Dimlicht werkt niet meer, lampen-kapot relay gaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2012 11:15 #1092923
door V700 register
Dimlicht werkt niet meer, lampen-kapot relay gaar. is gemaakt door V700 register
Beste allemaal,
Nadat we ons een tijdje afvroegen waarom het zo naar verbrand plastic stinkt in de '91 740 estate (B200F), werden we getrakteerd op het resultaat van de barbeque, te weten niet werkend dimlicht voor. Beetje googlen wijst (na het checken van lampen en zekeringen) de hoofdverdachte aan, het lampen-kapot relay. Beetje friemelen, zekeringkast en relaybox eruit, en inderdaad, voldoende bewijs dat daar het probleem zit (zie foto's). Nu probeer ik zoveel mogelijk reparaties en onderhoud zelf te doen, maar elekto mijn achilleshiel. Wat kan ik doen om dit te fixen ? Is dat relay te vervangen ? Het zit volgens mij vast. Alle hulp is welkom ! Alvast bedankt voor het lezen.
Groet, Luc.
Nadat we ons een tijdje afvroegen waarom het zo naar verbrand plastic stinkt in de '91 740 estate (B200F), werden we getrakteerd op het resultaat van de barbeque, te weten niet werkend dimlicht voor. Beetje googlen wijst (na het checken van lampen en zekeringen) de hoofdverdachte aan, het lampen-kapot relay. Beetje friemelen, zekeringkast en relaybox eruit, en inderdaad, voldoende bewijs dat daar het probleem zit (zie foto's). Nu probeer ik zoveel mogelijk reparaties en onderhoud zelf te doen, maar elekto mijn achilleshiel. Wat kan ik doen om dit te fixen ? Is dat relay te vervangen ? Het zit volgens mij vast. Alle hulp is welkom ! Alvast bedankt voor het lezen.
Groet, Luc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2012 13:56 #1358780
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Relais moet eruit kunnen, maar is waarschijnlijk vast komen te zitten door gesmolten kunststof. Beste zou zijn om de relaistray te wisselen voor een nette andere. Alle relais overzetten en een nieuw lamp-kapot relais erin. Eventueel de stroom door de lampen meten (op de plaats van de zekering) om zeker te stellen dat er geen overstroom loopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2012 15:09 #1358785
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Henk,
Bedankt voor je antwoord. Dat betekent dus ook alle dropveters omzetten. Dat zijn er ongeveer duizend. En owee als er eentje verkeerd zit. Maar goed, op zich wel een goeie methode, daar had ik nog niet aan gedacht. Wellicht gewoon een kwestie van gestructureerd te werk gaan.
Overstroom. Heb je met dit mooie weer misschien nog even om dat uit te leggen, want daar heb ik nog nooit van gehoord.
Hoe dan ook, bedankt voor de tip, dat ga ik zeker nader onderzoeken.
Groet, Luc.
Bedankt voor je antwoord. Dat betekent dus ook alle dropveters omzetten. Dat zijn er ongeveer duizend. En owee als er eentje verkeerd zit. Maar goed, op zich wel een goeie methode, daar had ik nog niet aan gedacht. Wellicht gewoon een kwestie van gestructureerd te werk gaan.
Overstroom. Heb je met dit mooie weer misschien nog even om dat uit te leggen, want daar heb ik nog nooit van gehoord.
Hoe dan ook, bedankt voor de tip, dat ga ik zeker nader onderzoeken.
Groet, Luc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2012 15:41 #1358786
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overstroom
Overstroom is te hoge stroom, hoger dan waar de boel voor ontworpen/bedoeld is. Zit tussen maximale belasting en kortsluiting in. Kortsluiting is heel heftig, met heel hoge stromen. Bij overstroom zijn de amperages veel lager, maar dus wel boven het maximum, en kan (veel) langer duren. Als een circuit continu 12A trekt waar dit voor 10A ontworpen is, kan het zijn dat de kortsluitbeveiliging niet uitschakelt. Die 2A extra veroorzaakt wel veel warmteontwikkeling, smelten etc. Gevaarlijke situatie, door de hitte kan isolatie smelten, waardoor meer stroom gaat lopen etc. Een belangrijke oorzaak van autobranden.Je kunt de hele tray uit de krappe ruimte onder de asbak vandaan halen (had je al gedaan zo leek het). Als je de andere tray hebt, kun je wellicht draadjes één voor één van de oude tray halen en in de nieuwe tray steken. Weet niet zeker of de kabels die uit de kabelboom komen daar lang genoeg voor zijn (om deels op de oude en deels op de nieuwe tray aangesloten te zijn).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2012 17:51 #1358801
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verwijderen
Om het voor jezelf makkelijk te maken haal je de zijkant van de tunnel weg(dus waar de passagier zijn/haar knieen tegen aan kan leggen)Dan heb je in 1 keer een zee aan ruimte.
Vernieuw het AMP stekkertje Van die Geel/Witte draad ook even en kijk even in de schema's waar deze draad voor is want daar zit de veroorzaker van je Ellende.
Tom.
Vernieuw het AMP stekkertje Van die Geel/Witte draad ook even en kijk even in de schema's waar deze draad voor is want daar zit de veroorzaker van je Ellende.
Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2012 19:00 #1358813
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor hulp.
He jongens,
Bedankt voor alle hulp, dank ook voor de uitleg betreffende overstroom. Eenvoudig als je 't weet. Het lijkt me echt een monnikenkarwei, dat omzetten van de relaistray. Typisch zo'n klus waarbij straks 1, vaak cruciale stekker niet meewerkt. Afijn, dat zien we dan wel weer.
