Niet starten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2008 08:03 #1207606
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hardwired beveiliging
Lieme Huib noemt ook de schakelaar op de bak in het startcircuit. ik kan me voorstellen dat het 12V signaal dat je maakt door de sleutel op starten te draaien ook via de bak moet als beveiliging om alleen in de juiste stand (P ?) te kunnen starten. de storing zou daar ook vandaan kunnen komen (onbedoelde verbinding met 12V ?) of een (ander) relais wat door de 9V niet helemaal op de juiste stand komt ?
misschien kun je het voor het starten nog eens doormeten als je het hele systeem al op 12V hebt staan mbv de andere accu/auto
heb je trouwens bij zon slechte accu geen kans dat je je goede accu leegtrekt/beschadigt ? de massa's liggen aan elkaar, als de goede 12V heeft en de slechte 9V gaat er door het verschil van 3V toch stroom lopen ? de extra interne weerstand zal de stroom wel een beetje beperken. of maak ik nu een denkfout ?
misschien kun je het voor het starten nog eens doormeten als je het hele systeem al op 12V hebt staan mbv de andere accu/auto
heb je trouwens bij zon slechte accu geen kans dat je je goede accu leegtrekt/beschadigt ? de massa's liggen aan elkaar, als de goede 12V heeft en de slechte 9V gaat er door het verschil van 3V toch stroom lopen ? de extra interne weerstand zal de stroom wel een beetje beperken. of maak ik nu een denkfout ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2008 19:04 #1207610
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic startmotor kapot???
Heren,
Het lijkt nu ook dat er een combi van problemen kan zijn ontstaan, veroorzaakt door een slecht startslot...
@Maarten: de bendix hoor ik in het geheel niet, dus inderdaad waarschijnlijk veel te weinig spanning vanaf de accu.
@Mathy: jouw opmerking baart mij nu inderdaad het meest zorgen. Spanning op dat draadje bij contactsleutel-standje "contact", lijkt er op dat het startrelais lang in de stand "aangetrokken" heeft gestaan en dat daardoor de startmotor tijdens het rijden aangedreven werd door de motor. Dat zal zeker tot interne startmotor leiden, want die is niet gebouwd op hoge toerentallen.
@ Henk: ik heb in het electrische schema verder geen relais of iets dergelijks gevonden. Ik zal vanavond met startkabels vanaf mijn andere auto proberen of de startmotor wil draaien. Dan kan ik in ieder geval dát hopelijk uitsluiten. Ik VERMOED dat de accu van de starthulpgevende auto geen schade zal leiden; normaal zul je ook bij starthulp van de te starten auto een lege accu (dus minder voltage) aantreffen.
Ik ga het vanavond ervaren...
Groet en dank voor het meedenken,
Lieme Huib
Het lijkt nu ook dat er een combi van problemen kan zijn ontstaan, veroorzaakt door een slecht startslot...
@Maarten: de bendix hoor ik in het geheel niet, dus inderdaad waarschijnlijk veel te weinig spanning vanaf de accu.
@Mathy: jouw opmerking baart mij nu inderdaad het meest zorgen. Spanning op dat draadje bij contactsleutel-standje "contact", lijkt er op dat het startrelais lang in de stand "aangetrokken" heeft gestaan en dat daardoor de startmotor tijdens het rijden aangedreven werd door de motor. Dat zal zeker tot interne startmotor leiden, want die is niet gebouwd op hoge toerentallen.
@ Henk: ik heb in het electrische schema verder geen relais of iets dergelijks gevonden. Ik zal vanavond met startkabels vanaf mijn andere auto proberen of de startmotor wil draaien. Dan kan ik in ieder geval dát hopelijk uitsluiten. Ik VERMOED dat de accu van de starthulpgevende auto geen schade zal leiden; normaal zul je ook bij starthulp van de te starten auto een lege accu (dus minder voltage) aantreffen.
Ik ga het vanavond ervaren...
Groet en dank voor het meedenken,
Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2008 19:10 #1207956
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal niets...
Vanavond het volgende getest:
1. Het draadje vanaf het startslot via de automaathendelschakelaar naar het startrelais, heb ik bij het startrelais losgemaakt.
2. Een schakelaar heb ik tussen dat draadje en het startrelais gezet.
3. Starthulp via de startkabels op de accu van een van mijn andere auto's gegeven.
4. Contactslot in de stand AAN, dus niet in de startstand. Daarmee staat er dus 12 volt op het draadje dat ik bij punt 1 bedoel.
5. Met de tijdelijk aangebrachte schakelaar de spanning van 12 volt op het startrelais gezet.
Resultaat: helemaal niets.
Mijn vermoeden: vastzittende startmotor. Ik hoorde ook geen tik in het startrelais, overigens.
Vraagje: is de bovenstaande test adequaat om vast te stellen dat de startmotor/relais kapot is?
Hoor graag ideeën!
Groeten, Lieme Huib
 
1. Het draadje vanaf het startslot via de automaathendelschakelaar naar het startrelais, heb ik bij het startrelais losgemaakt.
2. Een schakelaar heb ik tussen dat draadje en het startrelais gezet.
3. Starthulp via de startkabels op de accu van een van mijn andere auto's gegeven.
4. Contactslot in de stand AAN, dus niet in de startstand. Daarmee staat er dus 12 volt op het draadje dat ik bij punt 1 bedoel.
5. Met de tijdelijk aangebrachte schakelaar de spanning van 12 volt op het startrelais gezet.
Resultaat: helemaal niets.
Mijn vermoeden: vastzittende startmotor. Ik hoorde ook geen tik in het startrelais, overigens.
Vraagje: is de bovenstaande test adequaat om vast te stellen dat de startmotor/relais kapot is?
Hoor graag ideeën!
Groeten, Lieme Huib
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2008 20:17 #1207963
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic direct
Waarom zo moeilijk?
Je kunt toch direct op de startmotor doorverbinden met bv een schroevendraaier?
Ook kun je die startmotor een paar klappen geven met een klos hout ofzo.....kan zijn dat hij het dan weer doet en wat ook vaak helpt is de motor ff handmatig rond tornen direct op krukas zodat de bendix los komt.
Let wel op auto van contact af zetten.
Groeten Chris
Je kunt toch direct op de startmotor doorverbinden met bv een schroevendraaier?
Ook kun je die startmotor een paar klappen geven met een klos hout ofzo.....kan zijn dat hij het dan weer doet en wat ook vaak helpt is de motor ff handmatig rond tornen direct op krukas zodat de bendix los komt.
Let wel op auto van contact af zetten.
Groeten Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2008 16:44 #1211028
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem opgelost
Heren,
Resultaat:
Probleem is opgelost.
Oorzaak: een onbedoelde spanning van 12 volt op het roze draadje dat op de schakelaar van de automaatselectiehendel zit tijdens "contact-aan".
Daar mag met contact-aan GEEN spanning op staan. Alleen met de sleutel in de START-stand. De hele kabelboom heb ik vanaf het startrelais/startmotor via de connector op de linker wielkuip naar de connector bij de linker A-stijl en ten slotte naar de automaatselectiehendel, gemeten. En toen kwam ik dus bij die schakelaar uit.
Het blijkt dat er op die schakelaar twee roze draden zijn gemonteerd in het aansluitblokje. Ik heb geen flauw idee waar die tweede draad vandaan komt; ik kan het niet goed uit de schema's herleiden.
Feit is dat de storing is verholpen, al bleek de startmotor wel defect te zijn geraakt doordat die bleef meedraaien met de motor zelf (omdat die 12V op het startrelais bleef staan en zo de bendix aantrok. Door de Boschservice was die startmotor binnen 2 dagen gereviseerd (kosten 220,-; da's wat minder...)!
Vandaag de startmotor er weer onder geschroefd en een proefritje van 15 km gemaakt. Rijdt prima.
Nu alleen nog de nieuwe dampafscheider monteren, want bij veel toeren treedt er vaporlock op en dat zal moeten worden verholpen door die nieuwe dampafscheider te monteren en al dan niet de benzine-retourleiding te controleren op verstoppingen, want dat is nog mijn verdenking.
Inmiddels zijn zo'n beetje alle componenten op en aan het motorblok nu nieuw, bij een km.stand van 438000...
Groeten en iedereen bedankt voor het meedenken, Lieme Huib
Resultaat:
Probleem is opgelost.
Oorzaak: een onbedoelde spanning van 12 volt op het roze draadje dat op de schakelaar van de automaatselectiehendel zit tijdens "contact-aan".
Daar mag met contact-aan GEEN spanning op staan. Alleen met de sleutel in de START-stand. De hele kabelboom heb ik vanaf het startrelais/startmotor via de connector op de linker wielkuip naar de connector bij de linker A-stijl en ten slotte naar de automaatselectiehendel, gemeten. En toen kwam ik dus bij die schakelaar uit.
Het blijkt dat er op die schakelaar twee roze draden zijn gemonteerd in het aansluitblokje. Ik heb geen flauw idee waar die tweede draad vandaan komt; ik kan het niet goed uit de schema's herleiden.
Feit is dat de storing is verholpen, al bleek de startmotor wel defect te zijn geraakt doordat die bleef meedraaien met de motor zelf (omdat die 12V op het startrelais bleef staan en zo de bendix aantrok. Door de Boschservice was die startmotor binnen 2 dagen gereviseerd (kosten 220,-; da's wat minder...)!
Vandaag de startmotor er weer onder geschroefd en een proefritje van 15 km gemaakt. Rijdt prima.
Nu alleen nog de nieuwe dampafscheider monteren, want bij veel toeren treedt er vaporlock op en dat zal moeten worden verholpen door die nieuwe dampafscheider te monteren en al dan niet de benzine-retourleiding te controleren op verstoppingen, want dat is nog mijn verdenking.
Inmiddels zijn zo'n beetje alle componenten op en aan het motorblok nu nieuw, bij een km.stand van 438000...
Groeten en iedereen bedankt voor het meedenken, Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2008 16:44 #1211029
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vapour lock
Ging het om een B230K, een carburateurversie ? Of om een injectiemotor ? Ben benieuwd hoe je vapour lock kunt constateren en wat er precies gebeurt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2008 16:49 #1211030
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230K
Hej Henk,
De dampafscheider moet damp in de benzineleiding (bij hitte) en het "teveel" aan de opgepompte benzine (mechanische, door de motor aangedreven benzine-aanzuigpomp zit OP het motorblok) terugleiden naar de benzinetank.
Ik vermoed dat die benzineretourleiding verstopt zit. Daarom heb ik de dampafscheider gedemonteerd.
Daarmee is het retoursysteem niet meer beschikbaar en zal de carburateur (dat is altijd het systeem bij een B230K) teveel brandstof aangeboden krijgen, die hij eigenlijk niet meer kan verwerken. Er komt dan te veel druk op de vlotternaald in de carburateur (denk ik!). Volgens mij komt er dan een te rijk mengsel en gaat de motor verzuipen en dus inhouden en stotteren.
En dat zijn nu precies de symptomen: na 90 km/h niet meer goed trekken, inhouden en dat ook bij hoge toeren (want dan draait de mechanische pomp met veel toeren).
 
Groeten,
Lieme Huib
De dampafscheider moet damp in de benzineleiding (bij hitte) en het "teveel" aan de opgepompte benzine (mechanische, door de motor aangedreven benzine-aanzuigpomp zit OP het motorblok) terugleiden naar de benzinetank.
Ik vermoed dat die benzineretourleiding verstopt zit. Daarom heb ik de dampafscheider gedemonteerd.
Daarmee is het retoursysteem niet meer beschikbaar en zal de carburateur (dat is altijd het systeem bij een B230K) teveel brandstof aangeboden krijgen, die hij eigenlijk niet meer kan verwerken. Er komt dan te veel druk op de vlotternaald in de carburateur (denk ik!). Volgens mij komt er dan een te rijk mengsel en gaat de motor verzuipen en dus inhouden en stotteren.
En dat zijn nu precies de symptomen: na 90 km/h niet meer goed trekken, inhouden en dat ook bij hoge toeren (want dan draait de mechanische pomp met veel toeren).
 
Groeten,
Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2008 16:55 #1211032
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic K
Bedankt voor de aanvulling ! Ik wist dat de K's altijd een carburateur hebben. Dacht dat je ook nog een B204xT rondrijdt, was niet zeker of dat zo was en dat het probleem hier over die auto ging.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2008 17:39 #1211041
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3!
Hej Henk,
Ik heb een B230K (740 GL 1987), een B280F (780 Bertone 1989) en een B204FT (740 turbo estate 1990).
Soms weet ook ik niet meer wat ik moet kiezen... (
Groet, Lieme Huib
Ik heb een B230K (740 GL 1987), een B280F (780 Bertone 1989) en een B204FT (740 turbo estate 1990).
Soms weet ook ik niet meer wat ik moet kiezen... (

Groet, Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2008 17:44 #1211043
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic refereer je auto
je kunt als je wilt het draadje aan je auto in het autoregister hangen, dan krijg je over een tijdje de mogelijkheid "alle discussies over deze auto" te zien. (alleen voor leden en het 2e deel ben ik nog aan het bouwen)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam