Stroom- en andere kabels trekken doorheen een 940.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals jullie misschien al gelezen hebben, of anders nu lezen, ben ik nogal verslaafd aan goeie klank, dus ook in de wagen, dus moet er sowieso een goeie muziekinstallatie in mijn 940 sedan komen.
Een goeie muziekinstallatie bestaat uit enkele versterkers en de nodige stroombuffers, dus moet er een fikse stroomkabel (70mm², ongeveer anderhalve centimeter dik) van in het motorruim naar de kofferbak gelegd worden. Kan iemand mij zeggen langs waar dit het makkelijkst kan? Links of rechts maakt mij niet uit, aangezien ik een extra accu op de plaats van de luchtfilterbak ga zetten en dus aan beide zijden van de wagen een accu heb staan.
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
Dan heb je gegarandeerd een harde voeding!
NB wel alles goed afzekeren, bij een aanrijding heb je anders gegarandeerd brand!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mag ik eens vragen wat je er dan aan zou willen hangen (wattage), aan die 70mm2 (ik neem aan, soepele) leiding?En hoe ben je tot gebruik van dit formaat gekomen?Candisa schreef : Een goeie muziekinstallatie bestaat uit enkele versterkers en de nodige stroombuffers, dus moet er een fikse stroomkabel (70mm², ongeveer anderhalve centimeter dik) van in het motorruim naar de kofferbak gelegd worden.
En wat voor accu heb je als backup in de auto?Wellicht net zo belangrijk, wat voor dynamo?
- V700 register
- Nieuw lid
-
De originele (vloeistof) accu zal ik er waarschijnlijk uit halen (capaciteit genoeg met wat er in de plaats komt en de kortsluitstroom van zo een vloeistof accu is niet echt denderend hoog). In de plaats komen er 3 gel accu's: - Een Exide Maxxima 900DC (heb ik staan, wordt tweewekelijks minstens 24u aan de lader gehangen om in leven te blijven) - 2 Sonnenschein accu's die ik voor een prijsje kan kopen, deze heb ik nog niet binnen
Dit zou ruim voldoende moeten zijn om de pieken die de versterkers trekken ruim voldoende op te vangen en geen schrik te hoeven hebben dat ik na een half uurtje muziek luisteren zonder draaiende motor ineens de wagen niet meer aan de praat krijg.
Die 70mm² kabel neem ik omdat dit de dikste kabel is waar ik vrij goedkoop aan kan komen. Het gaat over industriekabel, de ene beweert dat het net zo goed geleidt als een 'car audio' kabel, de andere zegt dat het zal overeen komen met een 50mm² caraudio kabel, in ieder geval, het is dik zat om de stroom aan te kunnen en de weerstand laag te houden.
Voor de alternator heb ik wat schrik, heb ik verkeerd gelezen, of zou dit echt kunnen een 55A exemplaar zijn? Mocht deze niet voldoen kan ik deze natuurlijk vervangen, dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
Over die rubber mof om door het schutbord te raken: Sowieso zal ik met een mof werken om de kabel te beschermen, maar zijn er origineel ergens openingen voorzien waar de kabel doorheen zou kunnen, of zal het boren worden?
groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er hoeft trouwens maar 1 70mm² naar achteren te komen voor de plus. Massa neem ik aan de carosserie.
Er moeten wel nog signaal en luidsprekerkabels doorheen de wagen getrokken worden, maar die moeten niet doorheen het schutbord uiteraard.
groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
70 mm2 is 22mm diameter, de draka kabel dan. Overigens staat er iemand 17 meter van die kabel te verkopen op MP voor 5 euro de meter, wat echt een schijtprijs is, gezien de huidige koperprijs.Candisa schreef : (70mm², ongeveer anderhalve centimeter dik)
Doorvoeren zitten er wel, maar je zult minimaal 25mm nodig hebben denk ik zo, doorvoor omtapen met tape lijkt me een goede overweging.
22 mm dik, krijg je niet onder de deurstijlen door, wellicht is onder de auto langs een betere optie, er zit onder de bekleding in de kofferbak een aantal doppen waar ie weer naar binnen kan.Ik zou er wel een degelijke mantel om gooien en zorgen dat de kabel absoluut niet lager hangt, dan de bodemplaat en wellicht liever nog in een rand of groef leggen.Let er wel op, dat de meeste mantels niet tegen olie kunnen, dus moet je daar ook iets tegen ondernemen.Wellicht is een 30mm rubberen waterleiding een goede mantel?
Binnendoor zou ik met deze diameter nog niet eens overwegen.
De dynamo in een diesel was volgens mij inderdaad 55A. Staat achter in je boekje.
Heb je enig idee (dat was mijn eerste vraag) hoeveel watt het hele spul trekt?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik de kabel onder de auto zou leggen dacht ik inderdaad aan vijverslang en daar dan nog eens ribbelslang (dat spul waarmee originele kabels ook wel eens mee verpakt zijn) omheen en uiteraard goed vastmaken.
Qua vermogen, zoals het aangesloten zal zijn zullen de versterkers het volgende leveren:Versterker 1: 2x45WVersterker 2: 2x75WVersterker 3: 2x290WVersterker 4: moet ik nog aanschaffen, zal iets van rond de 1x1000W worden
Grof gerekend wordt dit dus een kleine 2000W, maar dit vermogen wordt enkel benut als je iedere hoorbare frequentie tegelijk op vol volume afspeelt (ruis dus), op muziek zal het werkelijke vermogen een stuk lager liggen, zelfs op vol volume (wat niet echt aan te raden is om lang van de muziek te kunnen genieten).
Een versterker heeft natuurlijk geen rendement van 100%, maar de muziek bevat natuurlijk ook nooit alle tonen tegelijk op vol volume en er wordt natuurlijk nooit op vol vermogen naar de muziek geluisterd, dus ik gok dat er hooguit pieken van 150A getrokken zullen worden en dat de gemiddelde stroom slechts een fractie daarvan is (maar of die fractie klein genoeg is om die 55A alternator levend te houden is nog maar de vraag...)
groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
Euh, heb je dan ook niet grofweg een beetje té dikke kabel?Als ik oook grofweg reken, kan een 70mm2 tussen de 210 en 280 amps hebben, op 12 volt gelijkspanning.Je vraagt op max vermogen 167 amps.Ik zou dan op zijn minst 2 x 35mm2 overwegen, om te beginnen, die passen wellicht nét wel onder het plastic in de deurstijl.2 x 25mm2 moet ook nog kunnen, kan in theorie bijna 100 amps hebben, per stuk, max.Diameter is net geen centimeter, dat lukt zeker.Candisa schreef : Qua vermogen, zoals het aangesloten zal zijn zullen de versterkers het volgende leveren:Versterker 1: 2x45WVersterker 2: 2x75WVersterker 3: 2x290WVersterker 4: moet ik nog aanschaffen, zal iets van rond de 1x1000W worden
Grof gerekend wordt dit dus een kleine 2000W,
Maar enfin, dat was niet je vraag, de kabel had je al.