B- en D-stijl speakers. Vind de versterker dat wel fijn?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens het schema van de S90 en V90 van modeljaar 1998 zijn de B- en D-stijlspeakers (indien aanwezig) parallel aan de speakers in de achterdeur aangesloten. Hoe zit dat met de impedantie? Meestal staat er in de beschrijving van een radio/versterker aangegeven, dat de totale impedantie per kanaal een bepaalde waarde moet hebben. Meestal 4 of 8 Ohm. Maar bij meerdere parallel aangesloten speakers zakt die toch? Of geldt dat alleen voor een "gewone" weerstand?
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus 1 speaker met 8 ohm en 1 speaker met 8 ohm = 1/8 + 1/8 = 2/8 en als je dat omdraait is het dus 4 ohm. 1 speaker van 4 ohm plus 1 speaker van 8 ohm, is 1/6 + 1/8 1 = 6/48 + 8/48 = 14/48 = 3,4 ohm.
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Je bedoelt natuurlijk 1/4 + 1/8 = 3/8, omdraaien: 2.67EndlessQuest schreef : 1 speaker van 4 ohm plus 1 speaker van 8 ohm, is 1/6 + 1/8 1 = 6/48 + 8/48 = 14/48 = 3,4 ohm.
Maar dat zou zo zijn volgens mij als de weerstand frequentie-onafhankelijk is, maar dat is hij niet met spoelen en condensatoren in het circuit. Dus wat ik dacht is als de doorlaatfrequenties van de speakers elkaar niet overlappen dat er dus voor geen enkele frequentie een lagere weerstand optreed dan de laagste van de 2.
Oh ja, en de tegenwerkende stroom van een spoel heet zelfinductie (even wikipedia geraadpleegd).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kan mij uit het grijze verleden echter niet meer herinneren dat die frequentie een rol speelde. Waarmee ik dus niet zeg dat het niet zo is, maar simpelweg dat ik het mij echt niet meer kan herinneren.
ik kan mij ook geen formules meer herinneren waarbij frequentie een factor was in de weerstand eigenlijk. Iemand een Binas bij de hand?
Groeten,
Richard
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Wat ik nog weet is dat hogere frequenties gedempt worden door een spoel. Dat komt omdat een spoel een hoge weerstand heeft tegen gelijkstroom die na een tijdje 'verdwijnt' als het magnetisch veld is opgewekt. Dat komt omdat het magnetisch veld dat wordt opgebouwd ook weer een stroom opwekt in tegenovergestelde richting, dat is die eerder genoemde zelf-inductie. Na een tijdje is de stroomsterkte constant. Dat betekent dus dat voor hoge frequenties (= snel wisselende stroomrichting) de tijd te kort is om de stroomsterkte op te bouwen, voordat de zelfinductie is overwonnen is de stroomrichting al weer veranderd. Voor zulke hoge frequenties is er dus een nagenoeg oneindige weerstand. Daarom heet zo'n spoeltje ook een smoorspoel, die smoort ahw. de doorgang van hogere frequenties.
Het omgekeerde werkt een condensator. Dat is een soort mini-accu. Die kan je opladen (heel snel), daarna is de stroomsterkte nul (weerstand vrijwel oneindig), en als je dan de stroomrichting omdraait (zoals bij wisselspanning) ontlaadt hij eerst voordat hij in omgekeerde richting weer wordt opgeladen. Daardoor is er dus een weerstand voor lage frequenties, die worden heel even doorgelaten, maar daarna geblokkeerd. Terwijl hoge frequenties alweer van richting zijn veranderd voordat de condensator is opgeladen.
Bij wisselstroom heeft het (op gewone 'ohmse' weerstand na) volgens mij alleen met de frequentie te maken en de waarde van de condensator (of spoel) wat de weerstand is die de stroom ondervind. Die heet dan impedantie, en dat is volgens mij een uitgebreider woord voor weerstand, want frequentie-afhankelijk bij wisselstroom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kan mij zo logisch beredenerend ook niet indenken dat het anders is, omdat in de impedantie al het verhaal van frequentie en zelfinductie is verrekend. Toch? Daarna zou dan de berekening hetzelfde kunnen zijn.
Helaas heb ik mijn oude trouwe Binas boekje al ingepakt voor de verhuizing, dus ik kan het niet opzoeken. Misschien dat Wikipedia uitkomst biedt....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rekenen met impedanties
In een serieschakeling van componenten worden, net als bij weerstanden, de impedanties opgeteld: In een parallelschakeling van componenten worden, net als bij weerstanden, de geleidingen opgeteld voor het totaal: nl.wikipedia.org/wiki/Impedantie