960 II wil niet meer starten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Na 5 jaar laat de 960 mij voor het eerst echt staan, wil niet meer starten! De laatste weken duurde het soms wat langer voordat de motor aansloeg, maar nu zit er geen leven meer in.
De startmotor gaat mooi rond, maar het lijkt alsof er geen brandstof wordt aangevoerd. Motor start altijd eerst op benzine en schakelt op temperatuur over op gas. De boel is ijskoud, dus de gasinstallatie doet niet mee. Het maakt trouwens geen verschil of de auto op benzine of gas staat.
Ik heb het ontstekingsrelais (relais C in de motorruimte) en het brandstofrelais in de cabine eruit gehaald, opengemaakt en met contactspray ingespoten. Deze zien er als nieuw uit en schakelen braaf. Schoongespoten weer teruggezet, maar nog geen resultaat.
Wie heeft een hint?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Elke bobine ligt via de groen/rode draad permanent aan de 12Volt bij contact aan. Bij geen vonk kan je dat controleren met een multimeter. De andere draad wordt door de onstekingsversterker pulserend aan aarde gelegd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Wat ik bedoel is dat het handig is om zeker te zijn dat het probleem niet in de ontsteking zit voordat je naar het brandstofsysteem gaat kijken. En dit is een eenvoudig uit te voeren snelle test daarvoor. Als er één bougie niet vonkt dan kan je desnoods nog een tweede testen, maar omdat de motor helemaal niets doet zullen waarschijnlijk alle bougies niet vonken. Dat kan zijn omdat er geen 12V op de bobines staat of (onwaarschijnlijk) omdat beide ontstekingsversterkers het af hebben laten weten.DreamOn2003 schreef : Vonk zou kunnen, maar dan moet de auto normaal wel starten. Loopt dan wel op een pitje minder, maar slaat wel aan. Ik zou zoeken naar brandstof of een elektra-probleem. Alles doormeten...
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik ga vanmiddag de vonk-test even doen. Sluit inderdaad een hoop uit. Ik dacht in eerste instanie aan de brandstofpomp, maar dat relais lijkt het goed te doen.
Dank voor de suggesties, nu eerst werken (gelukkig kan ik op de fiets) en daarna zoeken!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb je verder de zekeringen en relais al gecontroleerd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zekeringen heb ik nagekeken, maar het was donker en er woei een straffe koude wind door de straat. Ik hoop dat vanmiddag het weer beter is.
- V700 register
- Nieuw lid
-