3 vragen over cruise control. Opgelost! Antwoorden in TS

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2012 10:19 #1092574 door Peter van Luijk
Gisteren de cruise control ingebouwd. Alles was voorbedraad en zelfs de posities van de relaisstandaard waren voorgeponst in de bekleding.
Maar hij deed het niet. Nu wel!!
1. Maakt het uit welke signaal stekker ik gebruik voor het rempedaalgebruiksignaalgeverschakelaartje? Ik heb er namelijk twee, en ze passen op twee manieren op de schakelaar. Maakt dat dat nog uit?
Nee, dit maakt niet uit, besef alleen wel dat de schakelaars altijd contact maken en bij remmen of schakelen verbroken worden. Op zich is dit logisch gezien dit een veiligheidsschakelaar is. Dan wil je niet vertrouwen op nieuwe stroom, liever op onderbroken stroom. Ik heb dus een schakelaar doorgelust, totdat ik ook een schakelaar voor de koppeling heb.

2. Op de uitbouw auto zat een snelheidssignaal achterop de tellerbak naast een tweede stekkertje. Bij mij nu maar een stekkertje, wordt deze al gebruikt voor de cc of moet ik achter de tellerbak dan ook nog even zoeken?
Dit is bij voorbedraad bij mij afdoende geweest. De verbinding die reeds op de achterkant van de bak zit maakt ook reeds contact met positie 13 van het CC-relais. Deze draad is bij mij overigens oranje/groen.

3. Op het vacuummotortje in de motorruimte zitten twee tuutjes, een witte en een zwarte. Welke moet ik gebruiken?
Hij zit nu op de zwarte en werkt.
Dank en groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2012 11:04 #1356973 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Een oplossing al gevonden
Het witte aansluitstuk moet dus gebruikt worden. Hij zit bij mij nu op de zwarte.
Dank bas voor de handleiding. De andere twee vragen heb ik daarin echter niet beantwoord gekregen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2012 11:17 #1356975 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraag 2
Antwoord op je 2de vraag: ik meen dat je ook al is hij voor bedraad je een splittertje daar tussen moet hebben,
Dus een amp op dat kabeltje die daar op de tellerbak zit, en dan eentje die in 2 kabeltjes overgaat-> 1 naar je tellerbak en een naar je CC kastje.
dan moet hij werken.
Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2012 11:45 #1356980 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als de CC al voorbedraad is/was, hoef je normaal gesproken niets aan de stekkers achter op de tellerunit te veranderen.Bedoel je met vraag 1 dat dingetje waar ook de vacuumslang op moet ? De stekkertjes op dat ding kun je gewoon omwisselen, maakt niet uit. Met een handbak zou je ook zoiets op je koppelingspedaal moeten installeren.

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2012 12:37 #1356984 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic .

Petervanluijk_740-1992 schreef : Het witte aansluitstuk moet dus gebruikt worden. Hij zit bij mij nu op de zwarte.

Bij mij zit de slang toch echt op de zwarte aansluiting.

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2012 12:40 #1356985 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic Petervanluijk_740-1992

Petervanluijk_740-1992 schreef : 1. ze passen op twee manieren op de schakelaar. Maakt dat dat nog uit?

Als je goed kijkt passen ze maar op één manier, voor de werking maakt het verder niet uit.

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2012 13:48 #1356993 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Met de slang op de witte
Doetie het ook niet.
Probleem zit dus waarschijnlijk in het snelheidssignaal. Iemand nog een wijs woord hierover. Twee mensen zeggen op dit moment het tegenovergestelde.
Ik ga zo ook even kijken of ik de draad ergens kan vinden in de buurt van de tellerbak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2012 14:06 #1356996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb een voorbedraade 940, en daar zelf CC in gebouwd. Ik hoefde geen snelheidssignaal apart aan te sluiten en ook het diagnose kabeltje was gewoon netjes aangesloten. Ik begrip Tom niet helemaal, met het extra splitskabeltje. Was dat misschien een niet-voorbedrade auto waar ook de kabelboom nog geïnstalleerd moest worden ?Je kunt de CC ook uitlezen trouwens, moet wel met zn 2en (rijdend > 35km/u).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2012 14:13 #1356998 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klopt
Dat klopt Henk, maar ik heb het ook al eens gezien bij een auto die voorbedraad was waar de CC ook niet van werkte, die splitter is er tussen gezet en toen werkte de CC wel.
Als ik het goed voor de geest kan halen is die draad geel/groen toch of volledig geel?
Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2012 14:28 #1357001 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dac
Dacht volledig geel. Tis natuurlijk ook wel door te meten met een multimeter op doorgangsstand (of de piepstand). Tussen de aansluiting op de achterkant tellerunit (E) en de gele draad in de stekker van de CC computer.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC