Hoe meet ik het laadvermogen van een accu/dynamo?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 19:05 #1071265 door V700 register
Hallo allemaal,
Ik heb een multimeter gekocht. Hij ziet er zeer mooi uit met een grote draaiknop en een paar flitsende draden en drie gaten <a href="mailto:10adc/com/v@ma">10adc/com/v@ma.
Wie kan mij vertellen hoe ik het laadvermogen van de accu/dynamo kan meten?
Dank!
Groet Rik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 19:13 #1220789 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het laadvermogen van een
Het laadvermogen van een accu of dynamo meten ?
&#160;
Ik zou er eerst een 2CV overheen laten rijden, dan een willekeurige middenklasse, dan verder gaan met de lichte vrachtwagens, als laatste zou je  het leger kunnen vragen of ze er met een Leopard tank overheen kunnen rijden.Maar ik schat, dat je met een lichte vrachtwagen al over het laadvermogen heen gaat.
Of bedoel je dat niet ? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 19:16 #1220791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Techniek
Deze tak van sport is mij geheel onbekend....AC/DC. En dan bedoel ik niet de band....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 19:23 #1220793 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet zo eenvoudig
Heb is helaas niet zo eenvoudig. Want wat is het laadvermogen. Wat je kunt meten is de spanning in rust (dus motor uit), in dat geval "afstemmen" op VDC of V met een = achtig tekentje. In ieder geval met 2 streepjes boven elkaar, op 20 of 40 volt. Je kunt dit ook eens doen bij draaiende motor. Stroom meten tussen dynamo en accu zal vast niet gaan, je zit dan toch snel boven de 10 a 20 ampere (gebruikelijk voor multimeters). Voor de toestand van de accu zou je ook eens de zuurgraad/dichtheid kunnen laten meten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 19:59 #1220795 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Peukert
Hallo Rik,
Op de volgende link kan je lezen hoe je een dergelijke meting verricht. www.xs4all.nl/~janfreak/peukert.htmlLet wel op de stroombereik van jouw DMM, anders een shunt of een stroomtang (voor gelijkstroom) gebruiken dit om te voorkomen dat jouw DMM geroosterd word.
Een dynamo kan een bepaalde hoeveelheid stroom leveren, dit houdt verband met de doorsnede van de wikkelingen. Meestal wordt dit opgegeven door de fabrikant (in Ampere)De tijd dat een dynamo een stroom kan leveren is afhankelijk van jouw brandstofvoorraad.
Hopelijk kan je hier wat mee.

Groet,

Roel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 20:32 #1220800 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wellicht..
Wellicht moet ik het als leek anders formuleren.
Ik wil de spanning van de accu weten. Ik wil weten of deze bij draaiende motor voldoende (ik las ergens plm 13,5 V) wordt opgeladen. Hoe moet ik dit doen en welke instellingen moet ik hanteren op de multmeter?
Groet Rik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 21:10 #1220803 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic DC is het antwoord
Je moet dus DC en Volt meten.
Dus de meter op DC en op een bereik meer dan 12V.
Zolang je niet stroom gaat meten of erger de meetsnoeren aansluit op de Amp ingang kan er weinig stuk.
De laadstroom meten is een heel ander verhaal.
Je kunt hoge stromen wel meten met een stroomklem. Dan meet je het magnetisch veld om stroomvoerende draad.
Ik heb trouwens zo'n metertje.
De laadstromen die uit een dynamo komen na net een lange startsessie kunnen in de tientallen amperes lopen.
Om kort te gaan meet de spanning, bijv. op de accu, bij stationair en bij verhoogd stationair.
Bij verhoogd stationair moet de spanning tegen een plafond lopen.
Bij stationair zal de spanning meer dan 12V zijn en als je met een wijzertje meet zie je de spanning ook varieren.
Dit met de frequentie van de drie veldwikkelingen die er in een dynamo zitten.
Doet hij dat dan werkt alles naar behoren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 21:43 #1220802 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic laadvermogen laadcapaciteit

Vliegende Hollander schreef : Wellicht moet ik het als leek anders formuleren.
Ik wil de spanning van de accu weten. Ik wil weten of deze bij draaiende motor voldoende (ik las ergens plm 13,5 V) wordt opgeladen. Hoe moet ik dit doen en welke instellingen moet ik hanteren op de multmeter?
Groet Rik

-Meet eerst even als ie stilstaat dan krijg je de accuspanning: Multimeter op de stand DC of V ( meestal linkerzijde) en op 20.
Rode pen op de + pool, zwarte pen op de - pool. De uitkomst zal dan circa 12,5 volt zijn. Is dit veel minder dan is de accu of onvoldoende opgeladen ofaan onderhoud toe of ronduit slecht.

Start de auto en meet op precies dezelfde manier en op dezelfde plaatsen de spanning. Die zal circa 13,5 volt of iets meer zijn. Als die spanning lager is dan werkt je dynamo misschien niet goed of er is iets mis met je accu. Je kunt dan eventueel de zuurgraad laten meten of even kijken of je platen nog recht zijn en er voldoende vloeistof inzit.
Maar te weinig laadcapaciteit is meestal wel een indicator voor eenslechte dynamo. 

Bij de betere Accuboer doen ze meestal gratis een iets uitgebreidere meting. De conditie van de accu word dan ook bekeken. 

Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 22:32 #1220817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede waarden?
Ik heb even gemeten en stationair geeft deze 14.1 aan en alls het blok niet loopt geeft deze een waarde van 13.2. Kan ik er vanuit gaan dat dit goede waarden zijn?
Groet Rik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2008 00:47 #1220835 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spann(ing)end

Vliegende Hollander schreef : Ik heb even gemeten en stationair geeft deze 14.1 aan en alls het blok niet loopt geeft deze een waarde van 13.2. Kan ik er vanuit gaan dat dit goede waarden zijn?
Groet Rik

Wat kostte dat metertje ?   13,2 volt is volgens mij wel een bovengrens voor een 12 volts accu. Ik zou voor de zekerheid toch eens navragen bij een accuboer.
Het bedrijf AVA in Amsterdam is een authoriteit op gebied van accus en is altijd behulpzaam. Bel deze eens en geef je gemeten waarden door :
(Telefoon): 020-6245387

GRoet en succes Rudiger

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC