Mysterieuze dashboardverlichting

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2008 18:30 #1065246 door V700 register
Mysterieuze dashboardverlichting is gemaakt door V700 register
Sinds ik mijn auto ken is in het donker alleen mijn radio en de klokkenwinkel verlicht. Ik rijd constant met een soort night panel (of is dit vloeken in de kerk) rond. Mijn verwarmingsunit, stoelverwarming, sigarettenaansteker, etc. werken allemaal niet. Maar, en nu komt het, ze werken wel allemaal met de lichtschakelaar tussen de nul en de middelste stand, volgens mij stadslicht. Het mooie hierbij is dat de lampjes in de klokkenwinkel het dan niet meer doen.
Ik wil dit graag oplossen maar ik heb geen idee waar ik het probleem moet zoeken. Ik heb de schakelaar al uit elkaar gehad maar daar lijkt mij het probleem niet te zitten.
Herkent iemand dit probleem? Kan iemand me hiermee verder helpen?
Groetjes, Roderik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2008 11:21 #1200760 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep, ook gehad; Probeer
Yep, ook gehad; Probeer eerst eens de pootjes van de zekering(en) en de relais schoon te schuren.
Bij mij trokken de koplampen zoveel stroom weg dat de binnenverlichting uitviel, en inderdaad met stadlicht wel werkte....
Kan zijn dat je het relais zelf ook even moet opereren en schoonmaken.
De lichtdimmer wil ook nogal eens problemen veroorzaken.
Succes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2008 21:04 #1200909 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, en waar vind ik het
Ok, en waar vind ik het relais en de zekering? Zitten die achter asbak? Kwa elektronica ben ik nog niet echt op de hoogte bij mijn auto, welke een trouwens een 740 uit 1990 is. Met de dimmer heb ik zelf geen problemen. Ik moet trouwens wel opmerken dat de verlichting alleen werkt (dus de verwarmingsunit, sigarettenaansteker) als de lichtschakelaar tússen 0 en stadslicht in staat, dus op de stand waarbij je het dimlicht uit kan zetten. Geen officiele stand overigens.
Dank voor je reply trouwens!
Groetjes

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2008 21:12 #1200910 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Asbak
Hallo Roderick
Die zitten inderdaad achter de asbak. Die eruit gaat, als je het balkje aan de onderkant omlaag drukt. Het vakje erboven inclusief aansteker (plaatje om de aansteker even naar voor trekken, je ziet niet links twee schroeven die eruit moeten) moet er ook even uit om fatsoenlijk bij de relais te kunnen.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 18:44 #1201389 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gisteravond even aan het
Gisteravond even aan het friemelen geweest met een aantal dingen waaronder mijn radiohouder, die nu zo vast zit als een huis. Het vervangen van een lampje van mijn teller, die werkt nu ook weer naar behoren. Het zoeken naar het dashboardverlichtingsprobleem. Daar ben ik niet veel wijzer van geworden. Ik heb de asbak eruit gehad, maar ik weet niet eens welke zekering ik moet hebben. Ondanks het plaatje achter de asbak ben ik niet echt veel wijzer geworden...
Kan iemand me hierbij helpen? Bied een Vadis uitkomst?
Groetjes, Roderik

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2008 22:50 #1201424 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Modeljaar
Als je even de modeljaar-letter uit je chassisnummer (of je hele chassisnummer) post, dan kan ik voor je in het schema kijken, welke je precies moet hebben.
Wordt wel pas na het weekend overigens. Voor de zekeringen zou de tekst op de asbak uitkomst moeten bieden, je zoekt waarschijnlijk iets waar een opsomming van verlichting bij staat.
En anders haal je een voor een de zekeringen eruit, terwijl de dashboardverlichting staat te branden. Op die manier kom je er ook wel achter, welke zekering je moet hebben. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2008 00:18 #1201442 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad goede methode
Inderdaad goede methode zekeringen één voor  één er uit; kun je ze gelijk allemaal reinigen!
Als het relais vuil is is dit meestal nogal warm na een rit met licht aan, door de extra weerstand wordt het gloeiend heet en dus gemakkelijk te vinden.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2008 08:42 #1201448 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Ook een optie...
Het klinkt mij allemaal vrij bekend in de oren, wat ook nog wel een het euvel wil zijn zijn de massa punten onder de motorkap. Er zitten er links en rechts een aantal tegen de binnenzijde van de spatschermen, even loshalen, opschuren en een beetje conactspray, terugzetten en het zou zo maar kunnen dat alles ineens weer naar behoren werkt! Ik beloof natuurlijk niets maar het hielp mij van een hoop mysterieuze zaken af, en is een karweitje van niets!

Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 17:44 #1216365 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Allemaal, Ondertussen
Beste Allemaal,
Ondertussen zijn we alweer ruim 5 maanden verder en heb ik mijn middenconsole nog steeds niet brandend gekregen. Ik heb de zekeringen er allemaal één voor één uit gehad maar het mocht niet baten. Ik heb daarnaast ook geen last van een warm relais. Behalve het J relais (van de stoelverwarming toch?). Die heb ik vervangen voor één uit een sloop exemplaar. Deze wordt niet warm maar niks gaat er beter van werken, ook niet de stoelverwarming. Nu juist met de wintermaanden op komst vind ik het toch wel prettig als ik de boel werkend kan krijgen.
Wat betreft de dashboardverlichting heb ik ook nog een andere lichtschakelaar geprobeerd, die overigens anders geschakeld is (0 is dimlicht uit, I is dimlicht aan, II is grootlicht + dimlicht). Dan nog hou ik hetzelfde probleem. Bij dimlicht uit brand er niets behalve de middenconsole. Bij dimlicht aan brand alles behalve de middeconsole. Daarnaast heb ik ook last van doorbrandende lampjes in de tellerunit tussen de toerenteller en koelvloeistoftemperatuurmeter.
Weet iemand raad?
Alvast bedankt,
Roderik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 22:07 #1216408 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weerstand
Is de weerstand van de instelbare dashboardverlichting nog ok ?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC