Het meten van lekstroom; theorie en praktijk
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Uiteraard ben je op 23 juni, zaterdagmiddag, ook welkom in Utrecht. (zie draadje) Alle info, kennis, hulp, overdracht, etc. is deze middag welkom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Even kijken of dat lukt. Maar mijn vrouw wil daar niet op wachten!geejee schreef : Hallo Piet,
Uiteraard ben je op 23 juni, zaterdagmiddag, ook welkom in Utrecht. (zie draadje) Alle info, kennis, hulp, overdracht, etc. is deze middag welkom.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
De praktijk komt vanavond. Als het niet regent.struis schreef : Hoeveel lekstroom heb je nu gemeten om een nieuwe accu in twee of drie dagen leeg te trekken?
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat ik doe is de ampere meter inderdaad bij de accu in serie zetten, waarschijnlijk zul je iets meten. Dan is het een kwestie van de zekeringen er een voor een uit halen om te zien wanneer de waarde zakt. Je zou kunnen testen met zekering 5, als het goed is, dan zit hier de klok op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat zou je denken, maar Piet toont net aan dat het anders dan je zou denken. Hoe groter de lekstroom, hoe lager de weerstand in de stroomkring van het lek. Als je de weerstand van de multimeter (relatief groot) optelt bij de weerstand van het lek (heel klein, bij een grote lekstroom) dan lijkt de lekstroom veel kleiner dan hij is, door de weerstand van de multimeter. De meetfout is dus groter bij een grote lekstroom, hoewel je andersom zou verwachten. Ondanks de meetfout zou je wel iets moeten kunnen vinden. Maar een grotere lekstroom is misschien wel lastiger op te sporen dan een kleine.Hoe groter de lekstroom in werkelijkheid is, hoe groter de meetfout is tgv de interne weerstand van de multimeter.De meter die Piet gebruikt, een Fluke 179 als ik het goed zie, is een goede en nauwkeurige multimeter. Maar niet specifiek gemaakt voor het meten van mili/micro ampères (met bijgehorende lage interne weerstand). Als je niet nadenkt bij wat/hoe je meet, en hoe de meetresultaten worden beïnvloed door je manier van meten en het gebruikte gereedschap kun je dus behoorlijk op het verkeerde been gezet worden.pvrakking schreef : Ik meet lekstromen met een multi-meter. Als de accu zo snel leeg is zou hij meetbaar moeten zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Het wordt ingewikkelder bij lage lekstromen omdat een alarm, radio met knipperende led etc altijd wat stroom trekt. Er is dus altijd een lekstroom. Bij klachten over lege accu's moet je dus kunnen beslissen of een lekstroom normaal is of te hoog is. En dan begint het met nauwkeurig meten.
Wat een normale lekstroom is, is dan weer de volgende vraag. 20 mA? 50 mA? We zouden een paar auto's, ook zonder problemen, eens moeten meten dan krijgen we daar een idee van.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als de lekstroom klein is, helemaal gelijk. Maar we praten hier over een 60Ah accu die met 2 a 3 dagen leeg is. Als je even snel de JBF berekening doet is dat tussen de 48u (1,25A) en 72u (0,83A) als de accu helemaal leeg is.henk 940LPT schreef :
Dat zou je denken, maar Piet toont net aan dat het anders dan je zou denken.pvrakking schreef : Ik meet lekstromen met een multi-meter. Als de accu zo snel leeg is zou hij meetbaar moeten zijn.
Zo'n verbruiker is makkelijk te meten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.