Achterruitverwarming en verlichtingcontrolelampje

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 15:03 #1079022 door V700 register
Hoi allen,

Ik ben mijn 740 flink onder handen aan het nemen, en eigenlijk de enige dingen aan het interieur die nog moeten gebeuren zjin de achterruitverwarming die dienst weigert en het verlichtingscontrolelampje, die blijft branden.

Achterruitverwarming: Er loopt gewoon netjes 14v bij draaiende motor over de verwarming, wat kan het dan zijn? Welk relais is het? Zit deze in de schakelaar of achter de asbak?

Verlichtingscontrolelampje: Brandt al zo'n 3 jaar, terwijl er echt geen verlichting stuk is. Heb laatst zelfs al alle interieurverlichting vervangen, terwijl het daar niet eens aan zou kúnnen liggen, toch?

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
Dimitri

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 15:08 #1264077 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 BIJ 2
Kijk eens of de lampjes van de koplampen en de  achter-remlichten het zelfde merk zijn.
Van welk bouwjaar is de 740? Ik denk dat de schakelaar zelf stuk is

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 15:11 #1264080 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oja, vergeten te melden. De
Oja, vergeten te melden. De volvo is van 1988.

Zal zo even kijken naar de merken, wat zou dit uit moeten maken dan?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 15:14 #1264082 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weerstand
Het heeft te maken met de weerstand van de gloeidraad.
Het is maar heel iets,maar dat kan het hem net doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 15:18 #1264083 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En welke lampen zijn dit
En welke lampen zijn dit allemaal? Dagrijverlichting ook? Of alleen dimlicht - groot licht - remlicht?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 15:22 #1264086 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dagrij

Dimitri_ schreef : En welke lampen zijn dit allemaal? Dagrijverlichting ook? Of alleen dimlicht - groot licht - remlicht?

Officieel heet het geen dagrijverlichting maar dimlicht en dan staan ook meteen je stadslichten aan (die buitenste, boven de knipperlichten). Maken beide deel uit van het controle circuit, evenals remlicht en achterlichten. Bij probleemen met de remlichten ligt merk je dat vaak aan een verandering als het rempedaal ingetrapt wordt.  Overigens kan het ook de massa zijn. Slechte massa aan één kant geeft andere stroom waardoor het relais alarm geeft. Ook relais controleren kan nooit kwaad, even achter de asbak kijken. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 15:25 #1264087 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat controleren aan relais
Hoe kan ik het relais controleren dan? Even weerstand van het relais zelf doormeten of? En waar kan ik vinden welk relais wat doet? Kan het in mijn handleiding niet vinden namelijk.
Bedankt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 15:28 #1264088 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijken
Controle: Asbak + het vakje daarboven verwijderen. Kijken of het relais uit de tray wil (dat grote ronde, aan de bestuurderskant, kan maar één zijn), die zitten soms vastgesmolten. Hoe/wat je door zou moeten meten durf ik niet te zeggen. Mensen met defecte relais (bijv. door vastsmelten) hebben soms als symptoom dat het lampje brandt.

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 19:34 #1264106 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic relais
welk nummer of welke kleur heeft het relais(de ronde achterin de relaisbak)? Je zegt dat je dagrijverlichting hebt, heb je dan ook de 21/5 watt lampjes in het stadslicht zitten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 21:49 #1264117 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lampjes stuk

jdutman schreef : welk nummer of welke kleur heeft het relais(de ronde achterin de relaisbak)? Je zegt dat je dagrijverlichting hebt, heb je dan ook de 21/5 watt lampjes in het stadslicht zitten?

Ik kwam er achter dat aan de achterzijde bij beide uiterst linkse lampjes blijkbaar ook stadslicht zit. Deze was aan beide kanten stuk, vandaar dat het me nooit is opgevallen. Beide lampjes vervangen en ze doen het nu dus. Denk dat dat probleem nu verholpen is. Kon het alleen niet testen omdat ik per ongeluk de auto verzoop en daarna de accu leegstartte --> nu dus sowieso op zoek naar een nieuwe accu.
 Verder iemand nog een idee wat betreft de achterruit? Er loopt gewoon 14v over, gemeten over de polen. Heeft het nut om de weerstand te meten? Zegt dit iets? Of moet het gewoon in orde zijn als er 14v overheen loopt? 
Elektro is niet mijn sterkste punt, dus ik vraag het maar eventjes.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC