Airbags 960 niet geactiveerd?!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2010 06:47 #1262599 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lantaarnpaal

André Swart schreef : Totdat ik me bedacht dat 'ie waarschijnlijk gewoon geparkeerd is aangereden, oftewel: er zat gelukkig niemand in, auto niet op contact, en dus ook geen airbags. Hoop ik...

Denk niet dat de auto stilstaand is aangereden. Of het moet door een loslopende boom/lantaarnpaal geweest zijn. De bumper is een behoorlijk scherpe V gevouwen, met de punt van de V naar de inzittenden toe.  Krijg je volgens mij alleen voor elkaar als je zelf op iets puntigs rijd, of iets smals zoals een boom/paal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2010 07:37 #1262601 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pdf
als ik de pdf Volvo en de Airbag (Volvo Facet) zoals Bas die postte lees, lijkt me dit duidelijk een gevalletje van minder dan 30 frontaal-graden aangereden en niet direct van opzij op de deur, dus dit komt op niet zorgwekkend over.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2010 12:04 #1262625 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een airbag...
... werkt pas als het NODIG is.
Als je het stuur niet hebt geraakt met je lichaam (lees: de gordelspanners konden de klap makkelijk opvangen omdat de (bots)snelheid niet hoog was) klapt de airbag er geheel niet uit.

Degene die de auto verkoopt is waarschijnlijk gewoon uit zijn veilige Volvo gestapt en had de airbag dus niet nodig. Wees blij dat een airbag er pas uitkomt als het nodig is, scheel heel veel pijn in je oren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2010 12:35 #1262629 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Intelligente airbag?

marnix schreef : Als je het stuur niet hebt geraakt met je lichaam (lees: de gordelspanners konden de klap makkelijk opvangen omdat de (bots)snelheid niet hoog was) klapt de airbag er geheel

Dat lijkt me een uiterst intelligente airbag dan.
Dus, die wacht tot je met je giechel op het stuur smakt en ploft dan alsnog.
Nee hoor, de zak ploft alleen bij bepaalde hoek en snelheid, heeft niets met het wel of niet stuur raken te maken.Zou anders een vrij nutteloze accessoire zijn, niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2010 13:23 #1262635 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kruit.

marnix schreef : scheel heel veel pijn in je oren. 

Mwoah, het kruit in je gezicht is vervelender.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2010 23:53 #1262705 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Beter doof dan dood
Halo Michael
Dat ligt ook aan het aantal airbags.  De industrie is lang bezig geweest met het probleem dat je met meer airbags ook meer geluidsdruk creeert en de kans op gehoorschade daardoor groot is.  Conclusie was uiteindelijk dat je beter doof dan dood uit een ongeluk kunt komen.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2010 10:26 #1262737 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reactie
De achterkant is uitgebroken (tijdens flinke sneeuw) en tegen een boom aangereden met 30/40km-uur. Bestuurder is er zonder kleerscheuren uit kunnen stappen gelukkig.
Het schijnt dat de airbags pas geactiveerd worden als de veiligheidskooi geraakt wordt maar dat laat ik graag aan de experts over.
Tot zover.
Groet Rik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2010 13:39 #1262762 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic massatraagheid
de airbags worden geactiveerd door een sensor die de vertraging meet, al dan niet in een bepaalde richting. Bots je bijvoorbeeld op een dikke eikenboom dan zal de airbag relatief vroeg klappen omdat de auto in één keer stilstaat en de vertaging dus maximaal is. Bots je tegen een object dat "meegeeft" zoals een auto, lantaarnpaal of dunnere boom dan zal de sensor minder vetraging meten en de airbag dus niet activeren. Één en ander is uiteraard afhankelijk van de snelheid waarmee de botsing plaatsvind.
Zoals eerder genoemd is ook de aanrijdingshoek belangrijk; Als de auto, zoals in het geval van de 960, schuin op de boom klapt worden de krachten verdeeld. De kracht gaat in theorie vanaf het onmoetingspunt schuin richting bestuurder. Voor de sensoren betekent dat dus dat ze allebei ongeveer de helft van de botskracht meten en dus geen reden hebben gezien om de airbags te activeren.
Ik heb eens gelezen dat onder de 40 á 50km/u een airbag zelden ontploft (tenzij frontaal op een tegenligger wat de snelheid dan algauw verdubbelt)

Mijn zwager en zus reden ooit met 130km/u tegen een invoegende auto op en de airbag deden niets. Uit analyse bleek dat de klap dus niet hard genoeg was (ze reden een Omega van 2002).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC