Rare massa storing, gelukkig opgelost :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 17:38 #1085041 door V700 register
Rare massa storing, gelukkig opgelost :) is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Zoals jullie wel weten ben ik lekker bezig met de 760 diesel van me.  Nu even een rare massa storing en wellicht weten jullie raad.  Na eerst de motorkabel van de week geheel vernieuwd te hebben, inclusief alle accukabels van en naar het blok toe en carrosserie, deed mijn dashboard het nog niet helemaal.
Rechts onder bij de A-stijl zit een massa verzamelpunt en hier ergens gaat iets niet goed.  Wat gebeurt er, als je de auto op contact zet, brand alleen het turbo-overdruklampje.  Verder geheel niets.  Brandstofmeter gaat ook niet omhoog, gewoon helemaal niets.  Start je deauto vervolgens, blijven alle meters dood in de hoek liggen.  Dit betreft dan de brandstofmeter, temperatuurmeter en oliedrukmeter.  Als je nu rechts alle massa contacten verwijderd en vervolgens opnieuw terugplaatst werken ineens alle meters weer.  Echter, bij het contact afzetten en opnieuw starten heb je wederom geen enkele meter.  Als de meters werken ook de voorgloeilamp en het handremverklikkerlampje en het kapotte lampdetectielampje.
Geen acculamp, olielamp, gordellamp, whatever, is allemaal uit.  Zet je nu de verlichting aan dan zie je het verlichtingscontrolelampje (groen) branden, bij groot licht komt het blauwe lampje erbij.  Knipperlichten links en rechts doen het gewoon.
Ik dacht slim te zijn en eens eerst te kijken als ik de auto liet lopen, zonder deze 8 massastekkers erop en een goede massakabel gemaakt te hebben om te zien welke kabel van het dashboard is, dus per stuk goede massa aan die kabels knopen en dan zou mijn meters uit moeten slaan.  Helaas gebeurt dit dus niet, pas als je er een stel tegen elkaar houd springen de meters weer aan.  Waar moet ik dit in zoeken ?  Als je de massakabels zoals nu gemonteerd loshaalt en er 1 voor 1 weer opdrukt is het een geklikker van relais daaronder van heb ik jouw daar, tot dat alle kabels gemonteerd zijn en dan is het muisstil uit die hoek.  Het zijn (uiteraard) allemaal zwarte kabels en er zit er eentje wit/zwarte tussen.
Wie heeft er voor mij de oplossing om dit aan te pakken ?  Ook denk ik dus dat het dashboard meerdere massa's nodig heeft als alleen deze.  Waar zitten de massapunten op de aansluitconnectors van het dashboard ?  Het betreft een Yazaki klok uit 1983.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 17:42 #1303085 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Links onder en onder kap
Links onder bij de A-stijl zitten ook nog wat massapunten en kabels.
(Bij mij iniedergeval wel)
Dus niet alleen aan de rechterkant kijken...
Misschien het checken waard?
Verder, heb je een massa kabel naar je schutbord lopen?
Bij mij is ooit de massakabel naar het schutbord 'gebroken'
Motor liep slecht, en het dashboard was totaal dood.Meters bleven plat.
Alleen het icoontje van de verlichting deed het, meer niet.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 18:14 #1303087 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bruin
zorgt de bruine kabel van de snelheidsmeter niet voor de gehele massa?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 20:34 #1303115 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic euh

gerryberrie schreef : Links onder bij de A-stijl zitten ook nog wat massapunten en kabels.
(Bij mij iniedergeval wel)
Groeten,Gerben

Bij mij zit er links totaal niets aan massapunten.  Het enigste gezamenlijke massapunt wat ik zie zit dus rechtsonder.  Heb al overal lopen zoeken naar massapunten maar kan dus nergens iets vinden, behalve degene die ik al gevonden heb.
Loopt verder geen massakabel van het blok naar het schutbord toe.  Niet dat het veel uit zal maken, maar dit is wel een diesel overigens.

@Henk, dar dacht ik dus ook maar die massa is schijnbaar alleen maar voor de kmteller, anders kan ik het niet verklaren dat de meters het wel gaan doen als ik met dat massapunt aan het rommelen ben.  Vind het alleen raar dat de meters dan wel, dan niet werken als je met die stekkers klungelt.  En als het dan werkt, dat het niet blijft doen als je de auto van een weer op contact zet / start.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 22:23 #1303130 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic massa
Heb je gemeten op de massa rail onderkant zekeringkast?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2011 08:06 #1303166 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zit
daar ook een massarail dan ?  Bedankt voor de tip, zal of straks en anders van de week even kijken / meten.  Word vervolgd dus.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2011 09:16 #1303175 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic massakabel blok
Dirk er moet wel een massakabel tussen het blok en het schutbord zitten, meestal naar een van de 3 schroeven van de paravent ( aannemende dat je hebt op een 760)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2011 09:27 #1303176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic massapunt
Maakt je massapunt op de A-stijl wel goed massa met de carosserie ? Anders gaat de stroom wanhopig massa zoeken via de andere massakabels door je gehele circuit. Krijg je raadselachtige storingen.
Bij mijn 945 tdic heb je overigens aan beide zijden op de A-stijl massa punten op de carosserie. En 1 bij de achterlichten linksachter.
Mvg, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2011 09:43 #1303179 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OK
@ Ries, er zit dus geen kabel tussen blok en parafan in.  Zal deze er eerst eens tussen hangen.  Wel zijn, zoals al gezegd, alle accukabels + en - compleet vernieuwd en ligt er een dikke kabel aan de motor en aan de carrosserie met een goed massapunt. Gaat idd over een 760 (diesel)
@ Rolf, als ik op de contacten R.O. bij de A-stijl een goede massa zet, rechtstreeks van de accu af, geeft dit geen verbetering.  Aan / bij de linker A-stijl nergens geen massapunt te vinden. L.A. idd ook een massapunt.
Ik las zojuist dat er een massapunt onder de zekeringkast zit ?  Wie kan dit bevestigen of ontkennen ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2011 18:31 #1303214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic RELAIS
Draai de zekeringkast maar eens om. Kijk naar een relais en volg de zwarte massa kabel van dat relais.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC