Startmotor weer kapot

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2009 22:47 #1074886 door V700 register
Startmotor weer kapot is gemaakt door V700 register
Mijn 940 heeftvoor de tweede keer in 1,5 jaar de startmotor kapot. Symptomen (precies hetzelfde als de eerste keer): als de motor goed warm is en wordt afgezet, doet de startmotor bij starten-binnen-enkele-minuten helemaal niets, ook geen klik. Bijvoorbeeld bij het tanken langs de snelweg is dit inmiddels standaard. 10 - 20 minuten wachten en hij start weer alsof er niets aan de hand is. Knap vervelend met de vakantie voor de boeg.
Ik heb er al vanalles over gelezen op dit forum, maar geen echte oplossingen gevonden. Ik ben van plan:
- nieuwe (gebruikte) startmotor monteren
- een aansluiting voor de multimeter maken op het startrelais, zodat ik tijdens het rijden en tijdens startpogingen kan zien of er wel of geen spanning op het startrelais komt te staan.
- microswitch stand automaatschakelhandle vervangen
- alle connectoren die ik kan vinden schoonmaken
Vorige keer al gedaan: startonderbreker verwijderd, startslot-schakelaar vervangen, brandstofpomprelais vervangen (wegens spontaan afslaan tijdens het rijden, die ellende is gelukkig tot nu toe weggebleven)
Zijn er collega-Volvotici die een definitieve oplossing hebben of weten voor dit vervelende probleem? Mijn auto heeft Vialle LPI-G3. Zou een aansluiting van het LPI-systeem op de Volvo-electronica de problemen kunnen veroorzaken?
Als het probleem niet oplosbaar blijkt, vliegt de 940 de laan uit en komt er een diesel, uiteraad van Volvo, maar waarschijnlijk met voorwielaandrijving, helaas. Het LPG-gestotter was ik toch al lang zat (ik maak mezelf regelmatig wijs dat ik er aan gewend ben).
Wie weet raad?
Groetjes,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2009 23:14 #1240114 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hangen
Hallo Jan-Willem
Heb je al gecontroleerd of de startmotor niet mee blijft lopen nadat de motor al loopt?
Verder kan ik een bezoek aan (de sleuteldag bij) Schmidt in Gemert aanbevelen.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2009 23:45 #1240120 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies
Ik heb PRECIES hetzelfde probleem.
En ik weet van een 960 die het ook heeft
Ik heb het al jaren maar de oplossing heb ik nog niet gehoord of gevonden, dus ik ben benieuwd of het je gaat lukken.
Motorkap open wil nog wel eens het probleem oplossen op zeer korte termijn, maar het blijft ergerlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 00:01 #1240127 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motorkap open...
... is snellere warmte afvoer, bedoel je?
Is dit iets typisch Volvo's of kent iemand het ook van andere merken? Onze voorwielaangedreven zusjes 850 en nog jonger, hebben die het ook? Zijn er vervangende merken startmotoren die het niet hebben of komt het uit de rest van de auto?
Aan deze uitdaging had ik geen enkele behoefte. Zucht...
Groetjes,

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 00:48 #1240132 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Onze 940 heeft het ook ca 1
Onze 940 heeft het ook ca 1 keer per jaar: na een lange autorit weigert de startmotor, 20 minuten wachten en hij doet het weer.
Meestal kunnen we er mee leven, behalve bijvoorbeeld als het op vakantie na het tanken in luxemburg gebeurd en er staat een hele lange rij achter je te toeteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 01:06 #1240136 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Startmotor?

jgootzen schreef : Mijn 940 heeftvoor de tweede keer in 1,5 jaar de startmotor kapot. Symptomen (precies hetzelfde als de eerste keer): als de motor goed warm is en wordt afgezet, doet de startmotor bij starten-binnen-enkele-minuten helemaal niets, ook geen klik. Bijvoorbeeld bij het tanken langs de snelweg is dit inmiddels standaard. 10 - 20 minuten wachten en hij start weer alsof er niets aan de hand is. Knap vervelend met de vakantie voor de boeg.

Waarom verdenk je de startmotor?Kan het niet gewoon de knock-sensor zijn?Mijn pa is ook ooit een keer zo teruggereden uit frankrijk.Lekker, effe tanken, een half uur wachten en dan pas weer kunnen rijden, hij werd het behoorlijk beu.Nieuwe knock-sensor, opgelost.
Ohja, slim van me, je verdenkt de startmotor, omdat ie helemaal niets doet (toch), niet omdat ie het wel doet, maar niet aanslaat natuurlijk........
Sorry, vergeet het bovenstaande.Startrelais mogelijk een verdachte dan?Die wordt warm, mogelijk door uitzetten een los contact of zo?Kun je wel meten of er spanning op het relais gezet wordt?Als ie niet start, start ie dan wel met de reservesleutel?
Als je stopt, terwijl je net de laatste kilometer of 5 op benzine reed, start ie dan wél?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 09:02 #1240143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zat ook.
Ik zat ook aan de startmotor te denken, maar die klopsensor zou natuurlijk óók kunnen wellicht.
Waarom je het startrelais verdenkt is het volgende: 
Wil hij het wel doen dan is het "TIK" en dan loopt hij.
 Als hij niet wil dan is het " ..." en dan weet je het wel.
En ik heb er alleen nog maar van gehoord bij een automaat.
Onze 960 vriend, Willem Reij heeft al een boel aan zijn bak laten vervangen, maar ook daar is het niet verholpen.
En inderdaad even motorkap open en hij doet het weer in 5 min.
Overigens heb ik het gevoel dat het bij een oude accu eerder optrad. Met een nieuwe accu duurt het langer voordat hij weigert.
(pas +30 en in de volle zon en anders als het al een beetje mooi weer is en de auto heeft hard moeten werken) maar dat is maar een idee en niet daadwerkelijk gemeten

De vraag is waar zit de klopsensor en wat kost ie? Want in Vadis.... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 09:04 #1240144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopsensor
Klopsensor zit (bij de redblocks) onder het inlaatspruitstuk, vrij achteraan op het onderblok. Zit vast met één grote bout. Is erg duur overigens. Dacht aan 250 euro oid. Niets te vinden adhv de foutcodes ? Doet die klopsensor eigenlijk wel wat bij het starten ? Of negeert de ECU het signaal van de kloksensor totdat je boven een bepaald toerental zit ? Kan me voorstellen dat een dergelijke regeling erin zit omdat je trillingen met een lage frequentie (daar werkt de klopsensor voor, dacht tot 25 Hz) ook bij het starten kunt verwachten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 09:20 #1240146 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Saab
kijk de saabs hebben er ook last van..
<a href=" www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=58294&a...4fc1208e3ee07ee02d68 " target="_blank">Saabforum topic
daar praten ze over de krukas sensoren de nokkensas sensor
en de automaat selector 
en <a href=" www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=85615 " target="_blank">BMW ook..
en <a href=" www.tiepie.com/nl/automotive/GMTO/Audi_A8_misfiring.html " target="_blank">audi..
en ook nog kia (terugroep actie gehad)
dus... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 09:23 #1240148 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP-sensor?
Heb exact hetzelfde gehad.
Met een goed warme motor even stoppen, motor half afgekoeld en niet meer starten, niks. Afgekoeld starte 'ie weer.
Sinds de BDP-sensor is vervangen heb ik nergens meer last van gehad.
Groet,Niels

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC