90(0) type buitentemperatuurmeter omschakelbaar?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2011 20:29 #1308428
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oooow
Hallo Gerben
Misschien dat je dan ook even kunt kijken wat dat schakeldraadje precies schakelt en of een dergelijke schakeling ook te realiseren is voor de digitale buitentemperatuurmeter uit de 90(0)?
groetjes
Mathy (die graag twee sensoren op z'n meter aan wil sluiten)
Misschien dat je dan ook even kunt kijken wat dat schakeldraadje precies schakelt en of een dergelijke schakeling ook te realiseren is voor de digitale buitentemperatuurmeter uit de 90(0)?
groetjes
Mathy (die graag twee sensoren op z'n meter aan wil sluiten)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2011 22:10 #1308391
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Dat kan hoor Mathy,
Hallo Mathy,
Om een schakelsysteempje te maken voor het aansluiten van 2 sensoren is niet zo moeilijk.
Dat kan ik nu ook wel realiseren.
Als je dan op een knoppie drukt geeft ie bv de temperatuur binnen aan, of exact andersom, buiten aan.
Dan krijg je dus ook 1 schakeldraad, en moet je ergens een knoppie infrommelen om te schakelen.
Dat valt wel te realiseren, zelfs analoog valt dat te doen met een setje relais
Groeten,Gerben
Om een schakelsysteempje te maken voor het aansluiten van 2 sensoren is niet zo moeilijk.
Dat kan ik nu ook wel realiseren.
Als je dan op een knoppie drukt geeft ie bv de temperatuur binnen aan, of exact andersom, buiten aan.
Dan krijg je dus ook 1 schakeldraad, en moet je ergens een knoppie infrommelen om te schakelen.
Dat valt wel te realiseren, zelfs analoog valt dat te doen met een setje relais

Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2011 22:16 #1308416
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic onder spanning
Hallo Gerben
In mijn auto is het zo, dat het altijd even duurt voor de temperatuur aangegeven wordt. Ik denk dan ook, dat als je "gewoon" de zaak omschakelt, je bij iedere omschakeling even moet wachten voor de temperatuur aangegeven wordt. En dat wil ik eigenlijk niet. Lijkt me voor de veiligheid op de weg ook niet bevorderlijk. Ik vermoed dat bij het oude type meter, dat dus standaard voorbereid is voor twee sensoren, beide sensoren continu "onder spanning" staan. Anders hoef je van beide sensoren in totaal maar drie draadjes aan te sluiten. En ik meen gezien te hebben (op deze of een andere site) dat beide sensoren ieder met twee draadjes vast zitten.
groetjes
Mathy
In mijn auto is het zo, dat het altijd even duurt voor de temperatuur aangegeven wordt. Ik denk dan ook, dat als je "gewoon" de zaak omschakelt, je bij iedere omschakeling even moet wachten voor de temperatuur aangegeven wordt. En dat wil ik eigenlijk niet. Lijkt me voor de veiligheid op de weg ook niet bevorderlijk. Ik vermoed dat bij het oude type meter, dat dus standaard voorbereid is voor twee sensoren, beide sensoren continu "onder spanning" staan. Anders hoef je van beide sensoren in totaal maar drie draadjes aan te sluiten. En ik meen gezien te hebben (op deze of een andere site) dat beide sensoren ieder met twee draadjes vast zitten.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2011 22:20 #1308417
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
Volgens mij hoeft dat niet zo te zijn, dat je moet wachten. Die wachttijd is volgens mij om de driver van de LCD display te laten opstarten nadat je het contact hebt omgedraaid en de meter spanning krijgt. Als je de spanning er gewoon op laat staan op moment van overschakelen van binnen naar buiten of omgekeerd dan denk ik dat je er geen last van hebt. Ik zou het misschien wel eens kunnen proberen, als ik tijd (en ook een beetje zin) heb.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2011 22:25 #1308420
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Stabilisatie
Hoi Mathy,
Dat is zo, het is 'gestabiliseerd' zodat het niet constant op en neer stuiterd als de temperatuur eventjes veranderd, of de snelheid van de wagen en de wind - temperatuur - veranderd.
Deze 'stabilisatie' is wel aan te passen of te verwijderen zodat hij sneller schakelt.
Zelf vind ik opzich de snelheid bij wissellen nog best rap.
Zoals Henk ook al zegt, duurt het alleen even bij opstarten en is daarna gewoon oke.
Ook als ik even met een los metertje hier een instelbare weerstand erop zet en eraan draai, reageert hij echt meteen zonder vertraging en geeft de 'temperatuur' aan
Wat ook mogelijk is, is de 'stabilisatie' tijdens het wisselen /drukken op het knopje/ even te onderbreken en er daarna weer op te zetten.
Dan zou die razendsnel moeten schakelen en de 'temperatuur' stabiel moeten weergeven.
Vergt wel een hoop gepruts....
Groeten,Gerben
Dat is zo, het is 'gestabiliseerd' zodat het niet constant op en neer stuiterd als de temperatuur eventjes veranderd, of de snelheid van de wagen en de wind - temperatuur - veranderd.
Deze 'stabilisatie' is wel aan te passen of te verwijderen zodat hij sneller schakelt.
Zelf vind ik opzich de snelheid bij wissellen nog best rap.
Zoals Henk ook al zegt, duurt het alleen even bij opstarten en is daarna gewoon oke.
Ook als ik even met een los metertje hier een instelbare weerstand erop zet en eraan draai, reageert hij echt meteen zonder vertraging en geeft de 'temperatuur' aan
Wat ook mogelijk is, is de 'stabilisatie' tijdens het wisselen /drukken op het knopje/ even te onderbreken en er daarna weer op te zetten.
Dan zou die razendsnel moeten schakelen en de 'temperatuur' stabiel moeten weergeven.
Vergt wel een hoop gepruts....
Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2011 22:34 #1308424
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Uitproberen
Hallo Gerben
Als dat schakelen niet zorgt voor vertraging, zou ik niet kiezen voor "uitschakeling van de stabilisatie". Misschien dat we het gewoon eens moeten proberen met alleen een omschakeling van de sensoren.
BTW weet iemand waar de binnentemperatuursensor zit, als ie er zit?
groetjes
Mathy (die vermoedt dat de inbouw in z'n auto, zoals altijd, wel eens wat tijd zou kunnen vergen)
Als dat schakelen niet zorgt voor vertraging, zou ik niet kiezen voor "uitschakeling van de stabilisatie". Misschien dat we het gewoon eens moeten proberen met alleen een omschakeling van de sensoren.
BTW weet iemand waar de binnentemperatuursensor zit, als ie er zit?
groetjes
Mathy (die vermoedt dat de inbouw in z'n auto, zoals altijd, wel eens wat tijd zou kunnen vergen)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2011 22:34 #1085806
door Mathy van Nisselroy
90(0) type buitentemperatuurmeter omschakelbaar? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Om <a href="/node/36670" target="_blank">dit draadje</a> niet langer te vervuilen, heb ik onderstaande discussie uit het originele draadje verhuisd. (Het gaat bij het originele draadje om een advertentie, het kan dus zijn dat die al verdwenen is op het moment dat je dit leest.)
In het originele draadje biedt gerrieberrie aan, dat hij wil kijken naar Dirk342's digitale buitentemperatuurmeter van het type dat in de 700 tellerbak past. Hierop reageer ik met de volgende vraag (zie eerste posting hieronder).
groetjes
Mathy
Om <a href="/node/36670" target="_blank">dit draadje</a> niet langer te vervuilen, heb ik onderstaande discussie uit het originele draadje verhuisd. (Het gaat bij het originele draadje om een advertentie, het kan dus zijn dat die al verdwenen is op het moment dat je dit leest.)
In het originele draadje biedt gerrieberrie aan, dat hij wil kijken naar Dirk342's digitale buitentemperatuurmeter van het type dat in de 700 tellerbak past. Hierop reageer ik met de volgende vraag (zie eerste posting hieronder).
groetjes
Mathy
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2011 22:39 #1308426
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Simpel
Hoi Mathy,
Heb je al een idee hoe dit te gaan fixen? of moet ik even een mega simpel circuitje tekenen met goedkoop verkrijgbare relaitjes?
Dan is het zo te doen.
Ik denk dat de snelheid best goed zal zijn.
Volgens mij zit die temperatuursensor in je binnenverlichtingsunit verstopt als ie er al zit
Zijn die sensoren trouwens nog nieuw verkrijgbaar?
Groeten,Gerben
Heb je al een idee hoe dit te gaan fixen? of moet ik even een mega simpel circuitje tekenen met goedkoop verkrijgbare relaitjes?
Dan is het zo te doen.
Ik denk dat de snelheid best goed zal zijn.
Volgens mij zit die temperatuursensor in je binnenverlichtingsunit verstopt als ie er al zit

