V90: [opgelost] Geen spanning op bovenste rij zekeringen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2008 23:24 #1065167 door V700 register
Oje....
Ik heb geen spanning op de bovenste 4 tot 6 zekeringen die links naast het dashboard zitten waardoor mijn V90 niet start.
Als ik ergens onderaan een plus pak en die erop zet op de zekering linksboven, werkt het wel.
Als ik dat niet doe: geen dashboardlicht, geen normaal licht, geen knipperlichten (wel alarmlicht) geen radio, niet starten, wel remlichten, wel binnenverlichting en brandstofpomp slaat wel even aan zoals het hoort. Alle zekeringen onder de motor kap (de grote linksvoor en de kleine rechtsboven zijn in orde).
Zie ik een belangijke (hoofd)relais of zekering ergens over het hoofd die kapot kan zijn?
Ik rij wel weer doordat de plus van de brandstofpomp is doorgezet maar dit verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 00:01 #1200186 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen idee.
Ik denk dat vast meer reacties komen van V90 rijders, maar ik zat vast even in het schema te kijken.
Helaas is dat weer een schema van een 960 uit 1997, maar daarin staat wel een relais bij de accu in de buurt, die voor de prik op de power-distribution-line. 
Of het bij jouw V90 ook zo werkt, geen idee. Schema heb ik er even bij geplakt (in jouw posting), wellicht heb je er toch iets aan, bladzijde 2, links.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 07:21 #1200199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G?
Dank je Bas. Bedoel jij dan de G101 en de G133? Waar moeten dit zitten?
De 6 of 7 main fuses heb ik gecontroleerd (zitten achter de accu), zijn goed (en hebben spanning)
Zelfde verhaal met de relais aan de rechterkant in het motorcompartiment.
Is er ergens nog een plek waar relais kunnen zitten (er zitten er maar twee onder het handschoenenkastje en onder het stuur ben ik niets tegengekomen terwijl daar wel zo'n tangetje geklikt zit waarmee je zekeringen kunt loshalen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 10:22 #1200209 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedoel jij dan de G101 en de G133?
Waar je die benaming gevonden hebt, zie ik zo gauw niet. Ik bedoelde op de tweede pagina in de PDF links, daar zitten er twee met de tekst: Main Fuses
Voor de rest is de V90 tamelijk onbekend gebied. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 12:37 #1200218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik geloof dat ik zie wat je bedoelt

Baseman schreef : Waar je die benaming gevonden hebt, zie ik zo gauw niet. Ik bedoelde op de tweede pagina in de PDF links, daar zitten er twee met de tekst: Main Fuses
Voor de rest is de V90 tamelijk onbekend gebied.

Wat jij bedoelt zijn geen twee mainfuseboxes maar de 7 stuks main van 50A die ik al gechecked had. Maar daarboven (linksbovenaan op pag 2) staat er nog eentje met IP/fusebox waar er 4 in horen van 10A. Die heb ik nog niet gevonden. Ik heb inmiddels <strike>vier</strike> vijf plekken in kaart: links naast het stuur, rechts en links naast de radio (achter), in de motorruimte rechts en die 7 main fuses van 50A boven de accu. Alle relevante relais heb ik een keer vervangen en alle zekeringen bekeken of doorgemeten.
<strike>Ik ga weer eens verder zoeken, dank.</strike> 
Moet ik gaan vrezen voor mijn ECU? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 12:50 #1200224 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aha.
Die heb ik dus niet gezien, maar mijn blik op het (verkeerde/) schema is ook erg vluchting geweest.
Wellicht doe je er verstandig aan Willem van S. eens te berichten, of zijn antwoord af te wachten.Om de een of andere reden denk ik dat hij je precies kan vertellen waar, wat zit.

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 13:55 #1200229 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic zekeringen
Welke zekeringen krijgen nou geen spanning?In mijn schema's gaat het linker rijtje van onderaf 1 t/m 12 en rechts 13 t/m 24. Zekering 4 t/m 10 wordt geschakeld door relais 2/30 en 18 t/m 22 door relais 2/6 zekering 11 en 12 zitten rechtstreeks aan het contactslot. Relais 2/30 is het onderste relais naast de zekeringen,dan het brandstofpomp relais, dan het 2/6 relais. Ik zal nog eens kijken of ik desbetreffende pagina's kan inscannen.
Groet Martin
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 16:44 #1200239 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nr's
het gaat iig om (links naast stuur):

geen aansturing/werking: 24, 23, 22, 21, 20, 19, 18, 17, 12, 11, 10,9

8 doet het wel.
Nu heb ik via het Fuel Pump Relais een draadje getrokken naar 11 (zekering op 5Amp gelaten) en dan werkt de boel weer (snel starten voordat het relais schakelt). Powersupply Relay "A" geel (boven), Fuel Pump Relay (midden) en Powesupply Relay B geel (onder) klikken dus lijken te werken (ik heb A en B ook omgewisseld om te testen).

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 17:43 #1200242 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic vreemd
&#160;
En dat is 'spontaan' gebeurd?? Het vreemde is dat niet alles via dezelfde bron gevoed worden. Ik kijk dan even in mn 960 van '95 schema maar dat zal niet zo heel veel verrschillen.
Klikt het relais dat boven het brandstofrelais zit want heel veel gaat via dat relais(+ natuurlijk de zekeringen)
8= elect. stoelen/buitenspiegels, wis/was achterruitsproeier en buitentemp sensor(moet dus wel werken volgens jou 
9=radio
10=sigareaansteker  (gaat via contact naar relais boven het brandst relais)
11=interieurverlichting en mode selector AW 30/43
12= ABS
17=waarschuwingslichten-richtingaanwijzer en alarm
18= radio
19=richtingaanwijzer, cruise cont. en achteruitrijlichten
20=lichtschakelaar
21=zoemer gordels, P-standvergrendeling, verwarming achterruit en spiegels
22=verwarm best stoel
23=verwarm bijrijders stoel
24=schakelaar mistachterlicht
Kan dit enigszins kloppen zoals beschreven?
Jammer dat je niet in de buurt woont, dit is eigenlijk iets om ff live uit te pluizen.
&#160;
&#160;

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 18:18 #1200245 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic powersupply relais
worden in mijn schema overload relais genoemd. Een soort extra afzekering? Schakelen af bij overbelasting? Al eens geprobeerd alle niet werkende zekeringen verwijderen en stuk voor stuk terugplaatsen. Vreemde combinatie van uitval in mijn schema zijn zekering 8,9,10 een groepje dat door dezelfde paarse draad via onderste relais spanning krijgen. Contactslot problemen? Een stekker-verbinding slecht contact? Kan je proberen het hele pdf bestand te mailen is ong 68mb. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC