bobine en bougie kabels: meer vragen

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2012 12:42 #1376034 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel van belang

Jaap_Zijpe schreef : Ergens anders las ik dat de weerstand (ook van de nieuwe) van de kabels wel degelijk van belang is, maar daar waren de meningen over verdeeld.

Dit zou ook best wel van belang kunnen zijn. Ik denk alleen dat het nut van weerstand meten om te bepalen of gebruikte kabels nog verder gebruikt kunnen worden of vervangen moeten worden beperkt is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2012 13:34 #1376036 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weerstand
@Henk,
Dat ben ik met je eens. Als je de juiste kabels heb zal de weerstand niet een, twee,drie veranderen. De achteruitgang van de kabels  zit in de isolatiehuls. als daar haarscheurtjes in komen springt de vonk al over voor hij bij de bougie komt. Overdreven gezegt natuurlijk, maar de vonkjes die je in de motorruimte ziet rondspringen is energie die niet bij de bougie komt.
@JP
Als het maar vochtig genoeg is (mistig of zo) heb je geen plantenspuit nodig, dan zie je die vonkjes ook zonder. Daarom heb je juist problemen bij vochtig weer!
@Pieter.
Dan weet ik genoeg en ga niet verder shoppen, maar bij Nordicar langs of evt de plaatselijke Volvo specialist. Ik hoop dat Hein nog even inkomt!
Jaap

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2012 14:05 #1376037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Haynes
Om te weten waar ik over schreef Haynes maar even geraadpleegd. Vervangen van de bobine lijkt me niet zo heel moeilijk maar ook uit Haynes blijkt ook dat een bobine niet zo snel overlijdt. Omdat ik niet alle rekeningen heb kan ik niet nakijken wanneer de kabels vervangen zijn, maar heb dit keer de ANWB man maar geloofd.
Bobine is goedkoper dan een set bougie kabels ;) maar die zal ik hopelijk bij de volgende APK beurt kunnen laten vervangen, alhoewel ook hier DHZ een optie is.
Overigens startte de motor vanmorgen probleemloos dus ik verwacht morgen voor de rit naar Bunde ook geen problemen. Maar de e-spray en de WD40 liggen achterin, bij het veiligheidsvest. Dat weer wel.
Enfin, kijken wat er in het donker zichtbaar gaat worden.
Dank voor het meedenken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2012 17:07 #1376050 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Volvo = Bougicord
De originele Volvo kabels worden door Bougicord gemaakt. Volgens monteur Hans van Schmidt-Gemert zijn dit veruit de beste kabels voor onze Volvo's. Nou is hij natuurlijk erg pro "Volvo-origineel" maar ook op sites als TurboBricks hebben deze kabels een erg goede roep en ze gaan ook nog eens erg lang mee. Waak ervoor om goedkope Scantech-achtige setjes te kopen. Deze werken niet mooi en zitten mechanisch vaak ook erg slecht in elkaar. Ik heb al een keer bij het verwijderen van een kabel e.e.a. uit elkaar getrokken terwijl ik toch echt voorzichtig aan het werk was. Ook dan ben je zo 4 tientjes kwijt.
Zelf heb ik sinds kort kabels van <a href=" www.kingsbornewires.com/product.sc?produ...54&categoryId=71 ">Kingsborne (leverancier van IPD) en vwb de ontstekening heb ik geen klachten, ze zitten mooi in elkaar en zien er ook nog eens sexy uit als je voor een kleurtje kiest.  Over de levensduur zal ik hopelijk over een paar jaar berichten. Deze kabels werken alleen niet met originele Volvo bougies omdat bij deze bougies je het kapje (het bobbeltje) niet eraf kan draaien (zoals bij NGK en Bosch wel kan). Ik heb metalen heatshields aan het uiteinde van de kabels en dit past geweldig mooi op de bougies.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2012 17:43 #1376052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kabels
De bougiecords kosten 55, de originele zo'n 85 euro per set.
Maar ik zag net geen vonken, niet bij de bobine en niet bij de kabels. Bobine wordt dus als eerste vervangen, die is origineler dan HBT of zoiets. Beetje weinig licht ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2012 15:49 #1376116 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weerstand
Bij 30.000 V maakt de weerstand niet zoveel meer uit, omdat er dan maar een heel klein stroompje door de kabel loopt. Vermogen is immers stroom x spanning (VoltxAmpere). Denk maar aan een waterslang, heel veel druk, heel klein beetje stroming. Dan maakt de doorlaat niet zoveel uit, maar wel de kwaliteit van het omhulsel!!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2012 22:20 #1376257 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mijn antwoorden
1. naar mate de kabel ouder wordt zal de weerstand toenemen. Dit zorgt verlies in spanning en stroom = vermogen (Watt=volt*ampere)
meeste verlies zit in de aansluitpunten, dus zorg dat ze schoon en droog zijn. (even licht schuren ter voorkoming van oxidatie)
2. als bobine stuk is doet hij niks of wordt gloeiend heet. ( ivm vermogen verlies in bobine)
3. Hangt meer af van het aantal werkend uren / km'ers. Lijkt mij 200.000-300.000 km mag geen probleem zijn. ( tenzij je altijd 160Km/u rijdt want dan belast je de bobine meer dan normaal)
4. weerstand waardes varieren, de ene auto kan met een paar ohm goed rijden terwijl de andere er niks mee kan. zijn vaak meerdere dingen bij elkaar kabels,aansluitpunten,verdeler,roter en bougies.
Daarom zijn de meeste problemen ook weg na volledige onderhoudsbeurt..
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groeten,|André
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2013 14:42 #1377037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost

Jaap_Zijpe schreef : Hoi JPVolgens Hein in een ander draadje (zwerft hier ook ergens actueel rond) moet je kabels van he merk Bougiecord nemen. Ben al wat aan het zoeken geweest, kom op de site van de franse fabrikant, werd daar niet veel wijzer van. Hier in Nederland schijnt Estateservices (of zo) ze te verkopen.

BG is weer helemaal bij de tijd met z'n nieuwe kabels, verdelerkap en rotor. De nieuwe bobine had geen effect dus dat was vermoedelijk een zinloze uitgave :(
De kabels zijn van bougiecord (volvo zet er eerst volvo voor en op) en mij geleverd door Volvo Henk uit het vlakbij gelegen Bunde (D). De rotor en verdelerkap weet ik eigenlijk niet. Zal wel huismerk zijn. De oude verdelerkap was nat van binnen en de puntjes waren ook af. Moet toch beter gaan bijhouden wat Bruin moet laten uitvoeren of moet het hele onderhoud volgens een of ander lijstje laten doen.  mmmmmmoeilijke keuze ;)
Met de nieuwe handel onder de kap loopt de motor beter dan er voor (nou ja, voordat-ie helemaal niet meer wilde starten...) dus dat has misschien een signaal voor mij moeten zijn. Weer wat wijzer geworden!
JohnPeter (JP) Elverding -lid 700 -Blauwe Geweldenaar 945 aut. Bj 95 lpt aut, lpg, polar875.000 en alweer meer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2013 15:49 #1377045 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ????????
Verdelerkap en rotor zijn van BOSCH.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD