raambediening
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb vandaag een schakelaartje schoongemaakt. Nu kan de rechterportierraam tenminste weer dicht vanaf de bestuurderskant.
Wat een genot na 5 minuten prutsen (mijn handen zijn veels te groot ...).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo ging het in ieder geval bij mij toen ik de handbediende ruiten ombouwde naar elektrisch.
Aanradertje.
Groet,
Tamas
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Vooral ook aan te raden, als je kinderen hebt die groot genoeg zijn om zelf de ramen open te draaien. Eén schakelaar bedienen en de ramen achter blijven in die stand, die de bestuurder kiest.tkornman schreef : Zo ging het in ieder geval bij mij toen ik de handbediende ruiten ombouwde naar elektrisch.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
sinds ik aug. vorig jaar gestart ben met sleutelen aan mijn 740 ben ik ietsje gevorderd qua handigheid maar electro en lekker puzzelen met schema's'.zover ben ik nog niet.Een volgende uitdaging.

groeten

peter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het stappenplan is ongeveer als volgt:
- Koop de onderdelen (raammechanismen, schakelaars, veel draad, connectors, etc);
- Haal de schema's erbij. Het liefst wat verschillende aangezien de kleurcodes wel eens anders kunnen zijn;
- Vergelijk de bedrading van de bestuurderskant met het schema en identificeer welke draad waar bij hoort;
- Identificeer alle componenten op het schema aan de hand van de lijst die daar doorgaans bij zit. Elk component heeft zijn eigen nummer;
- Ga na hoe de draadboom door de auto moet lopen. Pak een vast punt en volg de draadboom. Een mooi punt is de zekeringenkast.
Alle stekkertjes die ik dus met veel moeite aan de draadboom had gezet kwamen er dus weer vanaf. Een volgend ding waar je tegenaan gaat lopen is dat je de lengte van de draden welke door de auto geregen moeten worden altijd fout gaat hebben. Het beste is dus om de bedrading dus pas definitief aan te leggen op het moment dat je alles in gaat bouwen.
Dit is zo'n beetje alles van het elektrische gedeelte van het avontuur. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Succes!
Groet,
Tama s<===
- V700 register
- Nieuw lid
-
Geweldig, maar gelijk heb je wel, mijn achternaam wordt ook altijd steevast met een S geschreven en uitgesproken.....tkornman schreef : Tama s<===
Anyway, ik heb nog een set electrieke raammechanismen liggen, voor de voordeuren.Werkend uit een auto gehaald, als het goed is compleet, uiteraard met de bijbehorende paneeltjes.Wat er niet bij zit, zijn de handvaten/handgrepen voor in de deur, met gat erin, als dat nodig mocht zijn.
Als er nog interesse voor is, hoor ik het wel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De paneeltjes kan je zo bij de dealer krijgen. Kosten vallen opzich wel mee. Wat mij wel opviel is dat ze voorin wel specifiek voor automatische ramen te krijgen zijn, achterin is er maar een type en dat is met dicht plaatje. Ik heb het proberen te dremelen maar het resultaat is nog niet helemaal je van het. Als iemand eventueel onderdeelnummers heeft van de beige paneeltjes achter met gat dan houd ik mij aanbevolen.
Groet,
Tamas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Niet? Ik heb bij mijn sedan het ruitje er redelijk succesvol uit gedremeld hoor. Wel van benedenaf, dat wel. Als je dan uitschiet, zie je er later niets van.tkornman schreef : Ik heb het proberen te dremelen maar het resultaat is nog niet helemaal je van het.
Ik heb dat paneeltje trouwens natuurlijk omgewisseld met die in mijn nieuwe Estate, dan hoef ik dat niet opnieuw te doen én zitten er geen overbodige gaten in de deur van mijn Sedan, ondat de electrieke ruiten er ook al uit waren.Ik moet ze nog inbouwen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Dremelen? Ik heb het ouderwets met een Stanleymes gedaan! En met veel geduld
Edit: de setjes voor de inbouw (motor+mechanismen, schakelaars (alleen achter), bedrading) krijg je ook bij de dealer. De set voor de achterdeuren kost meen ik 110 euro, die voor de voordeuren kost (veel) meer meen ik me te herinneren. De inbouwhandleiding gaat zowel over de achter- als de voordeuren. Is al ingescand. 49 MB.
Het paneel met schakelaars voor de bestuurdersdeur kost een smak geld. Ik meen iets van 100 euro. Die zou ik dus op de sloop gaan halen. Tenzij je speciale wensen hebt zoals ik. Dan raap je het bij elkaar en ben je uiteindelijk veel meer kwijt. Maar het losse paneel zonder schakelaars kost ruim 18 euro. De schakelaars met AUTO erop nog geen 25 euro. Wat de schakelaars voor de elektrische spiegels kosten weet ik niet. Ik meen dat het auto-down relais bij de dealer iets van 25 euro kost.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-