Dimlicht werkt niet meer, lampen-kapot relay gaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2012 10:40 #1358875
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hulp
Allereerst wil ik even zeggen dat dit met afstand het allerbeste autoforum is wat ik ooit bezocht heb. Indrukwekkende kennis en hulpvaardigheid.
Ik ga proberen het relaistray te vervangen, en investeer meteen in een goede tang voor dit soort karweitjes.
Ruimte maken gaat wel lukken, ik heb namelijk een jaar geleden de kachelradiator vervangen. Ik heb toen een ongeluk geschroefd en gesleuteld om bij dat kreng te komen. Je zou van buiten niet zeggen dat je vanbinnen zover onder het dashboard zou kunnen graven. Zo zie je maar weer, een volvo is altijd ruimer als je denkt.
Op die bypass ga ik nog een avondje studeren, maar ik begrijp het concept wel. Als je alleen het relais bypassed is het circuit nog wel beveiligd door de zekering, toch ? Ik heb een Haynes met diagrammen, dus ik vergelijk bovenstaand schema wel even.
Iedereen bedankt voor z'n input. Ik zal jullie ongetwijfeld nog eens nodig hebben als ik bezig ben. I'll keep you posted !
Luc.
Ik ga proberen het relaistray te vervangen, en investeer meteen in een goede tang voor dit soort karweitjes.
Ruimte maken gaat wel lukken, ik heb namelijk een jaar geleden de kachelradiator vervangen. Ik heb toen een ongeluk geschroefd en gesleuteld om bij dat kreng te komen. Je zou van buiten niet zeggen dat je vanbinnen zover onder het dashboard zou kunnen graven. Zo zie je maar weer, een volvo is altijd ruimer als je denkt.
Op die bypass ga ik nog een avondje studeren, maar ik begrijp het concept wel. Als je alleen het relais bypassed is het circuit nog wel beveiligd door de zekering, toch ? Ik heb een Haynes met diagrammen, dus ik vergelijk bovenstaand schema wel even.
Iedereen bedankt voor z'n input. Ik zal jullie ongetwijfeld nog eens nodig hebben als ik bezig ben. I'll keep you posted !
Luc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2012 11:32 #1358880
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor
Voor je gaat investeren zou ik wel even kijken welke tang je precies nodig hebt. Volgens mij zijn het niet de standaard AMP'tjes die onder de tray zitten ?? Zorg ervoor dat je de juiste klemmetjes gebruikt. Ik ben eens bezig geweest met een BMW zekeringhouder, kon daar de juiste klemmetjes niet bij krijgen. Andere lekken wel te passen, maar als je eventjes aan de kabel trok, sprong de zekering er toch af. Het lipje om het klemmetje in de houder te borgen was net niet goed.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2012 15:27 #1358896
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Setjes
Hallo Dieselflow
Kijk voor je stekkers los gaat trekken eerst even of je niet een hele set stekkers ineens over kunt zetten. Op sommige plaatsen in de relaisbak zitten "steekplaatsen" die je in z'n geheel los kunt maken.
groetjes
Mathy
Kijk voor je stekkers los gaat trekken eerst even of je niet een hele set stekkers ineens over kunt zetten. Op sommige plaatsen in de relaisbak zitten "steekplaatsen" die je in z'n geheel los kunt maken.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2012 17:32 #1358902
door V700 register
Als je die zekeringbak gaat vervangen, maak dan wel voldoende notities en ook foto's. Anders loop je al snel tegen een situatie aan waar je je niet meer precies kan herinneren hoe het allemaal zat.
Succes
Beantwoord door V700 register in topic Foto's maken
Ja, het is nog steeds eender gezekerd als het was. Het is ook niet een echt relais, dan zou het niet verstandig zijn om een bypass te maken.dieselflow schreef : Op die bypass ga ik nog een avondje studeren, maar ik begrijp het concept wel. Als je alleen het relais bypassed is het circuit nog wel beveiligd door de zekering, toch ?
Als je die zekeringbak gaat vervangen, maak dan wel voldoende notities en ook foto's. Anders loop je al snel tegen een situatie aan waar je je niet meer precies kan herinneren hoe het allemaal zat.
Succes

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2012 18:12 #1358909
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic steekplaatsen.
Dat zou wel lekker zijn, ik zal eens kijken, thanx voor de tip.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2012 18:14 #1358910
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foto's maken
Jazeker, zoiets ga ik niet op de gok doen. Fotocamera en notitieblok in de aanslag. Thanx voor de tip.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-05-2012 12:25 #1358911
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitvoering
Heren,
Ik ga pas over een aantal dagen aan de slag, wellicht zelfs na het volgende weekend, dus ik je er even niets meer over hoort, geen zorgen, ik heb het niet opgegeven, het ontbreekt me domweg aan tijd. Tot die tijd rijden we niet meer na 9 uur s'avonds. S'ochtends is niet zo'n probleem, we zijn niet van die vroege vogels...
Bedankt en tot binnenkort, naar ik aanneem met uitsluitend goed nieuws.
Luc.
Ik ga pas over een aantal dagen aan de slag, wellicht zelfs na het volgende weekend, dus ik je er even niets meer over hoort, geen zorgen, ik heb het niet opgegeven, het ontbreekt me domweg aan tijd. Tot die tijd rijden we niet meer na 9 uur s'avonds. S'ochtends is niet zo'n probleem, we zijn niet van die vroege vogels...
Bedankt en tot binnenkort, naar ik aanneem met uitsluitend goed nieuws.
Luc.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2012 21:14 #1359229
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reparatie gelukt !
Heren,
Ik wil iedereen die de moeite heeft genomen zich in mijn probleem te verdiepen van harte bedanken, en speciale dank voor de heer Driving around. Zijn suggestie om een by-pass te maken leek na afwegingen de beste manier om te beginnen. Op de pietepeuterige Haynes-schema's het lampen-kapotrelais geidentificeerd, en de (heel eerlijk gezegd vermoedelijke) draden aangewezen. gesterkt in mijn overtuiging dat het om de juiste draden ging door het feit dat ze dezelfde kleurcodering hadden als in het schema van D. A.'s 900-serie. E.e.a.door middel van diefjes met elkaar verbonden, accu weer aangesloten en...... LICHT !!
Alles werkt precies zoals het hoort, alleen geen waarschuwing als er een dimlicht stuk is. Maar dat valt meestal zowiezo wel op.
Dus, dank, alleen was ik daar niet opgekomen.
Groet,
Reteblije Luc.
Ik wil iedereen die de moeite heeft genomen zich in mijn probleem te verdiepen van harte bedanken, en speciale dank voor de heer Driving around. Zijn suggestie om een by-pass te maken leek na afwegingen de beste manier om te beginnen. Op de pietepeuterige Haynes-schema's het lampen-kapotrelais geidentificeerd, en de (heel eerlijk gezegd vermoedelijke) draden aangewezen. gesterkt in mijn overtuiging dat het om de juiste draden ging door het feit dat ze dezelfde kleurcodering hadden als in het schema van D. A.'s 900-serie. E.e.a.door middel van diefjes met elkaar verbonden, accu weer aangesloten en...... LICHT !!
Alles werkt precies zoals het hoort, alleen geen waarschuwing als er een dimlicht stuk is. Maar dat valt meestal zowiezo wel op.
Dus, dank, alleen was ik daar niet opgekomen.
Groet,
Reteblije Luc.
Moderators: Jerry Stam