Lichtere accu plaatsen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2009 21:19 #1244691
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic airco
Ik heb ooit weleens een Alfa gehad met "Area Conditionata" gewoon airco dus. Daar zat toevallig toen ik hem kocht ook een 10 Ampere te lichte accu in. Het was wel gewoon een ouderwetse handbediende airco, maar als hem vergeten was uit te zetten, dan startte hij echt niet. Er bleef gewoon te weinig stroom over om hem ook nog eens van vonk te voorzien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2009 21:30 #1244692
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nou dat
dus dat.
maar een Airco heet toch gewoon climatizzatore in het italiaans?
maar een Airco heet toch gewoon climatizzatore in het italiaans?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2009 21:37 #1244693
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reactei van een accu fabrikant
Heren,
Vooruitlopend op mijn eigen acties hierbij ook nog de reactie van Centurion Accu's:
"Helemaal ongestraft zal dat niet gaan: de capaciteit / startvermogen van een accu die standaard in een auto zit is afgestemd op de startmotor en aantal gebruikers. Dat betekent echter niet dat een kleinere niet zal werken: het starten zal wat moeizamer gaan en de accu zal ook minder lang meegaan doordat deze dieper ontladen wordt"
Groet,
Lieme Huib
Vooruitlopend op mijn eigen acties hierbij ook nog de reactie van Centurion Accu's:
"Helemaal ongestraft zal dat niet gaan: de capaciteit / startvermogen van een accu die standaard in een auto zit is afgestemd op de startmotor en aantal gebruikers. Dat betekent echter niet dat een kleinere niet zal werken: het starten zal wat moeizamer gaan en de accu zal ook minder lang meegaan doordat deze dieper ontladen wordt"
Groet,
Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2009 22:17 #1244695
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Correctie, Brezan accu is 62 Ah 285A startcap.
Sorry ik vergiste me. Net even nagekeken, de accu die ik bij Brezan kocht is 62 Ah met een startcapaciteit van 285 A. Hij kostte 85 euro inclusief BTW. BB power type 98-56219. Ik denk nog wel zeker te weten dat mijn oude accu 65 Ah was, deze accu van 62 Ah is dus net ietsjes kleiner qua formaat en paste er dus ook net wat gemakkelijker in. Als je wat op dat typenummer googelt kom je de wereld aan verschillende merken tegen, o.a. Yuasa. Het lijkt er dus op dat het Brezan eigen merk een Yuasa is, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Hoe dan ook het ding bevalt prima, maar we hebben ook geen echt koude winter gehad natuurlijk.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2009 22:53 #1244700
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Op is op, ook als je met dubbel zoveel begint
Hallo krots4
groetjes
Mathy
Al zou je er een 132 Ampere accu in doen, dan schiet je daar nog weinig mee op, als de dynamo het niet bijgehouden krijgt. Als die het namelijk niet bijgeladen krijgt, loopt je accu leeg.krots4 schreef : Zoiets hoop ik ook want de keuze voor een 66 ampere accu zal niet voor niets zijn.
groetjes
Mathy
- Roger Smeets
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2009 22:58 #1244701
door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Startstroom
Lieme Huib,
De waarde voor de startstroom welke de accu kan leveren is belangrijker voor het goed functioneren dan de Ah-waarde. Een goede accu van rond de 55 Ah moet een startstroom van een kleine 500 A kunnen leveren. Bij een goede accu van rond de 70 Ah gaat de startstroom al gauw richting 700 A. Maar je kunt ook accu's kopen (ook van 70 Ah) waarbij de startstroom soms niet eens 300 A haalt. Bij een goede motor en zomerse temperaturen allemaal geen probleem. In ongunstigere situaties zul je wel degelijk verschil merken. Bij een accu met een lage startstroom zal het even duren voordat de motor aanspringt, bij een accu die een grote startstroom kan produceren zal de motor veel sneller aanslaan.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat een accu van 55Ah met een startstroom van 500A beter presteert in je auto dan er een van 70 Ah welke "maar" een startstroom van 300 A kan produceren. Alleen is de totale energieinhoud bij een accu van 70 Ah natuurlijk meer dan bij een accu van 55 Ah, maar of je daar iets aan hebt is maar de vraag. Het kritsche moment voor een accu is de eerste seconde na het omdraaien van je contactsleutel. Dan moet er een flinke stroom geleverd kunnen worden om de motor op gang te brengen. Als deze loopt is er geen probleem meer want de dynamo zorgt dan dat de boel bijgeladen wordt.
