Controlle lampje verlichting defect opgelost!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 10:59 #1096338 door V700 register
Controlle lampje verlichting defect opgelost! is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik heb een probleem dat het lampje defecte verlichting blijft branden op het dashboard. Ik weet inmiddels dat het ligt aan de stads/parkeerverlichting.
Als ik het rechterlampje er uit haal gaat het waarschuwingslampje uit op het dashboard. Er zitten 2 dezelfde nieuwe lampjes in. fittingen en stekkers zijn schoon. Heb de fitting ook al met rechts gewisseld maar maakt geen verschil.
Het rare is als ik alleen rechts het lampje er in heb hij geen spannigsverschil meet met links terwijl er niks in zit. En het lampje op het dashboard dus uitblijft.
Wie weet hoe dit spannings verschil word gemeten?

groeten Lars
Volvo 940 2.3 gl 1993 royal class

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 11:41 #1379697 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massaprobleem
Lijkt me eerder een massaprobleempje, het stads/parkeerlicht (boven het knipperlicht) wordt toch niet "bewaakt" via dit relais?Spanningsverschil wordt niet meten, volgens wordt de stroom voor verlichting links vergeleken met die voor de verlichting rechts. Bij verschil in stroom ontstaat een magnetisch veld dat het lampje aan laat gaan. "Verlichting links" en 'verlichting rechts" is overigens niet helemaal zwart/wit, bij de sedan hoort de lamp in het kofferdeksel bij de andere kant.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 11:57 #1379699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oke dan ga ik daar is mee
Oke dan ga ik daar is mee aan de gang. Toevallig enig idee waar die massa punten zitten?
Het is trouwens een station dan het wel links is links en rechts is rechts toch?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 12:01 #1379700 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dacht
Dacht bij estate wel links/links en recht/rechts. Bij de sedan heb je 2 achterlichten, eentje net om de hoek in het vaste deel van de carrosserie en eentje daarnaast, wat meer naar het midden, die in het kofferdeksel zit. Denk dat dat om veiligheidsredenen gesplitst is. Massapunten zitten volgens mij in de buurt van de koplampen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 16:52 #1379718 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic massa
De massapunten op de voorschermen heb ik goed schoon gemaakt en op gegeschuurd. Ook heb draden omgewisseld op de massa maar helaas zonder effect.
Zijn er nog meer massa punten van de stadslichten? En waar zit het relais dat de verlichting controleert?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 19:10 #1379726 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Relais
Het relais wat de verlichting controleert is rond en zit links achter in de relaistray achter je asbak. Als je iemand kunt vinden die hetzelfde relais heeft is het misschien wel een goed idee om dat eerst eens uit te wisselen.
Verder is je eerste bericht niet helemaal duidelijk.
Ik begrijp er nu uit dat als beide parkeer/stads lampjes er in zitten dat het waarschuwingslampje brandt.
Ik begrijp er ook uit dat als je het rechter lampje er uit haalt, dus alleen het linker zit er in, dat dan het waarschuwingslampje uit gaat.
Maar is het ook zo dat als alleen het linker lampje er in zit, dus het rechter is er uit, dat dan het waarschuwingslampje uit gaat?
Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 20:46 #1379741 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waarschuwingslampje
Je hebt het goed begrepen.
Linker en rechterlampje eruit = waarschuwingslampje uit
Aleen linker lampje er in, lampje brand dan ook = waarschuwingslampje uit
Aleen rechterlampje er in, lampje brand ook =waarschuwingslampje aan
Links en rechts er in ,beide lampen branden, =waarschuwingslampje aan

Ik ga eens kijken of ik iemand kan vinden met z'on relais.

Lars

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 20:57 #1379746 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Massa
Ik had de leuke grap, dat zodra ik grootlicht aanzette het kapot lampje indicator ook ging branden. Toch deed grootlicht het goed. Beide lampen branden.

Nadat ik alle mogelijke massa punten onder handen had genomen was het probleem opgelost.

Trouwens, een vraagje: heeft jou stadslicht connector 2 of 3 draden?

Groeten,
Gerben

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 23:53 #1379760 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Apart
Het is een aparte storing. Zoals al door Henk opgemerkt worden de stads/parkeerlichten voor niet bewaakt door het relais. Dus de "trigger" voor het alarmlampje moet wel de extra stroom zijn die er gaat lopen als beide lampjes aanwezig zijn. Oorzaak is slechte aarde, slecht contact ergens of defect relais.
Wat je ook nog kan proberen is alle lampjes-connectoren los te trekken. dus helemaal vanaf nul beginnen. Dan beginnen met de stads/parkeerlampjes voor links/rechts aan te sluiten en kijken wat er gebeurt. Als dat goed gaat de achterlichten achter links/rechts aan sluiten. Ik denk dat het dan al misgaat. Zo niet, doorgaan met alle andere lampjes stap voor stap links/rechts per paar aan te sluiten.
Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2013 10:37 #1379779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mogelijkheden
Heeft er iemand een electriesch schema van dit verhaal. Alle massa punten voor mijn gevoel gehad. Alle mogelijke manieren van aansluiten ook. Relais uitgewisseld maar probleem blijft.
Elke keer zodra het rechterstadslicht er bij komt springt het waarschuwingslamje aan.
Stadslicht heeft 2 draden op de conector

Lars

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC