bobine en bougie kabels: meer vragen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit zou ook best wel van belang kunnen zijn. Ik denk alleen dat het nut van weerstand meten om te bepalen of gebruikte kabels nog verder gebruikt kunnen worden of vervangen moeten worden beperkt is.Jaap_Zijpe schreef : Ergens anders las ik dat de weerstand (ook van de nieuwe) van de kabels wel degelijk van belang is, maar daar waren de meningen over verdeeld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat ben ik met je eens. Als je de juiste kabels heb zal de weerstand niet een, twee,drie veranderen. De achteruitgang van de kabels zit in de isolatiehuls. als daar haarscheurtjes in komen springt de vonk al over voor hij bij de bougie komt. Overdreven gezegt natuurlijk, maar de vonkjes die je in de motorruimte ziet rondspringen is energie die niet bij de bougie komt.
@JP
Als het maar vochtig genoeg is (mistig of zo) heb je geen plantenspuit nodig, dan zie je die vonkjes ook zonder. Daarom heb je juist problemen bij vochtig weer!
@Pieter.
Dan weet ik genoeg en ga niet verder shoppen, maar bij Nordicar langs of evt de plaatselijke Volvo specialist. Ik hoop dat Hein nog even inkomt!
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bobine is goedkoper dan een set bougie kabels

Overigens startte de motor vanmorgen probleemloos dus ik verwacht morgen voor de rit naar Bunde ook geen problemen. Maar de e-spray en de WD40 liggen achterin, bij het veiligheidsvest. Dat weer wel.
Enfin, kijken wat er in het donker zichtbaar gaat worden.
Dank voor het meedenken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Zelf heb ik sinds kort kabels van <a href=" www.kingsbornewires.com/product.sc?produ...54&categoryId=71 ">Kingsborne (leverancier van IPD) en vwb de ontstekening heb ik geen klachten, ze zitten mooi in elkaar en zien er ook nog eens sexy uit als je voor een kleurtje kiest. Over de levensduur zal ik hopelijk over een paar jaar berichten. Deze kabels werken alleen niet met originele Volvo bougies omdat bij deze bougies je het kapje (het bobbeltje) niet eraf kan draaien (zoals bij NGK en Bosch wel kan). Ik heb metalen heatshields aan het uiteinde van de kabels en dit past geweldig mooi op de bougies.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar ik zag net geen vonken, niet bij de bobine en niet bij de kabels. Bobine wordt dus als eerste vervangen, die is origineler dan HBT of zoiets. Beetje weinig licht

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
meeste verlies zit in de aansluitpunten, dus zorg dat ze schoon en droog zijn. (even licht schuren ter voorkoming van oxidatie)
2. als bobine stuk is doet hij niks of wordt gloeiend heet. ( ivm vermogen verlies in bobine)
3. Hangt meer af van het aantal werkend uren / km'ers. Lijkt mij 200.000-300.000 km mag geen probleem zijn. ( tenzij je altijd 160Km/u rijdt want dan belast je de bobine meer dan normaal)
4. weerstand waardes varieren, de ene auto kan met een paar ohm goed rijden terwijl de andere er niks mee kan. zijn vaak meerdere dingen bij elkaar kabels,aansluitpunten,verdeler,roter en bougies.
Daarom zijn de meeste problemen ook weg na volledige onderhoudsbeurt..
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groeten,|André
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
BG is weer helemaal bij de tijd met z'n nieuwe kabels, verdelerkap en rotor. De nieuwe bobine had geen effect dus dat was vermoedelijk een zinloze uitgaveJaap_Zijpe schreef : Hoi JPVolgens Hein in een ander draadje (zwerft hier ook ergens actueel rond) moet je kabels van he merk Bougiecord nemen. Ben al wat aan het zoeken geweest, kom op de site van de franse fabrikant, werd daar niet veel wijzer van. Hier in Nederland schijnt Estateservices (of zo) ze te verkopen.

De kabels zijn van bougiecord (volvo zet er eerst volvo voor en op) en mij geleverd door Volvo Henk uit het vlakbij gelegen Bunde (D). De rotor en verdelerkap weet ik eigenlijk niet. Zal wel huismerk zijn. De oude verdelerkap was nat van binnen en de puntjes waren ook af. Moet toch beter gaan bijhouden wat Bruin moet laten uitvoeren of moet het hele onderhoud volgens een of ander lijstje laten doen. mmmmmmoeilijke keuze

Met de nieuwe handel onder de kap loopt de motor beter dan er voor (nou ja, voordat-ie helemaal niet meer wilde starten...) dus dat has misschien een signaal voor mij moeten zijn. Weer wat wijzer geworden!
JohnPeter (JP) Elverding -lid 700 -Blauwe Geweldenaar 945 aut. Bj 95 lpt aut, lpg, polar875.000 en alweer meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.