centrale vergrendeling

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2009 00:30 #1075690 door V700 register
centrale vergrendeling is gemaakt door V700 register
Beste Volvo liefhebbers,
Ik heb een Volvo 740 GL uit 1986 geïmporteerd uit Zweden. Een geweldige auto alleen qua interieur nogal kapot en vies. Daarom heb ik er een pakket onderdelen (of eigenlijk gewoon een 740 uit 1991 met technische problemen) bijgekocht en ben ik daarmee mijn '86-er aan het oppimpen.
Ik ben de centrale vergrendeling aan het overzetten en de electrische ramen voor. Op zich lukt het allemaal wel, maar ik zie met spanning uit naar het moment dat het allemaal aangesloten moet worden. Ik heb netjes opgeschreven welke kleur draadjes bij welk onderdeel hoort en het lijkt mij het beste om de komplete bekabeling vanaf de zekeringen mee over te zetten. Het interieur moet er toch uit, dus alles wordt goed zichtbaar.
Heeft iemand van jullie nog tips hoe ik e.e.a. het beste kan gaan aanpakken? Ik redeneer zelf nogal simpel: het zijn elektrische apparaten dus het moet gewoon een plus en een min hebben. Als het ook nog goed geschakeld is moet het werken. Toch?
Vriendelijke groeten en hartelijk bedankt,
Ad van den Broek

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2009 10:20 #1243730 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je alles overzet kan het eigenlijk niet misgaan. Maar dan moet je het wel compleet overzetten, dus relais, de kabelbomen etc.
Denk dat handmatig bediende CV (met de sleutel in bestuurdersportier) op beide modellen al standaard was dus dat zal niet zoveel problemen geven ? Als je dat niet hebt, moet je ook alle motortjes die de sloten bedienen overzetten.Van het slotmechanisme in het bestuurdersportier zijn 2 uivoeringen: eentje met 3 draden (alleen schakelaar) en eentje met 5 draden (motor en schakelaar). De schakelaar geeft aan de andere portieren door dat ze ook op/van het slot moeten als je m met de sleutel bedient. Het leukst is om met een 5draads motor te eindigen, daar kun je later nog een originele of aftermarket AB op zetten. Die motor heb je in dat geval nodig om het bestuurdersportier op/van het slot te doen (als je de AB gebruiikt draai je de bestuurdersportier immers niet zelf op/van het slot met de sleutel, dat moet het motortje doen). Je hebt het jezelf in ieder geval gemakkelijker gemaakt door de 2 auto's naast elkaar te kunnen zetten en alles rustig over te zetten.

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2009 10:22 #1243731 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic voorbedraad
De meeste draden voor de verschillende opties zijn voorbedraad tot de A stijl L+R (of verder in sommige gevallen). Dat scheelt weer draden trekken naar de zekeringkast.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2009 10:34 #1243734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handig
Goede tip van John. Wellicht is dan handig om vanuit de deuren richting zekeringkast te gaan kijken wat nu wel of niet voorbedraad is. Kun je de stekkers zo inpluggen :) Hiermee voorkom je dat je een kabelboom door de auto worstelt en erachter komt (als je klaar bent) dat je 2 dezelfde stekkers en kabelbomen in 1 deur hebt en het geworstel dus niet nodig was geweest :)

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2009 10:35 #1243735 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Gewoon beginnen...
En een klein vraagje, zit er al electr. verstelbare spiegels op de wagen? ZO ja dan kan je de bestaande draadboom gebruiken voor de raammechanismes. (of in elk geval, zeer waarschijnlijk) Zo niet dan mag je van 2 sets 1 maken. Op zich niet zo moeilijk, daar in de voetcompartimenten een grote stekker zit met 1 demontabel deel. Dit deel is nou juist degene waarin de bedrading zit voor de electrische ramen e.d. (wel zo handig ind e fabriek bij het samenstellen wan de opties)
Het deel tussen die grote stekkers loopt over de gehele breedte en zou je zo moeten kunnen vervangen. Ik wilde er aan gaan beginnen, maar een wagen, werkend, met de opties kwam langs, dus niet gedaan. Je hebt wel verschillende deurstekker sets en de omslag is +- 1988 geweest, dus zal je moeten kijken, passen en meten wat de handigste oplossing is.
Als je overigens electrische en verwarmde spiegels wil monteren moet je ook de draadboom van de achterruitverwarmig in en 1 ader meenemen. (of geheel overnemen) Vergeet de schakelaar overigens niet, die is ook anders. Het is wel dezelfde stekker, dus 1 draad mee en die in de bestaande stekker erbij zetten is mogelijk.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2009 10:37 #1243736 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Soms voorbedraad.
Dit is afhankelijk van de leeftijd van de wagen en de reeds aanwezige opties. Als je geen electrische ramen hebt en geen electrisch bediende spiegels, dan is, zeker bij de oude neus versies (tot '88) niets voorbedraad.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2009 15:02 #1243751 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuke actie
Is het er een met de b230A motor? De verdeler op de hulpas en niet achterop de nokkenas? En een handchoke?
Hoe heb je het apparaat hier gekregen? Op een kar? Zweeds export kenteken of gewoon gereden?
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2009 22:39 #1243767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Jan, Bedankt voor je
Hoi Jan,
Bedankt voor je reactie
Nee, er zitten geen elektrische spiegels op en dat laat ik maar zo.
Tot nu toe lukt alles goed, maar ik ben nog niet begonnen met het elektrische deel aan te sluiten. Volgens mij gaat het zichzelf uitwijzen, want zelfs de kleuren van de draden van de oude komen overeen met de nieuwe.
Groetjes,
Ad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2009 22:50 #1243768 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Rob, Het 'apparaat'
Hoi Rob,
Het 'apparaat' heeft een b23a motor met handchoke die er ongeveer hetzelfde uitziet als de motor in mijn 245. De auto is natuurlijk rijdend naar Nederland gekomen, gewoon met Zweeds kenteken. Ik heb hem gekocht op Gotland voor omgerekend €470,00. Daar moet je de reis ook nog bij tellen (en de internationale verzekering), maar dat was ook een soort vakantie. Ik heb de auto wel meteen een grote beurt laten ondergaan en er was nogal wat achterstallig onderhoud. Toen heb ik voor €500,00 nog een bak (een hele 740, best spannend 100 km rijden met slippende koppeling) met onderdelen gekocht en als alles goed gaat heb ik straks een heerlijke dikke bak voor weinig geld. En over 1,5 jaar is hij nog belastingvrij ook!
Groetjes en bedankt voor je reactie,
Ad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2009 23:04 #1243770 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais?
Hoi Henk,
Bedankt voor je reactie; Op de auto van '86 zat geen centrale vergrendeling. Motortjes overzetten geeft geen problemen, behalve dat ik achteraf steeds denk: o ja, zo moest het. Al doende leert men.... Mechaniek van de elektrische ramen overzetten gaat ook prima. Achter zitten gewoon zwengeltjes, maar daar zitten toch meestal mijn kinderen. Da's goed voor ze een beetje beweging.....
Wat ik nu er aan het in zetten ben is gewoon met een sletel te bedienen en dat laat ik maar zo. Is al luxe genoeg voor iemand die jarenlang in een 245 uit 1975 heeft gereden.
Voor de overzichtelijkheid is het idd erg handig dat de auto's achter elkaar staan, zodat ik af en toe kan spieken. Ik heb nog een vraag aan jou: wat bedoel je met het relais wat ik zou moeten overzetten? Ga ik ik dat nog ergens tegenkomen?
Vriendelijke groeten,
Ad

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC