Ontstekingslamp
- André Struis
- Nieuw lid
-
Dan had ik al lang dood moeten zijn...............Baseman schreef : De energie die je 'ontvangt' bij aanraken van de daadwerkelijke vonk, aan de bougie, is aanzienlijk minder, dan de 30 kV (kilovolt!!) die je krijgt als je aan de andere kant van de bougie zit............
Dat vertel je minder makkelijk na.Met de ene hand aan de koperen vlak van de bougiekabel (dus met een koperdraadje erlangs, NIET DOEN!!) en de andere relaxed op de carrosserie, moet je alleen doen, NADAT je 112 gebeld hebt en levensmoe bent.
Ik heb er hooguit een minuutje een lamme arm van over gehouden, trekt wel weer weg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
Groeten, Willem
- V700 register
- Nieuw lid
-
struis schreef : Er waren destijds ook lampen die met het krodillen-bekje op het draadje naar de punten moest zetten.
Als je zo'n uitvoering heb, en je zet de kroko's op de hoogspanning is tie kapot!!! Eerst proberen op de laagspanning dus.
Zit de reacties net nog even door te lezen, maar wat bedoel je precies met 'het draadje naar de punten', de hoogspanning naar de verdeler?
Groeten, Willem
- André Struis
- Nieuw lid
-
De middelste aansluiting van de bobine is de draad naar de Bougie, hoogspanning dus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
@struis: zal mijn bobine nog eens grondig bestuderen bij daglicht, maar volgens mij heb ik beide laagspanningkabels geprobeerd zonder resultaat. Altijd gedacht dat het in principe dezelfde draad was die in- en uit de bobine gaat vanaf de accu / contactspot door de bobine naar de contactpunten... (soms is het zo dat hoe langer je erover nadenkt hoe meer vraagtekens er rijzen)
Goede nacht en groeten, Willem
- André Struis
- Nieuw lid
-