Alle Controle Lampjes Weigeren

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2008 15:26 #1069662 door V700 register
Alle Controle Lampjes Weigeren is gemaakt door V700 register
Volvo 940 GLE, 1990.
Wie herkent dit probleem of weet wellicht de oplossing?
Alle controle lampjes weigeren, kan de auto wel starten en mee rijden, maar na een kwartier is de accu leeg omdat (Wegenwacht monteur) het spanningsindicatielampje de dynamo zegt dat die moet gaan leveren. Zekeringen nagekeken, alles volgens mij oke. 1 keer werkte de lampjes weer toen ik een klap op het dashboard gaf en toen ook geen problemen met de accu; maar nu...niets mee.
 Wie heeft er een idee?
MVRGR
Harry Hogewoning

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2008 16:25 #1211290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er wordt niet geklapt.
Klappen op je dashboard, met de bedoeling een reactie te zien van een onderdeel wat gewoon electronisch/electrisch stuk kan zijn, is nooit handig. Daarbij sloop je vaak meer dan dat het goed doet.
De enige 'klappen' die mijn (en hier vele) auto krijgt, zijn schouderklopjes na een snaarstrakke rit terug uit Frankrijk (schouderklopje) en het behalen van de 440000 kilometer......(jeah.....)
Maar goed.Rijden en na 15 minuten accu leeg?V-snaar staat wel goed gespannen?Als je over de polen van de accu een multimeter zet, moet je ergens rond de 12 volt meten.Als de auto eenmaal loopt (laat zoveel mogelijk gebruikers uit staan, zoals verwarming/licht etc) moet je beduidend meer meten.Is het onder de 13,5 is er iets mis en zou ik in volgorde van waarschijnlijkheid eens de volgende onderdelen nalopen en evt vervangen: - Massa aansluitingen van dynamo/blok en accu- de spanningsregelaar (en borstelbrug van de dynamo)visueelnalopen en indien nodig vervangen (hele ding kost ergens rond de 12 e)- dynamo wellicht defect? Er zijn bedrijven die dat voor je kunnnen meten.Moet je hem wel los aanleveren volgens mij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2008 16:32 #1211293 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dynamo?
Wie zegt trouwens dat de dynamo echt stuk is of de veroorzaker is?Als 1 lampje het wel doet en de rest niet, lijkt me dit een tellerunitprobleem.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2008 17:47 #1211296 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat de accu na een kwartier
Dat de accu na een kwartier leeg is komt doordat ie niet opgeladen wordt door de dynamo, die geen signaal krijgt via het controlelampje dat ie moet gaan werken. Dynamo is nieuw en als alles goed werkt zit het tegen de 14 volt. Zal dus waarschijnlijk, zoals andere reactie aangaf, een relais zijn. Vraag: waar kan ik dat relais vinden?
MVRGR
Haqrry 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2008 17:52 #1211297 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh..zat verkeerd te kijken
Oh..zat verkeerd te kijken mbt die relaisopmerking, die hoort bij het richtingaanwijzerprobleem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2008 18:04 #1211299 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd.
Dat is vreemd.
Als de accu leegloopt tijdens de rit, omdat de dynamo niet zou laden, meet je ook geen 14 volt over de accu-polen. Dat kan niet.Of heb je de spanning achterop de dynamo gemeten en meet je daar 14 volt?
Onderstaand een schema van het laadcircuit.
De rest van de lampjes hebben hier dus niets mee te maken, behalve de gezamelijke massa wellicht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2008 22:31 #1211316 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Batterij
Volgens mij is batterij stuk. Heb dat ook gehad. Toerenteller deed het ook niet toen. Maar na eens goed doortrekken schoot alles wakker.
Groetjes, Hugo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2008 22:54 #1211319 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat was ook mijn idee.
Vandaar de suggestie om de meter op de accu te zetten om te zien wat er gebeurd.
Trouwens, zonder draaiende motor de meter over de accu-polen zetten en vervolgens de verlichting aan zetten, zou al voor een enorme spanningsval moeten zorgen in de accu. Als dat het geval is, is ie inderdaad aan het eind.Een goede accu blijft met dimlicht aan wel een tijdje hangen op boven de 11 volt, zakt ie met licht aan onder de 10,5 volt, zou ik eens gaan shoppen voor een nieuwe. (als zéker is dat de dynamo inderdaad in orde is.)
Ohja, koop een kwaliteitsaccu, met een hoge CCA, koudestartstroom. Daar heb je in de winter 'plezier' van. Ik heb een Bosch Silverline S4 gekocht, 74Ah en CCA680A. Dit is gelijk de grootste accu die erin past, past nèt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2008 01:35 #1211330 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even opnieuw: Wanneer ik
Even opnieuw:
Wanneer ik start terwijl alle controlelampjes branden doet de auto (accu, dynamo etc) het 100%.
Als ik start zonder dat de controlelampjes branden geeft de Dynamo geen vermogen aan de accu. Wat volgens de Wegenwacht logisch is omdat het accucontrolelampje de dynamo triggerd.
Ik kan in zo'n geval met moeite de controlelampjes voor het starten brandend krijgen door een klap onder en boven op het dashboard te geven.
Mijn vraag is: is er ergens een relais of iets anders wat er voor zorgt dat alle controle lampjes aan of uit gaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2008 07:23 #1211333 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Contactslot
Het enige wat ik kan bedenken, is het contactslot.
Rijdt eens rond met de reservesleutel of haal alle sleutels van de sleutelbos af, is nooit goed.Morrel een beetje aan de sleutel, zonder te slaan op het dashboard om te zien of je het kunt reproduceren.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC