ACC (760GLE 1986) lijkt niet meer te werken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2010 11:22 #1078390 door V700 register
ACC (760GLE 1986) lijkt niet meer te werken is gemaakt door V700 register
Beste Volvo liefhebbers,
Ik rijd een 760 GLE uit 1986 met automatic climate control, die het sinds deze week niet meer lijkt te doen.
De aanjager functioneert wel maar draait zelfs als ik de temperatuur op 30 graden zet op lage snelheid. Tot voor kort werkte alles nog wel naar behoren. Bij een koude start duurde het altijd een paar minuten voordat hij werkte maar als hij eenmaal werkte dan werd het goed warm in de auto. De ACC werkte tot en met afgelopen week. Ik reed ergens naar toe en de ACC werkte prima. Ik parkeerde de auto en toen ik daarna startte is de ACC vanaf het begin niet meer aangeslagen. Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Daarnaast functioneert mijn achterruitverwarming niet meer. Er staat wel spanning op de ruit maar er lijkt niets te gebeuren. De verklikker op het dashbord, die aangeeft dat de achterruitverwarming aan is, blijft ook branden terwijl deze voorheen na verloop van tijd uitging. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Jan Martens 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2010 11:30 #1259934 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ZEKERING 16
Is deze nog heel?
.De houder waar zekering 16 in zit ziet deze er normaal uit? M.a.w. is ie niet "uitgezet" door de warmteontwikkeling?
Doet de ruitensproeier het nog en de toeter en de elktr. verst. spiegels ?
Ik lees het wel...

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2010 12:12 #1259941 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic ACC
De airco werkt niet bij temperaturen onder de 7 graden als ik me niet vergis. Maar als je de blower handmatig op voluit zet tegen de voorruit, doet de fan het dan wel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2010 12:35 #1259942 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 18C°
Als je de acc op bv. 18C° zet en de auto is koud dan moet hij zodra de koelvloeistof op die temp. is gaan "blazen" dit doet de acc op vol vermogen want dan is het intr. het snelt op die temp.Daarna blaast hij minder hard om de 18C° "op peil te houden" Ook vraag ik me het zelfde af als Ries : doet de blower het wel op standje voorruit?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2010 12:51 #1259944 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blower werkt wel
Ik moet de zaken zoals in het eerste antwoord nog bekijken, maar de blower doet het inderdaad wel bij het standje voorruit. Maar hij blaast dan niet met vol vermogen. Er komt wel enige warme luchtstroom.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2010 14:54 #1259953 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Blower
Als de blower het niet optimaal doet zitten er wellicht bladeren of sneeuw in de weg waar ie lucht aanzuigt of in het minder leuke geval is je ventilatiemotor aan het overlijden.
Kan even niet direct nog meer oorzaken verzinnen maar ik check Vadis nog even op eventuele kritische punten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2010 15:55 #1259955 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere opties
Hoi Jan,

Met eenzelfde installatie heb ik het volgende meegemaakt:
1 stand blazen en geen airco - Steker aan de acherkant van de bediening van de ACC zat half los of een vacuum lek
Geen reactie bijtemperatuur verschillen - Temperatuur weerstand doorgeroest (ik heb er nog 1 liggen)
Daarnaast kan het uitblijven van een reactie op het bewegen van de schuif van de bediening ook voorkomen door het doorsmelten van het inwendige van de ACC bediening, dat bestaat uit een sleep contact dat via koperen strips gevoed wordt en bepaalt welke functie er geactiveerd wordt, de strips kunnen dus doorbranden.  

Groet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2010 16:46 #1259957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ventilatormotor vervangen
Begin van vorig jaar heb ik de ventilatormoter vervangen omdat die stuk was. Dus ik hoop niet dat deze weer de geest geeft. Ik ga verder op onderzoek uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2010 18:55 #1259966 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EEN KLIK
ik heb nog wat...
Als je de acc van auto. doorschuift naar de voorruit (dus helemaal naar rechts) hoor je dan (behalve gesis van het vacuum) ook een klik? Dat is nl. een relais die de blower spanning geeft en in dit geval dus het volle vermogen.
Of misschien is de  stekker wel los gegaan bij de blower en dat is dan weer heel simpel gedacht,en als je daar toch zit met je hooft kun je er gelijk even de spanning/stroom meten die daar op staat of weer niet omdat het relais niet inschakeld omdat die zijn spanning niet krijgt van zekering 16 (ja hoor daar is ie weer !!)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2010 18:59 #1259967 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic instabiel voedingsdraadje

hdalhuisen schreef : Of misschien is de  stekker wel los gegaan bij de blower en dat is dan weer heel simpel gedacht,en als je daar toch zit met je hooft kun je er gelijk even de spanning/stroom meten die daar op staat of weer niet omdat het relais niet inschakeld omdat die zijn spanning niet krijgt van zekering 16 (ja hoor daar is ie weer !!)

Laatst had ik iets soortgelijks: mijn blower deed niets meer totdat ik merkte dat het
snoer dat bevestigd is aan mijn blower geknikt was.
Nadat ik het geheel weer netjes had vastgemaakt, had ik weer een prima(beter dan ooit) werkende
blower.

groet,

Jacow 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC