Het meten van lekstroom; theorie en praktijk
- André Struis
- Nieuw lid
-
Onder de naam; de stroom huishouding binnen Uw Volvo.
Misschien kan een handige Exel-man een staatje samen stellen waarbij er een debet/credit sommetje ontstaat?
- resultaat accutest, rest start capaciteit
-startstroom tijdens starten
-dynamostroom direct na het starten, vervogens na 1 minuut.
-Gemeten waarde per zekering, verbruikers hierachter aan/uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo zie je maar weer, de theorie is goed, maar je moet ook de praktijk niet uit het oog verliezen, de lekstroom moest gewoon hoog zijn en dus meetbaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Terugkomend op de hierboven beschreven proef. De milli-amperemeter geeft de stroom aan die overeenkomt met de berekende stroom via de wet van Ohm. 12V gedeeld door 220 ohm geeft rekenkundig 54.54 mA. Voor de gebruikte multimeter (Fluke 170 serie) wordt het burden voltage voor met mA bereik opgegeven als 2 mV/mA. Bij 55 mA zou dit dus 110 mV zijn. Spanning die voor het circuit (de weerstand) overblijft is geen 12V maar 11.89V. Met deze spanning is de stroom rekenkundig 54.05 mA. Het meetresultaat van 7 mA wijkt hier heel erg van af. Misschien maak ik ergens een denkfout?Ik weet niet of de foto op een willekeurig moment is genomen of dat bewust een meetresultaat op de foto is gezet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Overigens snap ik ook niet waarom ze zo ingewikkeld doen met die burden voltage. Een burden voltage van 2 mV/mA komt immers overeen met een inwendige weerstand van 2 Ohm. Dus waarom geven ze dat niet gewoon op. Dan zie je gelijk dat de inwendige weerstand van 2 Ohm in serie met een externe weerstand van 220 Ohm een verwaarloosbare invloed zou moeten hebben en hoef je niet zo ingewikkeld te rekenen. Maar goed, het klopt toch niet.
Ik weet nog niet zeker of ik de ALV red, maar zo ja kan ik de meetopstelling mee nemen. Dan vragen we tijdens de rondvraag wat de mening van het bestuur over dit vraagstuk is.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat leek me ook, gewoon een weerstandswaarde opgeven en je weet waar je aan toe bent. Ik houd die vuistregel in het achterhoofd voor het geval ik onverklaarbare meetresultaten krijg in de lagere mA bereiken. Ik was bezig met een edit die ik niet kon plaatsen omdat je inmiddels gereageerd had. Hierbij de strekking van mijn edit: Het was niet mijn bedoeling om het experiment "af te zeiken". De resultaten kwamen wat vreemd op me over en ik wilde proberen of dit uitkwam met wat achtergrond/specificaties van de meter. Vooral om mijn eigen inzicht uit te breiden. Blijkt weer dat de werkelijkheid weerbarstiger is dan fabrikanten willen doen geloven.Piet22 schreef : Overigens snap ik ook niet waarom ze zo ingewikkeld doen met die burden voltage. Een burden voltage van 2 mV/mA komt immers overeen met een inwendige weerstand van 2 Ohm. Dus waarom geven ze dat niet gewoon op.
Het blijft geweldig als iemand de moeite neemt om zo'n experiment te doen en vooral ook om de uitkomst vast te leggen voor andere geïnteresseerden. Het vastleggen kost vaak meer werk dan het experiment zelf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is dus alleen maar een ledje dat knippert meer niet maar het lijkt net echt.
Als ze je auto echt willen hebben dan maakt het alarm ook niets meer uit.
En dit doet het altijd en geeft geen problemen.
Ik wil nog even bedanken voor al het werk deze meting te doen en het op dit forum te zetten.
Groet John
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eerste multimeter is een Dynatek 9101a, destijds nieuw gekocht voor 160 gulden. Minimaal 11 jaar oud dus. Tweede multimeter is een Fluke 83-V, 2e hands gekocht met leeftijd onbekend. Ik denk niet ouder dan een jaartje of 5. Burden voltage bij de Dynatek is voor het kleinste geschikte meetbereik (400 mA) gespecificeerd op 900 mV. Hoe dit verloopt met toenemende stroomsterkte is niet gespecificeerd. Voor de Fluke is dit gespecificeerd als 1.8 mV/mA. Weerstand nagemeten, was iets van 221 Ohm.
Opstelling als volgt: Plus voeding, snoertje, 220 Ohm weerstand, snoertje, min voeding. De Dynatek aangesloten om de spanning over de weerstand te meten en die spanning via de voeding op precies 12V gezet. De Fluke daarna in serie met de weerstand aangesloten voor de stroommeting. De Dynatek laten zitten om de spanningsdaling over de weerstand tgv het burden voltage te meten. De Fluke gaf als stroom 54.36 mA aan, de Dynatek gaf als spanning over de weerstand 11.90 V. Burden voltage dus 0.1 V (of 100 mV), wat overeenkomt met 1.8 mV/mA * 55 mA (= 99 mV).Daarna de meters omgedraaid, de Fluke voor de spanningsmeting en de Dynatek voor de stroommeting. De Dynatek gaf 54.3 mA, de Fluke 11.91 V over de weerstand. Je kunt de nauwkeurigheid van de meetresultaten berekenen aan de hand van de nauwkeurigheid van de meters. Gemakkelijker is om gewoon de laatste decimaal van de resultaten weg te laten. De Fluke geeft dan als stroom 54.3 of 54.4 mA, de Dynatek geeft 54 mA. Al met al behoorlijk nauwkeurige resultaten. Toch geldt mi nog steeds het volgende:
- Metingen aan kleine stromen (onder bijv. de 200 mA die Piet eerder aanhaalde) is het nauwkeuriger om een daarvoor bedoelde meter te gebruiken ipv een "universele" multimeter. Zeker als het om verificatie van elektronische ontwerpen gaat of de uitkomsten dermate belangrijk zijn dat je je geen meetfouten door minder geschikte of geheel ongeschikte apparatuur kunt veroorloven.
- Je kunt ipv een stroommeting ook de spanningsval over een bekende weerstand meten en dat terugrekenen naar de stroom. Als je er echter een extra meetweerstand tussen plaatst creeer je daarmee ook een burden voltage. De stroom door het circuit is lager dan zonder meetweerstand.
- Een deel van het circuit als meetweerstand aanwijzen en daar de weerstand van meten om later de spanningsval over te meten is een goede oplossing. Echter alleen als het een redelijk hoge weerstand heeft (zeg meer dan 10-20 ohm). Lagere weerstanden zijn moeilijk te meten met een gewone multimeter. Met meetsnoeren (en dan niet eens de aller goedkoopste) heb je zo 0.2 ohm te pakken.
- Weet wat je meet, maar vooral ook waarmee je meet. Dit gaat zeker op voor elektrische metingen waarbij je een meetfout (of een fout veroorzaakt door je apparatuur) maar moeilijk opmerkt. Bij mechanische zaken zie je vaak wel waar het mis gaat (als je je schuifmaatje scheef houdt). Ken je meetapparatuur en de specificaties en onvolkomenheden daarvan. - Controleer je uitkomsten met een simpele berekening of schatting. Grote meetfouten zou je er zo uit kunnen pikken.
- Dat het bij mij toevallig allemaal uitkomt is geen garantie dat het met elke meting/meter uitkomt. Zie het experiment van Piet, hij kwam op hele andere waarden uit. De meters die ik heb gebruikt zijn redelijk goede meters. De nauwkeurigheid van de goedkope meters van 2-3 tientjes is minder. Vaak is de documentatie ook minder volledig met allerlei gegevens mbt de condities waarbij die nauwkeurigheid gegarandeerd wordt. Daarmee wil ik niet zeggen dat het waardeloze meters zijn. Integendeel, voor de meeste metingen heb je niet meer nauwkeurigheid nodig. Als je je bewust bent van de (on)mogelijkheden van een apparaat en daar rekening mee houdt kun je bijna niet de mist in gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.