Het kunnen leveren van een grote startstroom is inherent aan het ontwerp van een specifieke accu. Het is zaak om de oppervlakte van de roosters zo groot mogelijk te maken zodat er een flinke stroom kan gaan lopen. Dit vertaalt zich evenwel vrijwel altijd ook in een financieel plaatje. Een accu van een bepaalde grootte zal bij een hoge startstroom duurder zijn dan een exemplaar welke niet zo'n grote startstroom kan produceren. Alleen vergelijken de meeste mensen alleen de Ah waarde van een accu in relatie tot de prijs ervan en komen hierdoor vaak met de verkeerde accu thuis.
Overigens is er natuurlijk ook wel een relatie tussen de Ah waarde van een accu en de maximale startstroom. Bijvoorbeeld 800 A startstroom uit een 36 Ah accu is bij commercieel verkrijgbare accu's niet mogelijk. Als je die 800 A nodig hebt (een grote diesel bijvoorbeeld), zal er toch ook voor een grotere accu t.a.v. de Ah warde gekozen moeten worden.
Roger
De waarde voor de startstroom welke de accu kan leveren is belangrijker voor het goed functioneren dan de Ah-waarde. Een goede accu van rond de 55 Ah moet een startstroom van een kleine 500 A kunnen leveren. Bij een goede accu van rond de 70 Ah gaat de startstroom al gauw richting 700 A. Maar je kunt ook accu's kopen (ook van 70 Ah) waarbij de startstroom soms niet eens 300 A haalt. Bij een goede motor en zomerse temperaturen allemaal geen probleem. In ongunstigere situaties zul je wel degelijk verschil merken. Bij een accu met een lage startstroom zal het even duren voordat de motor aanspringt, bij een accu die een grote startstroom kan produceren zal de motor veel sneller aanslaan.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat een accu van 55Ah met een startstroom van 500A beter presteert in je auto dan er een van 70 Ah welke "maar" een startstroom van 300 A kan produceren. Alleen is de totale energieinhoud bij een accu van 70 Ah natuurlijk meer dan bij een accu van 55 Ah, maar of je daar iets aan hebt is maar de vraag. Het kritsche moment voor een accu is de eerste seconde na het omdraaien van je contactsleutel. Dan moet er een flinke stroom geleverd kunnen worden om de motor op gang te brengen. Als deze loopt is er geen probleem meer want de dynamo zorgt dan dat de boel bijgeladen wordt.
Het kunnen leveren van een grote startstroom is inherent aan het ontwerp van een specifieke accu. Het is zaak om de oppervlakte van de roosters zo groot mogelijk te maken zodat er een flinke stroom kan gaan lopen. Dit vertaalt zich evenwel vrijwel altijd ook in een financieel plaatje. Een accu van een bepaalde grootte zal bij een hoge startstroom duurder zijn dan een exemplaar welke niet zo'n grote startstroom kan produceren. Alleen vergelijken de meeste mensen alleen de Ah waarde van een accu in relatie tot de prijs ervan en komen hierdoor vaak met de verkeerde accu thuis.
Overigens is er natuurlijk ook wel een relatie tussen de Ah waarde van een accu en de maximale startstroom. Bijvoorbeeld 800 A startstroom uit een 36 Ah accu is bij commercieel verkrijgbare accu's niet mogelijk. Als je die 800 A nodig hebt (een grote diesel bijvoorbeeld), zal er toch ook voor een grotere accu t.a.v. de Ah warde gekozen moeten worden.
Roger
- Hedwig Lambrechts (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2009 08:34 #1244713
door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic 70 Ah
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2011 13:19 #1325481
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 55Ah
In Vida staat bij mijn 780 met 280E uit 1987: accu met nummer 33515189 en als vermelding 500A.
Geen Ah vermelding dus zoals er wel bij de accu' s voor de 900 staan.. Ik ga ervan uit dat als ik een 55 Ah accu koop die ongeveer 500ampere kan leveren, er geen enkel probleem is?
Geen Ah vermelding dus zoals er wel bij de accu' s voor de 900 staan.. Ik ga ervan uit dat als ik een 55 Ah accu koop die ongeveer 500ampere kan leveren, er geen enkel probleem is?
Moderators: Jerry Stam