Zeg, als je hiermee naar de dealer gaat, is-tie dan technisch total-loss ? 4-ton op de teller, geen opties, deukie over de gehele rechterzijde ?
Ik wil 'm eigenlijk niet kwijt, hij is verder kerngezond. Dat wordt een weekje stekkertjes omzetten. Iemand enig idee waar ik zo'n relais-tray opduikel ?
Zucht, groet,
Luc.
Bedankt voor alle hulp, dank ook voor de uitleg betreffende overstroom. Eenvoudig als je 't weet. Het lijkt me echt een monnikenkarwei, dat omzetten van de relaistray. Typisch zo'n klus waarbij straks 1, vaak cruciale stekker niet meewerkt. Afijn, dat zien we dan wel weer.
Zeg, als je hiermee naar de dealer gaat, is-tie dan technisch total-loss ? 4-ton op de teller, geen opties, deukie over de gehele rechterzijde ?
Ik wil 'm eigenlijk niet kwijt, hij is verder kerngezond. Dat wordt een weekje stekkertjes omzetten. Iemand enig idee waar ik zo'n relais-tray opduikel ?
Zucht, groet,
Luc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2012 20:39 #1358825
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Total
Total loss valt wel mee denk ik. Maar ook voor de dealer zou het veel werk zijn en de dealer heeft niet het laagste uurtarief. Volvo-specialisten (geen dealer maar wel gericht op Volvo) zijn vaak wat goedkoper en de kennis van de oudere modellen is daar zeker niet minder dan bij de dealer. Bij de dealer is de kennis van "onze" auto's soms al wat weggezakt. De tip van Tom (TGTF) is een goede, ruimte scheelt veel bij dergelijke klussen. Relaistray kun je 2e hands wel vinden. Wel even nakijken of die niet net zo slecht (of slechter) er aan toe is. Denk dat een goede 2e handse wel bij onze <a href="/node/32695" target="_blank">vaste adverteerders</a> te vinden is. Je zou ook een nieuwe kunnen bestellen bij de dealer. Zoek het nummer dat er op staat even op, als je hetzelfde nummer kunt bemachtigen verkleint dat de kans op niet-passen. Heb je een tang om zelf de stekkertjes er aan te kunnen knijpen, voor in ieder geval dat ene kabeltje dat Tom noemde ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
19-05-2012 23:19 #1358846
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Radio
Hallo Volvisti
Haal de radio en het vak eromheen ook nog even weg en je hebt nog meer ruimte. En maak eventueel wat foto's voor je begint, dan kun je naderhand een aantal dingen nog eens bekijken.
Er zijn Volvodealers die onze auto's een warm hart toedragen.
groetjes
Mathy
Haal de radio en het vak eromheen ook nog even weg en je hebt nog meer ruimte. En maak eventueel wat foto's voor je begint, dan kun je naderhand een aantal dingen nog eens bekijken.
Er zijn Volvodealers die onze auto's een warm hart toedragen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2012 08:00 #1358857
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal
mee eens, hoe meer ruimte je maakt, hoe fijner werken het voor jezelf is. Als je de ruimte hebt is het een kwestie van 1 op 1 omprikken van de stekkers en klaar is klara.
Dit is echt geen hogere wiskunde en je hebt misschien de meeste tijd nodig om ruimte te maken en het weer fatsoenlijk vast te zetten, als het daadwerkelijk omprikken.
Dit is echt geen hogere wiskunde en je hebt misschien de meeste tijd nodig om ruimte te maken en het weer fatsoenlijk vast te zetten, als het daadwerkelijk omprikken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2012 08:27 #1358860
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bypass
Ik meen in dat ronde geval de lamp-stuk indicator te herkennen. Van afstand te zien is die plaatselijk gesmolten door een te hoge overgangsweerstand van één van de contacten en de daarmee gepaard gaande warmteontwikkeling.
Misschien is een bypass mogelijk, echter ik heb geen schema van jouw auto, wel één van een 940. Uitgaand van dat schema zou het dimlicht moeten gaan branden als je GN en GN-W los maakt en deze met Y-W verbind. Ik kan je echter niet garanderen dat dat bij jouw auto gaat werken. Zo wie zo werkt je lamp-stuk indicator dan niet meer.
Het onderdeel waar het om gaat is 7/75 genummerd in het schema, er is alleen dat deel van het onderdeel getekend dat elektrisch van belang is voor de betreffende verlichting, in werkelijkheid zitten er meer draden aan.
GN = groen, GN-W = groen wit, Y-W = geel wit
Als je het toch gaat proberen dan is dat natuurlijk
**>>**GEHEEL VOOR EIGEN RISICO**<<**
Misschien is een bypass mogelijk, echter ik heb geen schema van jouw auto, wel één van een 940. Uitgaand van dat schema zou het dimlicht moeten gaan branden als je GN en GN-W los maakt en deze met Y-W verbind. Ik kan je echter niet garanderen dat dat bij jouw auto gaat werken. Zo wie zo werkt je lamp-stuk indicator dan niet meer.
Het onderdeel waar het om gaat is 7/75 genummerd in het schema, er is alleen dat deel van het onderdeel getekend dat elektrisch van belang is voor de betreffende verlichting, in werkelijkheid zitten er meer draden aan.
GN = groen, GN-W = groen wit, Y-W = geel wit
Als je het toch gaat proberen dan is dat natuurlijk
**>>**GEHEEL VOOR EIGEN RISICO**<<**
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam