cv afstandsbediening inbouwen, waar richtingaanwijzer draden aftappen?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2011 20:41 #1342019 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Andere eind
Hallo Gerben
Ouch!  Da's inderdaad niet helemaal wat je van Volvo zou verwachten.  Maar er moet een betere manier zijn.  Die kabels die naar die knippers gaan, die starten ergens.  Vraag is alleen nog: "Waar?"
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2011 20:48 #1342023 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Bij je hendel
Dag Mathy,
Die beginnen bij de (ruchtingaanwzijer)hendel aan je stuur.
De "uitgang" van het relais komt daar binnen (1 kabel), via de hendel kies je waar deze aan verbonden wordt, links of rechts
Groeten,Gerben

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2011 20:53 #1342026 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Duh!
Hallo Gerben
Daar had ik ook zelf op kunnen komen.  Volgens mij ben ik aan koffie toe.  Maar goed dat die klaar staat.
BTW zet Volvo daar zelf nog diodes tussen?
groetjes
Mathy
PS weet je ook waar volgens Volvo de binnenverlichting op dat alarm/afstandsbedieningsrelasi aangesloten wordt (aan de andere kant van het draadje, dus niet de kant van het relais)?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2011 21:00 #1342027 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, Volvo heeft er geen relais tussen omdat je met de handle naar de ene OF de andere kant schakelt. Door zelf iets "aftermarkets" aan te sluiten op de kabelboom in de dorpel verbind je beide kanten echter weer met elkaar, voorbij de handle/schakelaar dus. Je zou denken dat dat als je iets op de schakelaar voor alarmlichten aansluit dat het dan wel zou kunnen werken ?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2011 21:07 #1342029 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ?

henk 940LPT schreef : Nee, Volvo heeft er geen relais tussen omdat je met de handle naar de ene OF de andere kant schakelt. Door zelf iets "aftermarkets" aan te sluiten op de kabelboom in de dorpel verbind je beide kanten echter weer met elkaar, voorbij de handle/schakelaar dus. Je zou denken dat dat als je iets op de schakelaar voor alarmlichten aansluit dat het dan wel zou kunnen werken ?

Ik denk dat je "Diode" bedoelt inplaats van "Relais" Henk?
De alarmlicht schakelaar zal best ook dubbelwerkend kunnen zijn, dus twee schakelingen in 1 knop, zodat beide circuits van elkaar gescheiden zijn, zonder gebruik van Diodes.
Groeten,Gerben

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2011 21:08 #1342028 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Gescheiden

Mathy schreef : BTW zet Volvo daar zelf nog diodes tussen?

Geen idee eerlijk gezegd, Bij het kiezen van links of rechts met de hendel is het circuit(links-rechts) zowiezo al van elkaar gescheiden. (dus geen Diodes benodigd)
Hoe dat zit met de 'alarm' knop weet ik eerlijk gezegd niet, mogelijk dat er Diodes in de hendel zelf verwerkt zitten, of dat de knop 'dubbelwerkend' is, zeg maar '2 knoppen' in een(1) knop verwerkt, zodat beide circuits nog wel van elkaar gescheiden zijn.
Eerlijk gezegd geen idee, heb nog nooit zo'n hendel open gesloopt.
Voorderest zijn er geen diodes in het spel.

Mathy schreef : PS weet je ook waar volgens Volvo de binnenverlichting op dat alarm/afstandsbedieningsrelasi aangesloten wordt (aan de andere kant van het draadje, dus niet de kant van het relais)?

Je bedoelt aan de kant van de lichtunit in je hemeltje?
Pffoef...nee geen idee..
Wat ik zelf denk is, dat het relais even kort massa op de kabel richting lichtunit zet.Zeg maar vanaf de deurschakelaar in je deur, die is ook massageschakeld. (en zit lekker dichtbij het relais)Zet je dus even massa op de kabel van die deurschakelaar, dan springt de 'timer' van de binnenverlichting aan.

Ga eerst maar ff koffie drinken Mathy
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2011 21:15 #1342030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Had
Ik had mn koffie al op, niet genoeg gehad zeker. Ik bedoelde inderdaad diode. De alarmschakelaar verbindt natuurlijk alleen de knipperlichten links en rechts met elkaar op moment dat de schakelaar bediend is. En dan is het het juist dat ze allemaal knipperen, dat zal inderdaad wel met een dubbelpolige schakelaar zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2011 21:23 #1342032 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zat eerst de
Ik zat eerst de alarmschakelaar te overwegen, maar bij oud type 740 zit die knop heel onhandig aan het stuur. Ik leg liever niet onnodig extra kabels richting het stuur. Dus daarom die A stijl gekozen wat ik een goede oplossing vind.
Alarm schakelaar doet 2 dingen, activeerd het relais en krijgt dan de spanning weer terug en stuurt het dan naar rechts en links. De richtingaanwijzer stuurt het of naar links of naar rechts afhankelijk van de stand.
Nu wil je heel dat relais overslaan, omdat je dat kastje voor cv hebt. En daardoor komen die diodes om de hoek kijken. Je sjoemelt een beetje namelijk. Je maakt geen gebruik van het bestaande systeem, alleen van de bedrading van het systeem.

Verder werkt de interieurvertrager best eenvoudig. Een stukje elektronica met een vermogenstransistor. Die wordt getriggerd door de massa van de portieren. Een condensator laadt zich op en schakelt na 15~20 seconden weer uit.

Heb de schakeling nagemaakt voor mijn andere Volvo, moeilijkste was om een vervangend exemplaar te vinden voor de motorola vermogens transistor, maar mbv een dik elektro boek toch gelukt.
Heb er een schematisch schema van gemaakt, zal t morgen eens online gooien.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2011 23:21 #1342055 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Lampjes aan en uit
Hallo Volvisti
Als beide kanten knipperen (door de alarmlichtschakelaar) heb je inderdaad geen scheiding (door diodes) nodig.
ik denk dat de diodes in het (originele) alarm/afstandsbedieningsrelais zitten.  Daar komen tenslotte twee draden uit, terwijl de meeste aftermarketsetjes waarschijnlijk maar één draadje hebben.
Hoe de normale vertraging werkt weet ik.  Ik heb tenslotte zelf de originele vertraging in m'n auto ingebouwd.  Het gaat erom, hoe de binnenverlichting aangesloten is (origineel) op het alarm/afstandsbedieningsrelais.  Maar ik meen me te herinneren dat ik dat laatste al eens op een schema ontdekt heb.  Maar ja, waar was de schema ook alweer.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2011 04:57 #1342081 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het cv kastje is niks meer
Het cv kastje is niks meer dan een remote ontvanger + wat relais. Afhankelijk van de opties van het kastje (sommige hebben automatische deur vergrendeling, auto raam sluitsysteem etc). Dat ding kan als visueel iets de richtingaanwijzers laten knipperen, nergens voor nodig als je het niet wil maar t kan.
Er komt 12v continue op in, dat gaat naar t relais. Jij drukt op sluiten of openen, het relais wordt pulserend geactiveerd. Nu wordt die 12v doorgeschakelt, in meeste gevallen wordt dit via een 1polig relais gedaan. Waar niks mis mee is, ze hebben niet voor niks diodes uitgevonden. Je plaats 2 diodes na de splitsing, zodat er geen spanning terug kan lopen, alleen dat t als uitgang dient. En die hang je dan over Linker en Rechter kabel van de richtingaanwijzer. Notabene hang je het aan je mistlampen, knipperen die mee.

Maar het kastje is vaak simpel en is makkelijk aan te passen, wil je echt af van de diodes kun je ook een 2 polig relais plaatsen. In rust kan de spanning nooit bij L of R komen alleen als die geactiveerd wordt.
Ik heb mijn interieur verlichting heel eenvoudig aangesloten. Heb een relais geplaatst op die uitgaande lijn. Daarop heb ik de massa van de deur geplaatst. Als ik open klik (gaan de richtingaanwijzers 2x knipperen). De deur wordt nu zogenaamd 2x geopend (het relais fungeert als deur), waardoor interieur verlichting reageert en gaat branden. De tijd hoe lang de deur open is maakt niet uit voor de vertraagde interieurverlichting. De elektronica wordt alleen getriggerd en het bijladen van de condensator gaat via de 12v constante lijn. Dus altijd die 15~20 seconden. (veel aftermarket setjes voor interieur verlichting werken anders)
Hij gaat ook branden bij het afsluiten van t portier, maar dat is niet zo een ramp. Je stapt uit en dan gaan ze ook branden en meestal klik je redelijk snel op afsluiten. Je wilt die mechanische klik horen als bevestiging.

Moderators: Jerry Stam