Jajaj ook maar eens de km teller etc.
- V700 register
- Nieuw lid
-
VDO Teller

Na vandaag op APK geweest te zijn (ivm versleten remslangen voor nu goedgekeurd .
Rijdt je weer vrolijk naar huis en blijk je geen km vooruit te gaan volgens de teller, zowel de dagteller als de km teller doen niets meer.
De klok er al uitgehaald maar nog niet open , nu zie ik wel op het print van de klok staan een - en een + teken , kan ik daarna nu gewoon 12 v op zetten en zou dan de teller gaan lopen , zou wel er makkelijk zijn om zo te teller na te kijken , hij krijgt toch ook nog ergens een signaal van de achterassensor .
Hoe kan ik dit signaal dan simuleren en waar dan aan te sluiten?
De kmteller zelf nog niet open gemaakt (tandwieltjes) dit wel eens eerder gedaan en toen sneuvelde de wijzer .

D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Als je 12V erop zet gaat de teller niet lopen, daar komt spanning op te staan als je je contactsleutel omdraait.Om dus de 'apparatuur' van spanning te voorzien.
Druk jij op de 'reset' knop van de dagteller terwijl je rijdt?Dit beschadigd het tandwieltje, alleen resetten als je stilstaat!
Geef hij wel snelheid aan? zoja, dan is er met de sensor op je as niks aan de hand.Geeft ie geen snelheid aan? check dan even je foutcodes, je ECU gebruikt het snelheidssignaal namelijjk ook.Ontbreekt die dan geeeft ie een foutcode aan.
Tandwieltje is er trouwens niet al te moeilijk ut te halen.
Wil je oefenen? ik heb hier nog een km teller met kapot tandwieltje.Dit wil ik je wel kostenloos toesturen. dan kan je alle kanten op.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Deze 740 heeft geen ECU., reset onder rijden had ik al eens gelezen doe ik dus ook niet .
Maar net even in de nog ongeopende teller gepriegelt met een dunne schroevedraaier en daarbij het zwarte tandwiel wat tegen het grote witte tandwiel aan zit op het motortje en (als je de tellers kent weet je wat ik bedoel) dit zwart tandwiel een paar plaatsen doorgeschoven en dan zie ik zowel de dagteller op lopen en na 1 km dagteller loopt ook de gewone kmteller door naar devolgen km stand.
Lijkt er dus op dat de tandwielen goed zijn , mogelijk dat dan het motortje wat de tandwielen aandrijft niets doet .
Vandaar dat ik nu eigenlijk spanning op het motortje wil gaan zetten , maar waar ?

- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Wat kan zijn is dat er een tandje van het wiel is afgebroken waardoor hij op een gegeven moment niet meer door het motortje word aangedreven, duw je hem nu met de schroevendraaier, gaat hij voorbij dat punt en word hij weer aangedreven.Totdat bij het motortje dat punt weer voorbij komt en hij niet meer aangedreven wordt.
Met de schroevendraaier zal hij het in deze situatie dus altijd doen, omdat je hem voorbij dat punt duwt.
Je kunt er niet zomaar 12V op zetten dat hij gaat lopen.Hij zal pas gaan lopen bij een frequentie, die word gegenereerd door de sensor op je as.
Hoe hoger de frequentie, hoe hoger de snelheid die hij zal aanwijsen.
Dit kan je dus niet zomaar doen met 12V erop zetten, hier heb je een frequentie generator voor nodig.Of een sensor op een boor.

Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
De snelheidsmeter doet het dus wel, kan wel zien hoe hard ik ga , dus er is signaal vanaf de sensor alleen de km teller en de dagteller doen het nu niet meer .

- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Dat heb ik begrepen.
Het hierboven genoemde gaat vooral over de kmteller/dagteller.
Waarschijnlijk is er dus gewoon een tandje afgebroken.
De snelheidsmeter kan je WEL testen met 12V en een weerstandje, maar de kmtellers NIET.
Voor de tellers zit er een 5 aderige stappenmotor die door een chip word aangestuurd.De chip verwerkt de frequentie van je sensor op de as en stuurt daarmee de stappenmotor aan.
Voor de snelheid zit er gewoon een 2 aderig magnetisch spoeltje.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
De oude niet meer werkende kmtellerklok heeft als je de achterkant van de bak bekijkt vier aansluitstrips en de tijdelijk geleende heeft er maar drie mis dus een aansluiting.
De stekker met drie aanluitingen en alle ander stekkers zijn er op gezet en alles doet behalve de kmteller en ook de snelheidsmeter doet dus nu niets , waarschijnlijk doordat de geleende tellerbak 4 aansluitingen heeft en de kapotte bak 3
De oude kapoote bak is volgens groen stempels erop van 1988
De tijdelijke tellerbak is volgens de groene stempels van 1989
Verder zijn de bakken gelijk aan elkaar.
Dus probleem erbij ?
Zal nog wel foto's maken van oude en tijdelijk bak aan achterkant
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb je in je knutsel-lab niet ergens een pulsgenerator?Dan kun je er toch gewoon een 12 volt puls op zetten, dan ben je klaar.Kun je hem mi of meer nog controleren ook, niet?gerryberrie schreef : De snelheidsmeter kan je WEL testen met 12V en een weerstandje, maar de kmtellers NIET.
Met het juiste schema aan een LM555 kom je best een eind, niet?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
<div class="content">Hahaha.Baseman schreef : Heb je in je knutsel-lab niet ergens een pulsgenerator?Dan kun je er toch gewoon een 12 volt puls op zetten, dan ben je klaar.Kun je hem mi of meer nog controleren ook, niet?
Helaas geen puls generator, dan moet ik ff wat inmekaar zien te knutselen.
Hoe wil je hem dan controleren? dan zou ik moeten weten hoe de puls van de as in verhouding staat met snelheid.BV 10 pulsen = 5km/h ofzo.
Als je dat weet, ja dan kan je hem controleren en ijken.
Ja dan zou je best een eind komen, helaas heb ik die niet liggen...baseman schreef : Met het juiste schema aan een LM555 kom je best een eind, niet?
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html
Ik heb ooit een electro-lab gehad, ergens een jaar of 25 geleden, daar zat een bouwtekening van zo'n ding in.
Ijken is wel vers twee, want waar ijk je mee?
Inderdaad moet je weel weten welke puls je hebben moet om de aanduiding 100 km/h te krijgen.Als je <a href=" home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html#2 " target="_blank">deze gaat maken, zet er dan een regelbare R1 in, dan kun je hem dus regelen.12 V LED erbij, om de puls te zien werken, anders weet je nog niks.