12volt stopcontact

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 08:36 #1208608 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee.

Ton schreef : Nee, deze rode draad blijkt onderdeel te zijn van de bundel waarmee de stekkerdoos op de trekhaak gemonteerd word, is dus geen deel van de originele draadboom waar de wagen mee geleverd is, deze rode draad kun je vanaf nu in dit hele verhaal vergeten.

Nee, vergeten doe ik hem niet.
Als ik het goed begrijp zit de rode draad dus pas bij je trekhaakdoos in het zicht? Dan kan het niet anders zijn dan permanente stroom, naderhand getrokken, tbv continu-prik op de koelkast.
Deze draad zul je dus in D5 niet tegenkomen.Het andere eind komt vrijwel zeker bij de accu uit, met een 30A zekering, vermoedelijk, die er waarschijnlijk niet in zit.Reden voor verwijdering, is dat de rode draad, meestal op dezelfde pin zit, als het mistachterlicht. Als je dus zonder caravan, maar met aanhanger rijdt, blijft je mistlicht branden. Wil je dit makkelijk omzeilen, trek je de zekering eruit, wellicht heeft de vorige eigenaar dar gedaan.Gezien het niet orgineel Volvo is, móet ie wel bij de accu als zwevende zekering in de draad zijn opgenomen.
Henk zijn suggestie om continue-prik van de bestaande steker te halen, is een idee, maar ik zou er niet aan beginnen. Je moet óf een splitsing maken, óf een nieuwe pin aan de ader knijpen en beide is niet aanbevelenswaardig, zoals Henk ook al aangaf.
Overigens staat in D5 op W-SB (white-solidblack) continue-prik.Tevens: in de relaistray, aan de kant van de zekeringen, zitten meestal 6 pinnen per zekering. 3 aan de ongezekerde kant, 3 aan de gezekerde kant.Daarbij heb je, als het vol zit, AMP-tje die als normale AMP fungeren, maar waar ook nog een tweede AMP op geklikt kan worden. Prima idee, maar ik verwacht dat er nog wel ruimte is. Daarbij, heb je een benzine uitvoering en heb je dus een geheel lege zekering over, voor de dieselvoorgloei-dinges. Daar zit aan de afgaande kant als het goed is, niets op. Die kun je natuurlijk ook als aparte zekering gebruiken voor de prik naar achter, al zou ik dat wel met een sticker op de onderkant van de asbakbehuizing aangeven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 08:45 #1208610 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgorde van gemak
Had geprobeerd een volgorde van gemak aan te geven maar dat niet expliciet gezegd: Zekering 3 vanaf de tray halen lijkt me gemakkelijkst, jouw tip van de voorgloei zekering is ook een goede ! D5 aftakken is mogelijk maar moeilijker, ik probeerde hiervan de bezwaren aan te geven :)

In ieder geval fijn dat we het met elkaar eens zijn :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 09:03 #1208612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic D5 connector.
Bijkomend nadeel is wellicht dat het mis kan gaan als je iets anders aan D5 hangt dan de connector voor bedoeld is, dat er verschil in belasting optreedt tussen links en recht (en dan gaat je lamp-kapot lampje aan) en mogelijk krijg je problemen met de belasting als je er een keer wél een caravan aan hangt.
Een vrije zekering is de netste oplossing, en hele aparte gezekerde draad, zou mijn voorkeur zijn.
Overigens zijn we het gelukkig wel vaker eens, Henk, wat wel weer plezierig is....;-) 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD