Vermogen van de blower / kachelmotor

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 20:41 #1296293 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee

John_H schreef : Ziet er bruikbaar uit, maar hoe weet je of een kachelkraan (gebruikaanwijzing Hot frog) openstaat bij een klimaatcontrole systeem?

Nee, staat niet open als je geen maatregelen neemt... Werkt namelijk op vacuum met elektrische aansturing. Als de auto niet op contact staat heb je die aansturing niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 20:55 #1296295 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vermogen klachelmotor

gerryberrie schreef : Geen idee echt hoeveel Amps die trekt, maar zal denk ik rond de 5A liggen.
Een forse mega motor is het niet, en 60 wattjes zijn meer dan genoeg.
Groeten,Gerben

Dus meer dan 10A zal die kachelmotor niet trekken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 21:07 #1296297 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Lang niet
Meer dan 10A zal die zeker niet trekken

Hij zal niet eens 10A trekken.
Ik denk maximaal 8A

Maar zoals gezegd : zekerweten doe ik het niet.
Daarom kan je het beste er even een A meter tussen zetten.

Dan weet je het zeker.

Maar het lijkt me stug dat ie meer dan 10A zal trekken.

Groeten,
Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 08:56 #1296331 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vermogen hotfrog?
Welk vermogen trekt de hotfrog zelf?  Ik heb begrepen dat het op 220 werkt. Verwarmt de hotfrog inderdaad de motor in 45 minuten? Je kunt de hotfrog in 2 richtingen aansuiten afhankelijk wat je eerst wilt voorverwarmen, interieur of motor.Welke heb je gekozen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 10:55 #1296341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hotfrog
Ik heb de hotfrog met 80 graden thermostaat. Hij is zo aangesloten dat ie eerst het blok en dan de kachelradiateur verwarmd. Het duurt zo'n 45 tot 60 minuten voor alles warm is. (80 graden). Er bestaat ook een 50 graden uitvoering, die is bedoeld voor landen waar je de motor permanent op temperatuur wilt houden en niet als "voorverwarmer" zoals de 80 graden uitvoering.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 11:31 #1296344 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic omdraaien
Misschien een idee om de frog om te draaien.
De kachel radiator vraagt maar beperkte capaciteit, na de kachelradiator komt dan eerst de kop aan de beurt. Dat is het belangrijkste voor de start, daarna pas het blok.
Wanneer de kachelradiator snel op temperatuur is zal deze snel warmte uitstralen en voor luchtstijging zorgen, de warme lucht komt op je voorruit terecht  en zorgt vast voor ontdooing. De blower kun je na start direct vol aanzetten. Aangezien het systeem dan al op temperatuur is is het ook zo warm in de auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 11:35 #1296347 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic omdraaien
Ik heb er ook al aan zitten te denken ja. Misschien ga ik het wel doen ook. Ik zoek nu eerst even een omvormertje wat van 220v een 12v gelijkstroom maakt. iemand een tip misschien?
 
O ja, ik heb het schema van de kachelmotor/schakelaar gisteren even bekeken maar dat is nogal vaag ( ouwe meuk in een oud boek). Is de kachelmotor plus of massa geregeld? Komt er een plus de schakelaar in?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 12:59 #1296352 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic aansluiting blower
vanaf blower naar aarde: zwart met een aftakking van zwart/wit naar het weerstandblokje.
vanaf blower naar weerstandblokje rood/witvoor plus.
Op de rood/witte draad kun je ingrijpen voor externe plus.
De schakelaar is niet belangrijk.
Het weerstandblokje staat met verschillende draden verbonden met de selectie schakelaar om de gewenste schakelweerstanden te kijgen voor stand 1 t/m 4.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 14:01 #1296359 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank!
Helemaal top. Hartelijk dank voor deze info. Betekend dat dan ook, dat als ik de blower zo van spanning voorzie als jij net schreef, ik de schakelaar ook kan blijven gebruiken als de spanning van de externe bron komt? of draait de blower op volle snelheid als ie extern gevoed wordt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 16:46 #1296377 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic volle snelheid
De weerstand komt er dan nl niet tussen.
Ik heb even geen schema bij de hand. Ik verwacht op het weerstandblokje ook een rode draad. Wanneer je deze pakt dan heb je controle met de schakelaar. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD