #1390856 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic vacuumlek
 
Het verhaal zo lezend denk ik dat het een lekje is. Vaak zijn de rubber verbindings stukken in de oksels gescheurd ook zie ik vaak een miniscuul scheurtje in het balgje en check wat Henk zegt ook de schakelaars onder de pedalen. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2013 18:09 #1390867 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic NAVIGATIE ?
Heb je iest van een radio met navigatie?
Misschien zit daar de fout
Een autoradio (oud model) met navigatie heeft ook een signal van de kilometerteller nodig.
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2013 18:23 #1390871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cruise control werkt niet
Hartelijk dank voor alle suggesties. De auto heeft de bij de auto horende Volvo radio met RDS (en een cassettespeler), maar geen navigatie. Als we het pompje laten werken, wordt de balg keurig vacuum gezogen. Bij een signaal zou je dus ook direct tijdens het rijden aan je gaspedaal moeten merken, dat het pompje werkt. We hebben zoals gezegd de auto op de brug gehad en laten draaien, maar het pompje ging niet draaien. Het lijkt er dus op dat er geen signaal bij de regelunit komt. Dit moeten we nog een keer testen door een rechtsreekse verbinding tussen de snelheidsmeter en de regelunit. We geven het voorlopig niet op, aangezien alles in orde lijkt op dat ene signaal na.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2013 18:31 #1390875 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als
Als je direct stroom zet op de vacuum pomp en hij werkt dan wel,En hij word niet geactiveerd door de regelunit moet jaar naar kijken.
 
Maar om even domme fouten te voorkomen(dit behoort een volvo monteur te weten)
De regelunit (dus het kastje wat onder het Dashbord tegen het zij scherm aangeplaatst word dat staat toch wel recht op Hé(Dus de letters volvo moeten goed staan), anders kun jij op dat knopje blijven drukken tot je een ons weegt maar dan doet hij het dus niet!!Er zit namelijk een soort sensor in die de CC uitschakeld als de auto bv onderste boven in een sloot hangt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2013 23:27 #1390903 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Huh?!
Hallo Volvisti

hdalhuisen schreef : Een autoradio (oud model) met navigatie heeft ook een signal van de kilometerteller nodig.

Nieuwere vast ingebouwde navigatiesystemen hebben het ook weer steeds meer.  Mag eigenlijk geen probleem zijn.  Maar als je een navigatiesysteem hebt dat het snelheidssignaal gebruikt en dat geeft niet de juiste snelheid aan (terwijl het wel is aangesloten) dan kun je ervan uitgaan dat je snelheidssignaal niet goed is.
groetjes
Mathy
Edit: Er liep een zin niet, dat heb ik gecorrigeerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2013 08:45 #1390910 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Al de simpele checks uitgevoerd?
Hebben jullie al de simpele checks uitgevoerd?
Vacuum
Slang van de pomp los, balg indrukken en dan vinger op het open einde houden.Goed: balg blijft ingedrukt,Slecht: balg komt terug in uitgangspositie. (balg lek, vacuum systeem lek, pedaalschakelaars sluiten niet af.
Electra
Zitten de pedaalschakelaars wel correct aangesloten? Pak het contact in die draad het verst van de remschakelaar en meet of je verbinding naar massa hebt.Goed: je hebt directe verbinding naar massa in de rust stand van de pedalen.Slecht: geen verbinding. (slecht afgestelde of defecte schakelaar zijn of de betreffende draad zit bij de remschakelaar op de verkeerde pool)
Zijn die 2 in orde, dan is het enige wat ik nog kan bedenken een defecte set schakelaar. (richtingaanwijzerschakelaar los halen en doormeten, doorverbindingsschema van de schakelaar staat in de werkplaatshandboeken), niet correct aankomend snelheidssignaal (draad correct aangesloten? 3 aders op de 2 pinnen mag de uitdaging niet zijn, heb ik ook en cc doet het perfect) of redelijk flauw een defecte computer.
Hierbij ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat de pomp correct is aangesloten. De draadkleuren in de stekker moeten overeenkomen met die op de pomp (kleur op kleur natuurlijk). Er zijn verschillen in de bedrading van de pomp gedurende de modeljaren. (stekker is demontabel, zodat je de contacten kunt verplaatsen in de stekker)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD