Mistlampen bij stadslicht laten branden (opgelost)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 20:15 #1083926 door V700 register
Onlangs heeft Dutman bij mij de mistlampen aangesloten. Waarvoor nogmaals dank. Dit is alles goed aangesloten. De mistlampen kunnen alleen aan bij ingeschakeld dimlicht en grootlicht. Nu wil ik ze eigenlijk ook laten branden bij alleen stadslicht. Kan ik dit voor elkaar krijgen door alleen een draadje te verwisselen? Het is aangesloten met relais en volgens origineel Volvo. Ik heb géén dagrijverrlichting.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 08:10 #1294871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mag niet
het zal vast en zeker kunnen maar hoe weet ik ook niet.
Hou er wel rekening mee dat Ome agent je hiervoor gaat bekeuren. Het is nl. niet toegestaan om mistlicht te voeren met stadslicht.
Zoals jij het omschrijft zal het mistlicht altijd blijven branden omdat het stadslicht ook altijd brandt. (ook bij dim en grootlicht)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 09:45 #1294878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mistlamp

ruspek schreef : het zal vast en zeker kunnen maar hoe weet ik ook niet.
Hou er wel rekening mee dat Ome agent je hiervoor gaat bekeuren. Het is nl. niet toegestaan om mistlicht te voeren met stadslicht.
Zoals jij het omschrijft zal het mistlicht altijd blijven branden omdat het stadslicht ook altijd brandt. (ook bij dim en grootlicht)

Dat is welzeker toegestaan! Tenminste voor de keuring. Misschien dat je niet op deze manier mag rijden. Je kunt natuurlijk ook te bang zijn!  Mijn Astra van 2001 heeft het ook op deze manier. En de Actros vrachtauto (2010) waar ik op rij heeft het ook op deze manier. Misschien dat het in Zweden niet is toegestaan.
Iemand nog een tip?

745 GLE, B230F, 1988, USA. Handgeschakelde 5-bak (geen knopje op de pook).
LH Jetronic 2.2. 390.000km.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 13:31 #1294898 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Licht
Hallo Volvisti
Volgens mij mochten mistlampen vroeger alleen branden in combinatie met dimlicht, maar mag het tegenwoordig ook met de stadslichten.  In combinatie met grootlicht lijkt me niet handig.  Grootlicht + mist = felverlichte "muur".
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 13:57 #1294902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch niet

willemvAnbenthem schreef : Dat is welzeker toegestaan!

Neen, het is NIET toegestaan met mistlichten te rijden als de weersomstandigehden hiertoe geen aanleiding geven.

willemvAnbenthem schreef : Tenminste voor de keuring.

Ja, dan wel natuurlijk, omdat ze het moeten doen.
Ik heb ook een Astra G gehad, die had ook lampen in de onderbumper maar ik heb er verstralers in laten zetten en die mag je formeel wel voeren overdag, maar dan alleen in combinatie met dimlicht.
Mistlampen met de aanduiding F of B in het glas die branden als het niet nodig is, kosten je 90 euro.
Dagrijverlichting is geen mistlicht en dagrijverlichting mag niet in combinatie met stadslicht of verlichting aan de acterzijde en moeten dimmen als je stad/dimlicht gaat voeren.

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 16:47 #1294940 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Voordeel
Voordeel van de 940 is wel dat niemand doorheeft dat je met mistlampen aanrijdt. (zelfs eigenaren rijden er onbedoeld wel eens mee rond). Ze zitten immers in de koplamp en zijn niet zo fel en al helemaal niet verblindend.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 20:07 #1294976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mistlampen en grootlicht

Mathy schreef : Hallo Volvisti
Volgens mij mochten mistlampen vroeger alleen branden in combinatie met dimlicht, maar mag het tegenwoordig ook met de stadslichten.  In combinatie met grootlicht lijkt me niet handig.  Grootlicht + mist = felverlichte "muur".
groetjes
Mathy

Met grootlicht ook toegestaan. Nog nooit meegemaakt in een auto dat ze bij grootlicht automatisch uitgaan

745 GLE, B230F, 1988, USA. Handgeschakelde 5-bak (geen knopje op de pook).
LH Jetronic 2.2. 390.000km.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 20:11 #1294978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mistlamp
Maar goed, met stadslicht mag technisch dus wel, alleen mag je er niet op deze manier gebruik van maken.
Maar dit onderwerp gaat een eigen leven leiden.Weet iemand hoe ik ze ook op het stadslicht aan het branden krijg?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 20:38 #1294983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet helemaal.
Met stadslicht mag inderdaad, technisch gezien, omdat per 1 april 2008 is gewijzigd in de regelgeving, dat je dimlicht verblindend kan werken en daarom, in situaties waar mistlampen nodig zijn, dus uit mogen.Bij dag en situaties waar het zicht op geen nekele wijze beperkt is, mag het dus nog steeds niet.Verstralers wel.

willemvAnbenthem schreef : Weet iemand hoe ik ze ook op het stadslicht aan het branden krijg?

Ja, relais aan laten sturen door het stadslicht.Laat je de stuurstroom ook nog lopen door een relais wat opent als je dimlicht aan zet, ben je er.twee relais dus, per kant.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 22:52 #1294991 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Mist
Hallo Willem

willemvAnbenthem schreef : Met grootlicht ook toegestaan.

Je hebt alleen niks aan grootlicht bij mist, want je verlicht de mist zo sterk, dat het lijkt of er een witte muur voor je auto staat.

willemvAnbenthem schreef : Nog nooit meegemaakt in een auto dat ze bij grootlicht automatisch uitgaan.

Ik heb het al bij verschillende andere auto's (lees: niet-Volvo's) gezien.  En op m'n eigen auto (945 GLE modeljaar 1991).
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC