Gisteren radio ingebouwd, vandaag accu-leeg en dus niet starten.(probleem liijkt groter te zijn)

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2011 15:56 #1088984 door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Gisteren heb ik een radio ingebouwd in mijn 764 "Kan Harder Toch"
Wat geluid om je heen is wel zo fijn!
Vandaag..moest ik hem naar het keurstation brengen, dus,deur losmaken, en het valt me al op dat de CV niks doet en de rest van de deuren opslot blijven...hmmz.
Sleutel in het contact, alles gaat wel mooi aan, logotjes gaan goed branden en hij gloeit voor, klaar met gloeien, en starten maar..."wheeeww...whewww...dood"Logotjes branden nu ook niet zo vel niet meer...accu dus leeg..
Wagen ernaast en maar start-kabels erbij, daarmee was ie zomaar gestart.
Maar..nu..ik ga ervanuit dat er een verband is tussen de nieuw geplaatste radio en de lege accu..
De radio is aftermarket (sony o.i.d) en is aangesloten "zoals het hoort".
Heel simpel:
GEEL 12V+ Memory aan de constante aansluiting van de Volvo kabels.ROOD 12v+ Contact aan, aan de aansluiting van de Volvo kabel op "contact aan".ZWART GROUND, aan de massa (zwarte kabel)
Even getest door contact aan te doen: Jup! radio gaat aan en ook weer uit als je de sleutel eruit haalt.
De 2 voorste speakers aan gesloten, de achterste op dit moment niet (geen verloopje voor nog...)
Dr komt geluid uit de radio :)
Lijkt me dus goed aangesloten, maar  toch..accu leeg??
Zou de memory van de radio zoveel zuipen?
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2011 17:09 #1330016 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic lekstroompje?
Misschien ergens een lekstroompje of blijft de verlichting branden van de radio zoals ik laatst had bij inbouw van een cheapo radio in een SAAB ( ja ik ga wel eens vreemd) omdat ik  weer eens iets verkeerd had verbonden (altijd oorlog met draadjes) Je kunt bijvoorbeeld een draad zoeken die geschakeld stroom geeft, bijvoorbeeld van de verlichting van de aansteker. Die zit immers in de buurt. Dan weet je zeker dat er geen stroom lekt toch?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2011 16:18 #1330158 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Verwijderd.
De radio gaat wel volledig uit...niks blijft branden enzo.
Ik heb de radio er maar weer uitgehaald.
Accu was alweer leeg.
Groeten,Gerben

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2011 20:13 #1330329 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Andere radio getest?
Heb je al met een andere radio getest?
Anders even met de radio verwijderbaar even aansluiten en op contact, contact uit en afkoppelen. Misschien dat er door een lekstroompje een relais blijft hangen. (Had ik bij de 480, koste me ook de accu in 1 weekend)
Een mindere accu in de wagen kan hier overigens niet goed tegen, terwijl ie zonder radio het net aan wel doet)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2011 23:35 #1330380 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Erger
Nou....het probleem lijkt "groter" te zijn..
Zelfs nu met de radio eruit..is iedere keer de accu leeg.
Even accu pool losgehaald, en bij het terugplaatsen zie je het duidelijke "vonken"..maar Alles staat uit...contact uit..lichten uit..echt alles is uit..en de radio is verwijderd..
Even een AMP meter ertussen gestoken: Hij trekt, met echt ALLes uit, een kleine (0.9) ampere...
Best nog wel veel...geen wonder dat de accu leeg is.
Maarja..wat trekt dit? alles staat uit....
Ergens een lekstroom dus.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 06:52 #1330387 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dynamo
Koppel je dynamo eens los.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 08:49 #1330399 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kieken

volvo-henk schreef : Koppel je dynamo eens los.

