lekstroom 4Amp door gebruikte airbag???

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2009 17:09 #1071957 door V700 register
lekstroom 4Amp door gebruikte airbag??? is gemaakt door V700 register
Beste Volvo-rijders,
Twee weken geleden hebben wij met onze Zweedse Tank een aanrijding gehad. In een moment van onoplettendheid ben ik achterop een stilstaande auto gereden! De klap was dusdanig hard dat het veiligheidssysteem werd geactiveerd; airbag uit en de gordelspanners aangesproken. Bij nadere inspectie bleek de "schade" aan de auto niet meer dan een kapotte koplamp te zijn. De volgende dag echter stond mijn vrouw met de auto stil in de tunnel......geen spanning meer! Dit bleek veroorzaakt te worden door de dynamo welke na bijna 292000km toe was aan een paar nieuwe koolborstels. Waarschijnlijk puur toeval dat dit dus vlak na de aanrijding aan het licht kwam! of niet?! Ik heb de dyanmo laten reviseren, maar nu kwam het volgende probleem. bij het nameten bleek ik een lekstroom te hebben van 4ampere. tussen de min-pool het chassis. Ik heb al 1 voor 1 alle zekeringen getrokken en gemeten maar geen zekering gaf een oplossing. Nu komt het!!!
kan het komen door dat de airbag is geactiveerd dat ik een lekstroom(4Amp) heb en zo ja hoe los ik dit op??
kan iemand mij helpen??
met vriendelijke groet
Frank
volvo 940 polar (1994) 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2009 17:46 #1225036 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervangen
Vervangen zou ik zeggen, dan houd je de boel wel veilig. Ik weet niet precies wat de laatste stand van zaken was, maar de levensduur van airbags was eerst 10 jaar. Er is naderhand een service bulletin geweest dat dit opgerekt kon worden naar 15 jaar. Je zou dus anders (voor zover ik weet) zo en zo dit jaar aan de beurt zijn geweest. Maar dat is een schrale troost. Andere oplossing lijkt me kabels losmaken en het SRS lampje eruit draaien. Dat zal wel gaan branden als je de stekker eruit trekt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2009 19:42 #1225043 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Henk, Ik denk dat je het
Hoi Henk,
Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. De airbag is bij de aanrijding uit het stuur gekomen en dus niet meer bruikbaar.
Hierdoor is het SRS-lampje al gaan branden. Ik heb de airbag en de houder waar hij in zit al uit het stuur verwijderd. Probleem zit hem waarschijnlijk in de module die de airbag aanstuurd. Ik wil graag weten waar dat ding zit en hoe ik daar bij kan komen! Als dit al de oorzaak is van het lekstroom verhaal. Maar aangezien het iets moet zijn wat niet achter een zekering zit en het na de aanrijding is komen opzetten, lijkt het mij waarschijnlijk dat het de airbag is die hier voor zorgt
Het is economisch niet rendabel om de airbag te vervangen, gezien de dag waarde van de auto en de kosten van een nieuwe airbag. Veiligheidswegen zou ik het zeker moeten doen, maar dat risico neem ik maar!
 evengoed bedankt voor je reactie

groetjes Frank

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2009 19:48 #1225047 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Meten is weten
Meet nu eens tussen de B+ van de dynamo en de losgekoppelde draad van diezelfde B+.
Grote kans dat het "lek" in de dynamo zit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 07:22 #1225080 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onder de stoel
Onder de bestuurdersstoel zit een besturingseenheid volgens mij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 12:32 #1225098 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je zou eens een balletje op
Je zou eens een balletje op kunnen gooien bij www.airbagbank.nl/ , wie weet kunnen zij je een andere airbag leveren. Als je geen airbag meer monteert, zou je met een vervangende weerstand de airbagcomputer kunnen foppen en zo het lampje laten uitgaan.
Heb je al gekeken of er niet iets beschadigd is geraakt bij je aanrijding waardoor je nu een lekstroom hebt?
Het lijkt mij overigens een vervelende ervaring, zo'n airbagplof in je gezicht..
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 16:56 #1225119 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo'n airbag in je gezicht is
Zo'n airbag in je gezicht is zeker geen pretje. Door de 'explosie' ben je even bijna helemaal doof en heb je een enorme tuuter in je oren!!! Ander bijkomend effect is alle rook van de pyrotechnische lading van de airbag. Mijn vrouw dacht dat de auto in brand stond! Wat stinkt dat spul! bah! De airbag is bijna net zo snel verdwenen als dat ie opgeblazen word. Maar goed het doet zn werk en dat is het belangrijkste! Zal wel eens kijken op die site iig bedankt.

@ Struis; Zal de dynamo zo even door meten, ik laat het wel even weten!

bedankt allen tot zover

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 17:40 #1225122 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou heb net even de dynamo
Nou heb net even de dynamo doorgemeten en daar heb ik iig geen verlies 'lek'. Daarna ook nog maar even tussen de accu en de carrosserie gemeten en wat denk je.....geen 4ampere verlies te meten. Sterker nog ik meet helemaal geen verlies meer. Heb nu de accu aangesloten en gemeten 12.24 volt. over eeen uurtje ga ik nog een keer meten of er wat afgenomen is. Erg raar, maar als het verholpen is vind ik het best!!! Jullie horen nog van me!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 18:53 #1225130 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook gehad
Toen ik mijn "slechte" accu liet doormeten, had ik ook zo'n lekstroom. Die loopt echter ongeveer een minuut na het uitschakelen van het contactslot, daarna hoor je een relais afvallen en is de lekstroom weg. Welk relais dat is weet ik niet en ik heb het ook niet opgezocht want ik had er verder geen last van, het is in ieder geval niet het brandstofrelais. Het betreffende relais zit bij mij ( Volvo 945 1996 230FK) in de buurt van de luchtmassameter. Hopelijk heb je hier wat aan.
groeten aart

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 21:33 #1225148 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh?

Frank Volvo 940 schreef : Het is economisch niet rendabel om de airbag te vervangen, gezien de dag waarde van de auto en de kosten van een nieuwe airbag. Veiligheidswegen zou ik het zeker moeten doen, maar dat risico neem ik maar!

Huh? Je kan er toch gewoon een uit een sloper in schroeven? Of denk ik dan te simpel?Accupolen loshalen, airbag aansluiten, accu aansluiten en het lampje zou uit moeten zijn, tenzij je ook pyrotechnische gordelspanners hebt, dan moet je die er natuurlijk ook even uit halen en vervangen. En als je toch bezig bent, de controller onder de stoel.
Bel of <a href="/privatemsg/new/833" target="_blank">mail Wytze</a> eens, misschien kan ie je ergens mee helpen.
Overigens, als de airbag eruit is (of eruit zijn) dan kan je daar geen lekstroom van krijgen.Iets wat er niet is, is er niet....toch?
Ik zou de bekabeling aan de voorkant eens bekijken, ik denk dat er toch ergens een mantel beschadigd is, van stadslicht of zo?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC