lamphouder over....?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Als je hem bij een bedrijf hebt gekocht, gewoon teruggaan. In NL hoort er aan beide zijden van de auto bovenaan een plek te zitten waar het mistachterlicht in kan. In D hebben ze aan de rechterkant zo'n achterlichtunits als die die jij hebt.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mijn BLACK PEARL (origineel NL auto!) zit er rechts boven ook een "dicht" gat. Dit heeft alles te maken met het feit dat wij hier in Nederland het veiliger achten slechts 1 mistachterlicht te hebben/voeren, dit is alleen NIET wettelijk zo voorgeschreven. VOLVO heeft dit dus een tijdje ook gedacht, vandaar. In een mijn eerdere VOLVO's 240 / 740 zat er WEL een lamp in. Ik heb ze er altijd direct weer uitgehaald. IK vind het zelf nl. ook uitermate irritant als er met twee van die pitten voor je neus word gereden. Gisterennacht nog een paar keer aan den lijve ondervonden.Mathy schreef : Hallo Wouter
Als je hem bij een bedrijf hebt gekocht, gewoon teruggaan. In NL hoort er aan beide zijden van de auto bovenaan een plek te zitten waar het mistachterlicht in kan. In D hebben ze aan de rechterkant zo'n achterlichtunits als die die jij hebt.
Groetjes
Mathy
Dus Wouter, lamphouder eraf halen, losse kabeltjes goed isoleren en gaan met die auto!
Succes en groetz.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Met twee mistachterlichten is het in dichte mist (en ja, dat heb ik al een paar keer meegemaakt in de 23 jaar dat ik nu m'n rijbewijs heb) gemakkelijker om de afstand tot en de positie van de auto in te schatten.
Het enige nadeel is, dat je niet even kunt knipperen dat iemand z'n mistlamp aangelaten heeft.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat het veiliger is, daar is denk ik niet iederen het mee eens.Mathy schreef : Hallo Tom
Met twee mistachterlichten is het in dichte mist (en ja, dat heb ik al een paar keer meegemaakt in de 23 jaar dat ik nu m'n rijbewijs heb) gemakkelijker om de afstand tot en de positie van de auto in te schatten.
Het enige nadeel is, dat je niet even kunt knipperen dat iemand z'n mistlamp aangelaten heeft.
Groetjes
Mathy
Die tweede moet je onmiddellijk er uit slopen IMHO. Mistachterlichten zijn sowieso ondingen omdat al die Agilabejaarden ze te onpas gebruiken en daarna ook nog dagenlang aan laten staan ..
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Vertel eens waarom.Jeroen schreef : Dat het veiliger is, daar is denk ik niet iederen het mee eens.
Misschien is het dan veiliger om de bestuurders voorgoed uit de auto's te halen i.p.v. de mistachterlichten.Jeroen schreef : Misachterlichten zijn sowieso ondingen omdat al die Agilabejaarden ze te onpas gebruiken en daarna ook nog dagenlang aan laten staan ..
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is omdat je rechts geen mistachterlicht mag hebben, daarom is bij nieuwere types het gat dichtgelaten, overigens hebben ze toch weinig zin, omdat het slechts zelden minder dan 50 meter zicht is.

Groeten, Co.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Op <a href=" www.infopolitie.nl/ " target="_blank"> www.infopolitie.nl staat onder "Voertuigreglement (VR) > H05-A02. Personenauto" bij:nvliet schreef : Dat is omdat je rechts geen mistachterlicht mag hebben ...
§ 10. Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen Artikel 5.2.51<blockquote>1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van:</blockquote><blockquote>....</blockquote><blockquote><blockquote>11. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig; </blockquote></blockquote>
Je hebt ook maar zelden de gordel echt nodig ...nvliet schreef : ... overigens hebben ze toch weinig zin, omdat het slechts zelden minder dan 50 meter zicht is.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik vind eentje veilger, alleen al vanwege het feit dat het erg moeilijk is in te schatten als er opeens iemand uit die mistbrij (zicht<50m!) komt opduiken (VOOR je dus), of het voertuig aan het remmen is met twee van die pitten aan. Als er maar eentje brandt, is het iig duidelijk dat er NIET geremd wordt.
Daarbij is het ook nog dat als er wel geremd wordt, het mistlicht vaak zoveel licht afgeeft (mits gemonteerd vlakbij het remlicht-armatuur), dat je het remlicht vaak nauwelijks opmerkt. Ik ben inmiddels 47, heb 29 jaar mijn rijbewijs, dus heb iets meer ervaring dan jij...
Groetz en helderheid! (ik ben overigens principieel tegen mist als anderen en ikzelf onderweg zijn ...)

- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Als je zo weinig zicht hebt, dat je iemand die al remmend opduikt uit de mist vóór je niet meer kunt ontwijken, dan rij je te hard.voltomvo schreef : Ik vind eentje veilger, alleen al vanwege het feit dat het erg moeilijk is in te schatten als er opeens iemand uit die mistbrij (zicht<50m!) komt opduiken (VOOR je dus), of het voertuig aan het remmen is met twee van die pitten aan.
En wie niet genoeg tijd heeft om te reageren op het moment dat er voor hem twee lampen aan gaan, die mogelijk twee rem- danwel twee mistlampen zouden kunnen zijn, dan zit je er te dicht op.
Groetjes
Mathy