<div class="content">Zal ik strakkies eens doen.
Groeten,Gerben</div>

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 08:57 #1330400 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic check and double check
Gerben, ik heb destijds het volgende stappenplan gebruikt:
 1) Controleer of er geen verbruikers aan hebben gestaan die eigenlijk uit hadden moeten zijn.Denk aan:-interieur licht-gps-laders voor telefoon /ipod / carkit-alarm-stadslichten-kofferbak licht ( blijft soms wel eens branden)
2) controleer de accu met een voltmeter.Met de motor uit Zet de meter op Volt en houd de pennen van de meter op de accu (+ op +, - op -). Lees de spanning. Een volle accu is ergens rond de 12,8 Volt. Een niet zo volle accu ca. 11,5.  Een defecte accu geeft iets van 10 Volt. Een lege accu minder dan 8.
Start de motor. De meter geeft nu zo'n 13,8 Volt als het goed is. Verhoog het toerental tot boven 1500 toeren. De meter moet nu zo'n 14,4 geven. Krijg je lagere waarden,  meet dan ook het spanningsverschil tussen plus op de dynamo en de plus op de accu. Bij te groot verschil zit er een kink in de kabel en is het verstandig de bedrading te bekijken. Denk daarbij ook aan de accuklem zelf. Een dikke accuklem kan voor extra weerstand zorgen, waardoor je accu minder snel wprdt opgeladen.Is het verschil in spanning niet groot, (maar lage spanning op de dynamo en accu) dan kan de dynamo of spanningsregelaar hiervan kapot zijn. Dat kun je het best nog even controleren door direct de spanning op de dynamo te meten. Een goede dynamo geeft ongeveer 14,4 V. Daarmee is je accu in een kleine 45 minuten opgeladen.Een niet zo goede dynamo geeft ongeveer 13,8V. Daarmee duurt het opladen van de accu ongeveer anderhalf uur.Kom je daaronder, dan kun je toch wel gaan spreken van een slechte dynamo.
3) Als je de auto hebt weggezet met een volle accu, en er zijn geen duidelijk boosdoeners (zie stap 1), en je accu is niet versleten (stap 2) , dan kan een lekstroom de oorzaak zijn.
De zoektocht naar een lekstroom kun je uitvoeren met behulp van dezelfde voltmeter als in stap 2, maar als extra heb je een weerstand nodig (een ampère meter werkt niet waarschijnlijk zie hieronder). Het makkelijkst rekenen is het met een weerstand van 1 Ohm, bovendien schijnt dat beter voor de resultaten te zijn. Bijvoorbeeld een 1 Ohm, 10W weerstand gekocht (kostte 1 euro bij de plaatselijke elektronicazaak).
Denk aan de radiocode Zet de weerstand tussen de accupool en de accuklem en meet de spanning over de weerstand: 1 van de pennen op de accupool, de andere op de accuklem (je moet de accuklem dus loshalen van de accupool, vandaar de radiocode).
De stroom bereken je als volgt: stroom= spanning / weerstand. Bij gebruik van en weerstand van 1 Ohm, betekent een meting van 0,1V een lekstroom van 0,1 A.Een normale lekstroom (verliesstroom) zou zo'n 0,015- 0,03 Ampere zijn. Dat zijn het klokje, de radiozenders en de cv/alarm. Is dit hoger dan zo'n 0,04 Ampere kun je op zoek gaan naar de lekstroom. Trek nu één voor één de zekeringen uit de zekeringdoos. Zit er een losse kabel met zwevende zekering ergens op de plusklem vastgemaakt, begin bij deze zekering. Op het moment dat de meter flink zakt heb je in ieder geval de groep te pakken waar de lekstroom zit.
Succes!
PSWaarom werkt een ampère meter in een (el cheapo) multimeter misschien niet om lekstroom te meten?Het meten van de lekstromen met een goedkope multimeter op Ampère werkt waarschijnlijk niet. Een goedkope multimeter kan een behoorlijk hoge inwendige weerstand hebben op het ampère bereik. Helemaal op de lage bereiken (mA). 100 ohm is geen uitzondering. Dat betekent dat je 100 ohm in serie zet met je accu. De accu kan dus geen stroom meer leveren en niets doet het meer.Dat kun je controleren door wanneer je tussen de accupool en de accuklem de meter op ampère hebt gezet, proberen het interieurlicht aan te doen. Dat werkt waarschijnlijk niet omdat de interne weerstand van de meter te hoog is.Als je een profi meter hebt (vb FLuke) dan zul je deze problemen (waarschijnlijk) niet hebben. Een mooie test kan de binnenverlichting zijn.
Als het geen lekstroom is, en je accu toch leeg gaat en ook de dynamo goed is, kijk dan even naar de plus en de massakabels

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 14:05 #1330453 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het zit er toch wel in dat
Het zit er toch wel in dat het iets met de radio te maken heeft en dat je bij het monteren iets gedaan hebt wat nu een beetje stroom trekt.
Eerste verdachte lijkt dan toch iets zoals het lampje van het dashboardkastje...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 14:07 #1330455 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kabels
Stoelverwarming haal die eens los en meet het dan nog n keer, want wat volgens mij zat de bijrijders stoel niet aangesloten op de stoel verwarming, mischien maakt die wat sluiting waardoor hij je accu leeg trekt.

Tom.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC