Ontstekingslamp
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb hier nog een ouderwetse onstekingslamp liggen (of stroboscoop of timinglight, hoe je het maar noemen wil) om het ontstekingstijdstip nauwkeurig af te stellen. Het is al een hele oude, maar hij werkt nog wel.
Het probleem is echter dat er niet een klem op zit die d.m.v. inductie een signaal van de bougiekabel van de 1e cilinder op pikt, zoals bij de huidige modellen, maar een krokodillenbekje. Waar moet je die nu op aansluiten? De bougiekabels zijn uiteraard goed geisoleerd en ook op de verdelerkap zie ik geen mogelijkheid. Hoe deed men dat vroeger, iemand een idee?
Groeten,
Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dodelijk is ie niet, lekker voelen doet het ook niet.
Ik was bezig die kabels en verdeelkap aan het vervangen en met draaiende motor even los en weer vast gedrukt 1 kabel, ja het doet een soort van auw, maar meer ook niet.
Betekend niet dat ik zeg en nu met je tong er aan likken

- V700 register
- Nieuw lid
-
Er zitten hulpstukjes bij, een verlengstukje tussen bougie en bougiekap waar je de krokodillebek aan kan hangen. Heel veilig voor die tijd.
Chris
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik meen me te herinneren dat je de lamp ook via een van de contactpuntenop de bobine kon aansluiten maar dat kan ik eigenlijk niet beredeneren.
Bedankt voor de snelle reacties!
Gr Willem
- V700 register
- Nieuw lid
-
De energie die je 'ontvangt' bij aanraken van de daadwerkelijke vonk, aan de bougie, is aanzienlijk minder, dan de 30 kV (kilovolt!!) die je krijgt als je aan de andere kant van de bougie zit............A_A schreef : Vandaag nog met mijn vingers de bougie vonk mogen voelen.
Dodelijk is ie niet, lekker voelen doet het ook niet.
Dat vertel je minder makkelijk na.Met de ene hand aan de koperen vlak van de bougiekabel (dus met een koperdraadje erlangs, NIET DOEN!!) en de andere relaxed op de carrosserie, moet je alleen doen, NADAT je 112 gebeld hebt en levensmoe bent.
- V700 register
- Nieuw lid
-
henk 940LPT schreef : Overigens heb je de stroboscoop eigenlijk nooit (meer) nodig bij de Volvo's uit de 700 serie ?
Jawel, die heb je wel nodig! Hebben we al eerder een discussie over gehad. Als je er een met zo'n Hall sensor hebt, dan moet je gewoon afstellen met een stroboscoop. En dat werkt eenvoudig en goed.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Als je zo'n uitvoering heb, en je zet de kroko's op de hoogspanning is tie kapot!!! Eerst proberen op de laagspanning dus.