Zijn die sensoren trouwens nog nieuw verkrijgbaar?
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2011 22:45 #1308429
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Testje
Hoeft toch niet met relais, maar kan met gewoon dubbelpolig schakelaartje toch ? Sensoren zijn verkrijgbaar voor nog geen 15 euro, die in de luchthapper buiten zitten in ieder geval. Ik heb eentje liggen met LCD rot, als ik 2 instelbare potmeters en een schakelaartje gebruik lijkt me dit heel simpel te testen. Weet alleen niet wanneer ik er tijd voor heb.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2011 22:49 #1308431
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Dat kan
Hoi Henk,
Je kan het inderdaad ook met een dubbelpolige schakelaar doen.
Maar Mathy had het over een(1) enkele schakeldraad naar een knopje, daar hou ik dus rekening mee met het 'relais idee'
Ik kan natuurlijk ook een printplaatje maken met een digitale schakeling..
Ik heb hier ook een tempmetertje liggen, en instelbare metertjes..heb al zitten spelen..dat gaat nog best rap.
(Wel een 700 dash-inbouw metertje, met origineel maar 1 temp aansluiting)
Valt me nog best mee, 15 euro voor die sensortjes.
Misschien ook maar eentje erbij kopen en binnen in inbouwen en een schakel systeempje in elkaar prutsen
Groeten,Gerben
PS>Mathy, volgens mij staat de volgorde van de teksten niet helemaal in goede orde...jouw vraag..waar het mee begint...staat onderaan?
Je kan het inderdaad ook met een dubbelpolige schakelaar doen.
Maar Mathy had het over een(1) enkele schakeldraad naar een knopje, daar hou ik dus rekening mee met het 'relais idee'
Ik kan natuurlijk ook een printplaatje maken met een digitale schakeling..

Ik heb hier ook een tempmetertje liggen, en instelbare metertjes..heb al zitten spelen..dat gaat nog best rap.
(Wel een 700 dash-inbouw metertje, met origineel maar 1 temp aansluiting)
Valt me nog best mee, 15 euro voor die sensortjes.
Misschien ook maar eentje erbij kopen en binnen in inbouwen en een schakel systeempje in elkaar prutsen

Groeten,Gerben
PS>Mathy, volgens mij staat de volgorde van de teksten niet helemaal in goede orde...jouw vraag..waar het mee begint...staat onderaan?
Moderators: Jerry Stam